< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Mei 2008-Club » klein leeftijdsverschil

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Mei 2008-Club
klein leeftijdsverschil
17/05/2008 @ 15:09
esther

Online Status
Hallo mama's,

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mama's met kindjes met een klein leeftijdsverschil. Mijn jongens schelen 2 jaar en 2 maanden en ik moet zeggen dat dit me best zwaar valt. De oudste lijkt de nieuwe situatie overdag aardig te accepteren, maar 's nachts wordt hij meerdere keren zonder reden wakker. Of hij zegt niks of hij zegt dat hij ergens pijn heeft. Wat niet het geval is, dat weet ik zeker. De jongste eet elke nacht om de drie uur en tussendoor komt de oudste nog . Daarnaast kan de jongste weer slecht in slaap komen na zijn voeding van 3.00 uur. Ik durf die twee ook nog niet alleen te laten in een ruimte. De oudste wil er naast gaan liggen of net iets te hard kusjes geven! Ik betrek de oudste wel zoveel mogelijk bij de verzorging van zijn broertje. Hij heeft niet altijd interesse en dan dring ik het zeker niet op.

Ik moet erbij zeggen dat de oudste een echte peuterpuber is! Eigenlijk net iets te jong om alles te kunnen begrijpen ondanks zijn taalvaardigheid en te oud om het makkelijk te accepteren.

Ik vraag me soms af hoe iedereen dat toch doet ! Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar deze reactie
17/05/2008 @ 18:46
Malika

Online Status Stuur bericht
bij mij zitten ze ook kort op elkaar en dat is idd soms zwaar, maar nog veel vaker heel erg leuk!

Bij de geboorte van de 2de was mijn 1ste net 1 jaar en had amper wat door, hij moest alleen wennen aan haar gehuil. bij de derde snapte hij het al beter en was z'n zusje degene aan wie het enigzins voorbij ging. Nieuwsgierig zijn ze altijd en concurentie wordt het pas echt als de baby 'leuk' wordt, actief en naar mijn ervaring als de ouders er om gaan lachen etc.

Laat je kind idd niet alleen met de baby ook al is een kind al ouder dan nog het blijven kinderen en hun gevoel van wat wel en niet kan met een baby verschilt nog al eens met de werkelijkheid, en dat kan ook nog bij kinderen van 7 a 8 jaar, das mijn mening dan he

Als je de kamer uit moet neem dan je andere kind zoveel mogelijk mee ( is meteen extra aandacht ) of laat hem duidelijk bezig zijn met iets zodat je weet dat behalve als de baby een keel op zet hij de baby 'vergeet'. Zo doe ik het meestal en dan met korte tussenposen even kijken hoe het gaat, ik doe dit wel alleen als de baby slaapt want een slapende baby wordt wel eerder vergeten door kinderen terwijl als de baby wakker is dan hebben ze er toch eerder oog voor, dat merk ik nu met oudere kinderen helemaal.

Het belangrijkste is voor je oudste dat hij extra veel aandacht krijgt nu en dat je de baby knuffelt en extra aandacht geeft als hij in bed ligt. Dat wakker worden gaat er wel weer uit, bij ons thuis doet mijn man dat regelen, zeker zolang ik nog in de nachtvoedingen zit. Vaders hebben vaak wat meer overwicht in de nacht en zo kun jij je bezig houden met de baby. Maak je niet te veel zorgen rond die leeftijd hebben ze ook zonder nieuwe broer of zus wel eens last van dat ze 's nachts aandacht willen ( steeds meer besef dat ze alleen zijn ?? )

Ik hoop dat je wat hebt aan mn reactie maar vergeet nooit dat alle kinderen anders zijn en je eigen gevoel gaat altijd voor bij je eigen kinderen.

