< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Twee- en meerlingen » Meteen van 2 naar 4

volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Twee- en meerlingen
Meteen van 2 naar 4
14/05/2008 @ 20:10
maartje

Hallo,

Mijn echtgenoot en ik zijn 35j en hebben 2 zoontjes (4 en 6j). Wij probeerden al 2,5 jaar om opnieuw zwanger te geraken wat op minder dan een jaar 2x lukte maar met miskraam tot gevolg (1 in juni 2007 en 1 in januari 2008).
Gezien onze leeftijd en omdat we dachten dat het wel weer lang zou duren om terug zwanger te geraken, hebben wij begin april een kunstmatige inseminatie gehad en ongelooflijk maar waar, het was van de 1ste keer prijs.

Gisteren hadden we onze 1ste echo en wat blijkt: we verwachten een tweeling. En het straffe is dan nog dat 1 door de KI verwekt werd en 1 op de natuurlijke manier want ze schelen een paar dagen.

Wij zijn ongelooflijk gelukkig want we wilden eigenlijk wel 4 kids maar dachten dat dat er nooit meer zou van komen gezien de afgelopen moeilijke 2,5 jaar en onze leeftijd.

Is er onder jullie nog iemand die meteen van 2 naar 4 kinderen overging? Enige tips? We zijn ondanks ons geluk toch wel een beetje benauwd.

groetjes,

Maartje
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 11:04
Mie

wij hebben vier kindjes,waaronder al een tweeling van 4j.Nu ben ik bijna vier maand zwanger van weer een tweeling. Nu zijn het bij ons twee geschenkjes, we vonden eigenlijk dat ons gezin compleet was met vier.Wij gaan van vier naar zes! na de eerste schock zijn we nu superblij ook al maken we ons vaak zorgen!

Proficiat met je zwangerschap!
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 13:06
maartje

Amai Mie, jij ook proficiat met de zwangerschap! Dat wordt wel echt een full house dan.
Is je tweeling je oudste van de kinderen? Heb jij 9 maand uitgedaan of mag ik ervanuitgaan dat bij een tweeling de zwangerschapsperiode sowieso korter zal zijn?

Groetjes,

Maartje
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 13:19
patti

Online Status
dag maartje,

wij zijn ook van 2 naar 4 kindjes gegaan ,we hebben dochter van 6 jaar ,zoontje van 2 jaar en een tweeling van 9 maand.
moet zeggen het is leuk maar het valt met momenten erg zwaar ,in het begin had ik echt van hoe verdelen we onze aandacht over 4 kindjes ...
het is ook wel druk waarvoor ik eerste maand geen tijd had voor het huishouden maar eens je het ritme gewoon bent valt dit wel mee.ik heb nu nog ouderschapsverlof tot oktober en ga dan weer halve dagen gaan werken.

tips :neem tijd voor jullie twee al is het niet makkelijk om soms 4 kindjes weg te brengen .
je hebt vooral veel bekijks naar tweeling en dan van "oooooh zo mooi"dan denk ik soms van neem het werk even over ...maar we zien ze zo graag.

alvast proficiat

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 14:04
maartje

Bedankt Patty. Vanaf hoeveel weken ben jij gestopt met werken? En heb jij je 9mnd uitgedragen?

Ik ben vooral erg moe en moet iedere middag toch een dutje kunnen doen. Ik werk van thuis dus die luxe heb ik wel.

Groetjes,

Maartje
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 14:12
patti

Online Status
hallo,

ik ben direct moeten stoppen met werken ,omda ik ook ddiabetes heb dat was bij vorige zwangerschappen ook zo

ik had een geplande keizersnede op 36 weken omdat de kindjes werden geschap rond de 3 kg maar twee dagen voor de keizersnede was de bevalling begonnen en hebben ze spoedkeizersnede gedaan omdat beiden in stuit lagen ,had toen al 7 cm opening.

de laatste weken vond ik het zwaarst die dikke buik ,de druk tegen de ribben

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 14:30
maartje

Mijn oudste zoontje was ook met een keizersnede, de andere gewoon. Ik denk dat ik deze keer ook wel een keizersnede mag verwachten.
Ik kan mij niet inbeelden wat een geschop dat moet zijn als die 2 beginnen te bewegen in je buik. Mijn zoontje van nu 4j was zooo hevig dat ik er bijna niet van sliep.

