< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's voeding » baby's eerste vaste voedsel - tegenstrijdigheden

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's voeding
baby's eerste vaste voedsel - tegenstrijdigheden
15/05/2008 @ 15:42

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
baby's eerste vaste voedsel - tegenstrijdigheden
Bij diverse pakketten kreeg je diverse potjes. Ik zag vandaag en potje met aardbei en ook framboos erin. Ik lees echter overal dat rode vruchten pas na 12 maanden mag en dat terwijl dit potjes zijn voor 4 maanden of ouder.

Wie houd zich ook zo streng aan de groenten die nog wel en niet mogen?
Ik begrijp dat kool, prei en uien wat lastiger is voor de darmpjes en dat radijs en spruitjes qua smaak nog te heftig zijn voor onze ukkies.
Maar toch begrijp ik die tabeletjes niet echt, wat zijn de redenen dat ze bepaalde groeten en fruit WEL en NIET mogen voor een bepaalde leeftijd? En moet ik me hier ook streng aan houden?

Wie geeft zijn/haar kleine uk dun vloeibaar, dik vloeibaar, brokjes, stukjes of zelfs helemaal vast voedsel vanaf het begin?
Er zijn voor en tegenstanders van deze verschillende methoden, maar wat hebben jullie gedaan?
Zachte stukjes lijkt me wel wat, ook voor de motoriek, de echte (ik geloof Rapley-methode) vind ik dan weer TE.

Het nieuwe protocol hier in NL is weer vanaf 6 maanden beginnen, maar onze kleine is nu 5 maanden en interesseert zich echt voor voedsel en neemt vanalles in de mond. Ik zou hem graag al dingen laten proeven.

Hoe ging het bij jullie?

Kooppie

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 15:48
laura1979

Hoi Koopie,

Ik zou zeggen gewoon beginnen met een fruithapje (ik nam potjes en die gingen er erg goed in). Als jou kindje daar aan toe is waarom niet he. Ik begon met 3,5 maand met fruit en hij was er gewoon aan toe, nu gaan potjes niet meer hij wilt alleen vast fruit. Ze geven zelf wel aan wanneer ze waar aan toe zijn.

Groeten,

Laura

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:11
Kaatje

als op een potje voeding staat vanaf 4 maanden, dan maakt het nie tuit wat er in zit, dan is dat zo bewerkt dat het ok is voor de baby.
maar zelf een aarbei vb geven aan zo'n kleine uk, kan moeilijkheden geven. De industrie kan die dingen zo bewerken dat ze wel verteerbaar zijn.

Nu, ik zou niet met fruit, maar met groentes starten? en idd, 6 maanden is de zogenaamde regel, maar ik denk dat de meeste mama's echt ztten te wachten op dat eerste lepeleten, ik toch bij de oudste hij is gestart met wortels en aardappeltjes, mmmm!!

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:21
Nans

Online Status Stuur bericht
Ik ben met Nora op 6 maanden (zelfs wat later) gestart met stukjes eten, rapley dus. Dit schema volg ik: http://www.borstvoeding...lintroductieschema.html
Via rapley voedsel introduceren kan ik echt aanraden. Op die site kan je daar meer info over vinden.
Wat je schrijft van alles in de mond steken, dat is hun manier om te wereld te ontdekken, hun darmen zijn gewoon nog niet rijp genoeg om vast voedsel aan te kunnen.

Veel succes, Nancy

[Laatst gewijzigd door Nans - 15/05/2008 @ 16:24] - Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:21
Nans

Online Status Stuur bericht
Ik ben met Nora op 6 maanden gestart met stukjes eten, rapley dus. Dit schema volg ik: http://www.borstvoeding...lintroductieschema.html
Via rapley voedsel introduceren kan ik echt aanraden. Op die site kan je daar meer info over vinden.

Veel succes, Nancy

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:23

Ow.....ik begreep EERST fruit....oke....dat is weer nieuw voor me.
Fruit was extra en groente is een vervanger van fles, zo hebben ze mij op CB verteld (met 6 maanden dan).

Maar op zich een worteltje gekookt met een appel is toch ook lekker en leuk?
Als ik zelf sapjes cq smoothies maak gaan er ook altijd wortels in, lekker zoet en gezond, en giftig oranje hahaha.

Het liefste maak ik nu nog even alles vers, hij moet toch eerst proeven enzo, en dan gaan er toch geen hele potjes op.

Kooppie

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 17:24
Kaatje

zeggen ze in ndl eerst fruit?? hier eerst groentes in B, grappig he:-)

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 23:03
Moon

Hoi, onze Ryan is nu bijna 6 maanden en dan gaan we ook Rapleyen. Je moet altijd zo denken, baby s 1e jaar vastvoeding is BIJvoeding. Dus melk blijft heel belangrijk gedurende zijn 1e jaar.

Over fruit en groenten. wat ik gehoord heb is dat fruit zuurder is en dat de maag niet zo goed tegen kan, vandaar dat ze eerst groenten adviseren. En ook omdat de groenten gekookt zijn, dus de cellen zijn al wat "kapot" gemaakt, terwijl bij fruit niet zo is

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 23:32
ABke

Blijkbaar is er ergens een verschil tussen Nederlandse en Belgische baby's.

Rond 4maand had ik een eerste keer geprobeerd met hapjes, maar dat vond Senne maar niks, intussen zijn we 1.5 maand verder en gaat het echt prima!
Zelf vind ik de potjes iets té vloeibaar en Senne vindt vers ook lekkerder.

Voor België kan je zien op de website van k&g wat mag en wat niet mag. Ik probeer me er toch een beetje aan te houden.

Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 08:50
k'tje

Hey,

bij mijn dochtertje (is nu 3j) ben ik iets na haar 4m begonnen met fruitpap. Ging prima. Een maandje later begonnen met groentjes en ook hier geen probleem. Toen had ik nog nooit van Rapley gehoord, en alles was dus gemixt.
Bij mijn zoontje (net 1j geworden) ben ik rond 4m begonnen met groentjes. Hij had reflux, dus fruit zou te zuur zijn voor z'n maagje. En een maandje later ben ik begonnen met fruitpap.
Groentepap maak ik altijd vers, want dat wil hij niet uit een potje. Fruitpap krijgt hij uit een potje als we weg gaan, vers als we thuis zijn.
Ik baseer me ook op de lijst van Kind&Gezin. Vind die heel praktisch. Maar het is wel zo dat voeding die ze bijvoorbeeld vanaf 1j mogen hebben, dat ik dat al wel eens dierf geven toen m'n zoontje 11.5m was. Op die 2w zal het niet op aankomen. Maar die lijst is gebaseerd op wat maag&darmen aankunnen en zal wel niet voor niks opgesteld zijn, denk ik dan.
Aardbeien wordt afgeraden voor 1j ivm allergiën. Maar in een potje fruitpap of yoghurt kan dat dan weer wél, omdat dat bewerkt is. Net zo met kiwi. Die pitjes zijn veel te moeilijk te verteren. Maar in een potje fruitpap zie je niet één pitje zitten, hé, dus dan mag je het geven. Zo is het mij toch altijd gezegd.
Zoals bij alles: de gulden middenweg zoeken...

K'tje
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]