groetjes
Malika

Link naar deze reactie
18/05/2008 @ 13:54
Lin

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Oei, dat is wel pittig als je ze 's nachts allebei wakker hebt! Bij ons zit er 20 maanden tussen onze grote en kleine boef. Sam gaat meestal zijn eigen gangetje, probeert soms wel wat uit als ik zit te voeden. Ik negeer wat kan en anders grijp ik in, desnoods leg ik Alec even weg. Afleiden helpt ook goed. We lezen heel wat boekjes tijdens het voeden en anders is er altijd nog de TV of Bob de Bouwer-DVD. Sam vind het geweldig om te helpen, dus ik laat hem veel helpen met dingetjes opruimen. Als Alec in de box ligt en Sam is lief aan het spelen geef ik hem juist dan aandacht, gewoon even puzzelen of zo. Het zal nog wel zwaarder worden, want tot nu toe is er eigenlijk altijd wel iemand in huis geweest (kraamhulp, mijn man, mijn moeder komt nog twee dagen). Dat was vooral om lichamelijk goed te kunnen herstellen, want ik moet Sam nog regelmatig tillen, bijv. in en uit de kinderstoel, in/uit bed en dat ben ik nu op aan het bouwen.
Ook Sam wil Alec graag knuffelen of wil ook op schoot als Alec er ligt te drinken. En dat gaat allemaal nogal lomp...dus goed opletten en ik probeer het om te bouwen naar aaien en kietelen.
Sommige mensen vinden 20 maanden al snel op elkaar, maar een jaar, Malika, dat lijkt me echt druk! Sam liep bijv. pas met 15 maanden, het lijkt me zo zwaar als je ze allebei moet tillen.
Esther, veel succes. Hopelijk worden je nachten snel wat rustiger. Als je zelf minder moe bent, kun je ook veel meer hebben! Lukt het je wel om 's middags een dut te doen als de jongens op bed liggen? Dat doe ik wel, heerlijk.

Link naar deze reactie
20/05/2008 @ 12:39
esther

Online Status
Bedankt voor jullie reacties! Ik voel me op het moment gesloopt. De nachtelijke uitstapjes van de oudste duren nu al een dag of tien. Vannacht was het weer zo erg dat hij er (niet overdreven) 25 keer (!) uit te geweest in een periode van 2,5 uur. Tussendoor nog de nachtvoeding van de jongste. Heb wat adviezen gekregen vanmorgen van het CB, dus ik hoop dat het wat uitmaakt! Gelukkig had de jongste in elk geval een goede nacht.

Link naar deze reactie
21/05/2008 @ 14:08
Lieveke83

Online Status
Bij ons zitten er 17,5 maanden tussen!! We hebben ervoor gekozen om snel achter elkaar 2 kindjes te hebben. Maar ik moet toegeven dat het enorm zwaar is!!
De jongste heeft ernstige reflux! Moet altijd gepakt worden en huilt ontzettend veel (ook snachts). De oudste wil nu ook altijd gepakt worden en ze eist haar aandacht op!! Ze is wel heel lief voor haar broertje
Komt er nog is bij dat ze echt in haar peuterpuberteit komt!! Tis een enorm driftkopje en een volhoudertje!

Maar als ik per nacht 5u slaap heb ik heel goed geslapen! NAchtvoedingen, huilen, en de oudste is wakker om 6u.

Voor huishoudelijk werk moet ik echt hulp vragen, want ik krijg NIKS gedaan!! Nu kom ik nog is eventjes hier om te rusten. Het valt zelden voor maar ze slapen nu eventjes allebei oef!

Eens als we allemaal terug in ons ritme zitten zal het wel beteren!
Ik hoop voor jullie ook dat we er snel terug in zitten

liefs

[Laatst gewijzigd door Lieveke83 - 21/05/2008 @ 14:10] - Link naar deze reactie
09/07/2008 @ 21:39

Online Status Stuur bericht
hallo

hier op 1 dagna presies 1,5 jaar er tussen en had me er op voorbereid dat het wel zwaar zou worden .....tot nu toe valt het me mee, meeste dagen dan ....maandag had de oudste een driftige dag en de jongste is een spuuger en dan heb je wel eens handen te kort...
Gelukkig kan de ouste zich in de regel heel goed alleen vermaken. soms is ze wel eens boos en wijst naar de jongste zovan leg dat ding maar weg ik heb je nodig
Ook heb ik het voordeel dat ze iedereen leuk vind dus elke tante( en ze heeft er nogal een paar) die moet sterk in haar schoenen staan om zonder haar na huis te gaan als dat dan echt niet kan volgt er wel even een driftbui...

het zwaarste en het drukste vind ik rond etens tijd .....iedereen hongerig en slaperig en baby huiluurtje en dan nog afruimen en badderen en opbed en dan heb ik het wel even gehad

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]