Maartje
Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 15:35
patti

Online Status
HEY,

er is er periode geweest da ik niet wist hoe liggen of zitten .
die bewegingen vond ik zalig maar je weet niet wie er schopt he ,wij konden alles wel goed voelen
ik denk wel bij tweeling dat het meestal keizersnede is ,het meisje woog 2800gr en het manneke 3100gr ,heb ze direct naar huis mogen meenemen.

dus heb je kans dat het ook meisje en jongen is...

Link naar deze reactie
15/05/2008 @ 16:23
hw

Online Status
Hoi Maartje,

Ben zelf niet in verwachting van een tweeling, maar mijn ouders kregen na mij wel een tweeling (mijn zusjes dus).
Mijn moeder heeft de zwangerschap zonder problemen uitgedragen (de dag voordat ze ingeleid zou worden wegens serotiniteit kwamen ze alsnog spontaan)en heeft altijd gezegd dat ze het krijgen van een tweeling juist als een zegen beschouwde ipv een last, ook al had ze toen al een kindje van nog geen 2 (ik dus ) rondlopen.
Heel veel plezier met jullie 2 nieuwe aanwinsten!

Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 09:09
Mie

nee Maartje, ik heb mijn vorige tweelingzw niet uitgedaan.Een van de kindjes had vocht in de borstkast en heeft omwille daarvan verschillende ingrepen moeten ondergaan toen ze nog in mijn buik zaten.Ik had al een dubbele vruchtwaterpunctie achter de rug (zien of dat vocht geen oorzaak had in een handicap) en al die prikken en overstimulatie van de baarmoeder heeft er voor gezorgd dat op 31w mijn water werd gebroken. Mocht dat niet gebeurd zijn gingen ze mij toch inleiden.Het risico voor het ene kindje werd veel te groot.Ze wogen toen 1.6kg,niet slecht voor een tweeling op dat tijdstip.intussen zijn ze nu vier jaar en zijn ze, gelukkig maar,tiptop in orde.Het ziekste kindje toen is nu onze grote kapoen en diegene van het gezin dat het minste ziek is,raar he.
Voor de tweeling hebben we nog een dochter van 6jaar( derde kleuter),dan twee meisjes van vier en dan nog een dochter van drie jaar.
Dus je kan wel begrijpen dat ik niet zorgeloos aan de zwangerschap begonnen ben.De vorige keer moesten we letterlijk elke dag naar leuven voor een echo/monitor/ingreep/opname. Dat was heel zwaar en ik zou het liever niet nog eens meemaken.Intussen is het gezin ook veel groter en is dat niet zo evident...Eentje is trouwens vaginaal geboren,het andere met de keizersnede, de twee gewone zw was een gewone,vlotte bevalling.
We zien wel, tot nu toe loopt alles goed en duimen maar dat het zo blijft.
Ik heb de indruk dat jij je ook wat zorgen maakt?Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je naar je eigen lichaam luistert.Als het om een dutje vraagt dan moet je dat gewoon doen.Doe ik ook hoor, ik ben echt vreselijk moe,en nog steeds misselijk (voora bij geuren). Hopelijk betert het vlug!!
Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 14:18

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Maartje, proficiat met je zwangerschap!!

Je hebt één groot voordeel, je weet al wat het is om een baby in huis te hebben alleen dat het er nu 2 zullen zijn die liggen te krijsen.

Het valt allemaal mee hoor, laat je niet ontmoedigen door de reacties van "oeioei een 2ling, aaaaal dat werk!!"
Kom zeg, één baby is ook een groot werk, je gaat nu gewoon wat langer bezig zijn.
Laat ook iemand komen van kraamhulp (via je ziekenbond heb je recht op een aantal uren, ik weet niet of je van B of van NL bent?)
De kraamhulp is een extra paar handen wanneer je er alleen voor staat.

Haha de keren dat ik belde naar de buurvrouw van HEEELPPP ze heeft honger en wel NU!!

Die schoppen en wroetelingen had ik niet graag, zelfs niet van onze zoon.
De beginnende brubbeltjes en kleine duwtjes zijn leuk maar als je op het laatste ééntje hebt die het leuk vind om je ribben als triangel te gebruiken of als ze met hun voetjes op de vliezen zitten te drukken zodat je constant harde buiken hebt is het zwanger zijn maar pffff

Oja, ik ben bevallen aan 36wkn 4dgn, baarmoederhals volledig verstreken, constant harde buiken en effectieve weeën, alleen geen opening krijgen. (De harde buiken waren blijkbaar te wijten aan Luna die in hurkzit op de vliezen drukte..)

Succes!!

[Laatst gewijzigd door olijfje - 16/05/2008 @ 14:20] - Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 16:24
maartje

Hey Mie,
Bedoel je nu dat van je 2-ling eentje gewoon gekomen is en eentje met keizersnede? Ik wist zelfs niet dat dat kon. Ik dacht dat ze sowieso beide boelekes tegelijk moesten halen. Straf! Jullie hebben dus wel al wat ellende moeten doorstaan. Gelukkig is alles goedgekomen.

Olijfje,
Ik ben bij de CM, dus die kraamhulp zal wel lukken. Mijn ventje en ik weten alleen niet of we dat wel fijn zullen vinden om een wildvreemd iemand over de vloer te krijgen. Ik denk wel dat ik op heel wat familieleden kan rekenen. Is momenteel ook al zo voor de 2 zoontjes.

Wat de meesten mij meteen vragen is of ik nog ga blijven werken na de geboorte. Eerlijk gezegd, ik mag er niet aan denken dat ik voltijds moet moederen. Ik heb een jaar halftijds gewerkt en daar werd ik al gek van.

Groetjes,

Maartje
Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 19:35

Maartje, je zal dan allesinds blij zijn dat je terug mag gaan werken!! Ik zie ze doodgraag maar het doet wel deugd om een keer die verantwoordelijkheid uit handen te geven.
Ik werk nu parttime de maandag werk ik van 9 tot 12 en iets ervoor breng ik ze weg, en iets erna haal ik ze op en ik vind dat nu zoooo onozel voor die 3 uur, die hele slameur en verhuis. (de andre dagen v 8u30 tot 12u30)
Ik kan ze ook wel een volle dag doen maar voel me dan op één of andere manier wat schuldig, ik ben thuis en toch zorgt er een ander voor m'n kinderen. Ik moet ook wel bekennen dat ik van zo'n "vrije dag" ten volle geniet natuurlijk héhé. Tis een beetje een dubbel gevoel hé?

Ik wou ook bevallen vd meisjes langs de gewone weg maar aangezien Luna niet lag zoals thoorde (en eigenlijk kreeg ik geen opening) werd het ks.
Als het eerste beebje gewoon ligt en het andere in stuit, laten ze soms baby 1 gewoon geboren worden, dan kan baby2 zich alsnog draaien al dan niet met hulp van gyn. Zoniet ks van baby2 (daarom altijd epidurale hé) maar deze uitleg wist je mss al?

[Laatst gewijzigd door olijfje - 16/05/2008 @ 19:36] - Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 20:21
Mie

maartje, ja ik heb idd bij de vorige tweeling de twee soorten bevallingen gehad.Daar ze allebei goed lagen kon er gewoon bevallen worden. Ik moest wel (ondanks mijn felle tegenkantingen) een epidurale nemen in het geval dat er toch nog moest overgegaan w. op ks.Dat die epidurale niet werkte heb ik gevoeld toen ze me zo de knip gaven.Zonder verdoving,zonder te wachten op een wee Ja, want ik had zogezegd een epidurale.Enfin,toen het eerste kindje geboren werd had het 2e opeens heel veel plaats en die moest gedacht hebben dat ze kon gaan zwemmen.Ze heeft zich gedraaid en met dat draaien ging haar hartslag opeens heel snel naar beneden.De gyn.wou toen niet meer wachten op een gewone bevalling en wou overgaan tot ks.Toen ze wilden beginnen snijden merkten ze dat dat nogal gevoelig voor mij was.Tja zo zonder verdoving.En dan hebben ze mij maar helemaal verdoofd.ALs je wil spreken over de meest ellendige zwangerschap/bevalling sta ik volledig paraat.Vandaar dat kort na de geboorte van de twins er vlug een ander kindje volgde.Zo slecht wou ik echt niet eindigen.Ik heb toen opnieuw een zalig zwangerschap/geboorte gehad.Nu is het duimen...

Ivm werken: ik ben tbm en ga dus niet meer werken.IK zie het ook niet goed in hoe dat zou moeten doen met zes kleine kids. Als ik denk aan de was en de strijk die ik nu al heb....Dat beloofd voor binnen een paar maanden.
Ik denk er ook heel serieus over om kraamhulp te nemen.ALs is het om in de namiddag ook eens een dutje te kunnen doen.1 kindje is al vermoeiend met al die gebroken nachten laat staan twee en dan nog hopen dat de vier anderen blijven doorslapen.Ik zou het zalig vinden dat ik de eerste weken mij enkel moet bezig houden met de beebs en niet te veel hoef na te denken over het huishouden.Het gaat zowieso al druk genoeg zijn.. Familie,tja, die wonen hier niet echt in de buurt en je kan niet altijd verwachten dat ze altijd gaan klaar staan, van kraamhulp kun je dat wel.Het is ook makkelijker,voor mij dan toch,om aan iemand vreemds echt iets te vragen (bv strijk te doen) dan aan iemand dat je kent....

Enfin,aan ieder een goed weekend en tot schrijfs...
Link naar deze reactie
16/05/2008 @ 21:19
HEIDIKE

Online Status Bekijk profiel
hallo iedereen,
ik ben heidi en ben nieuw hier. ben op 2mei bevallen van een tweeling en dit op 36 weken. onze tibo weegt 2520 en onze siebe 3005gr.
de kindjes zijn van gisteren thuis na een verblijf in het uz van gent waar ze beide met voedingsproblemen waren opgenomen.
Moet me toch practisch nog wat aanpassen, daarom dat ik hier eens langs kom om wat info.
DE kindjes worden 's nachts beide op een ander uur wakker en vrees dat ik dit lichamelijk niet lang ga volhouden om zo onderbroken te slapen. Is het een goed idee dat ik het andere kindje wakker maak om eten te geven zodat ze samen wakker zijn en kunnen eten.
Maken jullie ook jullie kindjes wakker als het tijd is om te eten of wachten jullie tot ze van zelf wakker worden.
Maak me soms ook wat zorgen over het feit dat ze niet altijd hun flesjes volledig leeg eten, vooral omdat ze zo weinig wegen.
alle raad is zeker welkom want ondanks het feit dat ik al een kindje heb voel ik me precies een leek!
groetjes heidi

Link naar deze reactie
17/05/2008 @ 17:21
twins140907

Online Status Stuur bericht
Hallo Heidike,

Niet gemakkelijk hé zo 2 baby's ineens! Ik maakte altijd de 2de wakker nadat ik de eerste eten had gegeven. Na een tijdje ontstond er zo een schema. De eerte maandjes is het zo een beetje hopen dat de ander niet wakker komt terwijl je bezig bent de ene eten te geven, nu geef ik ze elk apart eten met een halfuurtje speling.
Het is inderdaad niet vol te houden als je nacht meermaals wordt onderbroken. Volhouden is de boodschap en ik zou de ander wakker maken als je gedaan hebt met de eerste! Op den duur worden ze dit wel gewoon.

Groetjes en veel succes!

Link naar deze reactie
17/05/2008 @ 18:44
marientje

Online Status Bekijk profiel
Ik had al een tweeling (1999) en eind oktober vorig jaar ben ik weer bevallen van een tweeling. Dus ook van 2 naar 4 kindjes! Ik vind dat ik het dan nog vrij makkelijk heb, de oudste 2 gaan al zelfst. naar school en hebben bij het eten/aankleden etc ook geen hulp nodig natuurlijk, dat is wel anders als de kinderen een stuk jonger zijn.

Beide keren ben ik spontaan zwanger geraakt, 2 x een jongen en een meisje, ik blijf het wonderlijk vinden!
Beide keren heb ik de zwangerschap uitgedragen (de eerste keer tot bijna 39 weken en werd ik ingeleid omdat ik het graag wilde, achteraf bleek dat mn dochtertje dr placenta "op" was en was mn voorgevoel dus niet verkeerd en de tweede keer ben ik ingeleid om rhesusproblemen te
voorkomen en zijn ze met 37 weken geboren). Beide keren een normale bevalling, met het tweede kindje in stuit die met wat hulp ter wereld moest komen.

groetjes,
Marina

Link naar deze reactie
17/05/2008 @ 22:01

Heidike, proficiat met je kindjes!!
ivm je vraag over slapen/voeding, ik zou ze tijdens de dag wakker maken (althans de eerste weken) en 'snachts laten doorslapen, als ze tijdens de dag goed gevuld zijn gaan ze hun nachten misschien wat langer maken!! Snap je? Dit werd mij ook als tip meegegeven. Ik had geluk, ze kwamen zowat gelijktijdig wakker 'snachts, net alsof ze voelde dat zus uit de kamer wegwas.

Mie als ik even mag inpikken ivm uw kraamhulp die je wilt. Ik werk in de thuiszorg, ik doe ook kraamhulp. Sommigen hebben echt een verkeerd beeld van kraamzorg!!
Wij zijn geen poetsdienst! Ik werk voor solidariteit vh gezin en de helft van de tijd mag besteed worden aan poetsen. De andere helft vd tijd gaat dan in strijk, maaltijden, boodschappen, andere kids EN de baby('s). Er wordt daar wel veel misbruik van genomen!
Ik heb ook kraamhulp gehad, ik waste Luna en gaf haar flesje, Sabrina waste toen Finn en gaf haar dan de fles. Ik was ferm gemakkelijk.
Huishoudelijke taken deden we dan samen.
Ik merkte aan de kinderen dat ze id namiddag ook wel rustiger waren door de 'ontspannen' morgen en ik kon toen ook wa rusten.

De laatste kraamhulp die ik gedaan heb, kroop de mama in haar bed en was de baby helemaal voor mij. Ik deed haar strijk, ruimde wat op, bereidde hun maaltijd voor, na 2 uur had de mama iet van haar slaap ingehaald en kon zij in de namiddag ook verder doen ih huishouden.

Link naar deze reactie
18/05/2008 @ 11:33
maartje

Hoi iedereen,

Proficiat Heidike! Lukt alles zo'n beetje? Heb jij kraamhulp of helpt de familie?

Waw, Marientje, da's idd straf! 2x een tweeling en dan nog telkens een jongen en een meisje. Dat moet toch wel een droom zijn. En dan nog zo'n zorgenvrije bevallingen.

Olijfje, hoeveel uren ben jij dan precies bij een gezin? Of varieert dit?

Ik herinner mij nog dat ik na de geboorte van mijn jongste zoontje letterlijk 2 maanden niets anders gedaan heb dan geslapen. Mijn oudste zoontje ging gelukkig toen naar de crèche en mijn echtgenoot deed hem telkens weg 's morgens. Echt, ik kan mij niet inbeelden hoe dat met een tweeling moet zijn. Nóg minder slaap en dan ook nog aandacht moeten geven aan de 2 oudere kids. Begrijp me niet verkeerd, wij kijken echt wel uit naar die 2 boelekes, maar zo nu en dan panikeer ik een beetje en heb ik en dipje. 't Zullen ook wel de hormonen zijn hè.
Ik heb mijn zoontjes ook erg lang de borst gegeven: mijn oudste 15 maanden en de jongste 12 maanden. Ik vrees dat dit met de tweeling toch wel anders gaat zijn. Ik denk dat ik al blij zal zijn als ik het 2 weken volhoud.

Fijn dat er zo nu en dan eens iemand een praktische vraag stelt (zoals Heidike i.v.m. het voeden). Zo ben ik zelf tegen dat het mijn beurt is al een beetje op de hoogte. Laat de tips maar komen :)

Groetjes,

Maartje
Link naar deze reactie
18/05/2008 @ 14:50
San

Hey Maartje, eerst en vooral proficiat met je zwangerschap!

Erm, ben je wel zeker dat het 2de door natuurlijke bevruchting is? Want ik ben ook zwanger geraakt door IUI en heb een 1-eiige tweeling. Het 2de kindje is ontstaan 3 dagen na de bevruchting door splitsing van de cel, iets wat vrij zeldzaam is maar dus wel kan gebeuren. (Bij IVF kan dit niét meer omdat de cellen dan al "te oud" zijn, tenzij je natuurlijk 2 cellen hebt laten terugplaatsen, want dan is het sowieso een 2-eiige).

Bij ons is er lang discussie geweest tussen Jette en de gynaecoloog. Mijn gyn dacht dat het 2-eiig was en dat ik nog een verborgen follikel had, maar in Jette waren ze meteen zeker van de 1-eiigheid, zeker omdat ik zei dat ik na 3 dagen felle buikpijn had en letterlijk de splitsing dus heb gevoeld.

Daarom dat ik maar zeg, bereid je eventueel voor op een 1-eiige tweeling want de kans is vrij groot, zou ik zo zeggen!

ps, ik heb mijn zwangerschap volledig uitgedaan tot 39 weken en had een zoontje van 3,860 kg en eentje van 3,565 kg. Zeer uitzonderlijk, maar het kan dus wel dat ze zo groot zijn !

ps2, heb je al van het meerlingenforum gehoord? http://www.meerlingen.org Zeer tof forum voor meerlingenouders waar je tips en advies kan krijgen.

ps3, wij hebben nu een zalige tijd met onze twee - ze zijn erg rustig, slapen veel, beginnen te lachen enzovoorts. Ik ben echt wel met vakantie zonder al te veel zorgen en al te veel werk. Op voorhand wist ik niet dat het zo leuk zou zijn, en het is écht wel genieten!

[Laatst gewijzigd door San - 18/05/2008 @ 14:54] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
volgende pagina >