< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » Wie wil meewerken met een petitie rond bijzonder onderwijs

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kindjes met een handicap
Wie wil meewerken met een petitie rond bijzonder onderwijs
28/04/2008 @ 16:59
Laurine en Jonathan

Online Status Bekijk profiel
Hallo

Ben op zoek naar mensen die willen meewerken rond een petitie voor het bijzonder onderwijs, wij als ouders worden gewoon in de kou gezet, en ze beloven wel aanpassingen maar er komen er veel te weinig, vandaar dat ik een petitie wil opstarten die het hele land rondgaat. Maar zover ben ik nog niet, want moet nog eventueel een website maken (ken er nog niet veel van, dus moet hier al hulp voor inroepen). Je mag ook altijd hier komen neerschrijven waar jullie als ouder je zorgen over maakt, van school tot bus, en ik zal proberen deze ook in de petitie op te nemen.

Dus iedereen welkom

Groetjes
Anneke (mama van een kindje met een metale en motorische handicap type 2)

Link naar deze reactie
28/04/2008 @ 18:12
Lies

Anneke,

Ons tweede zoontje heeft autisme en een mentale achterstand, waardoor hij ingeschreven is in type 2. Ik heb dus wel ervaring met het bijzonder onderwijs, maar eigenlijk alleen maar echt goede. De zorg die Lennert op school krijgt kan niet beter zijn, de communicatie naar ons toe is goed en we kunnen er altijd terecht met vragen. Ik vind het jammer te lezen dat dat bij jou blijkbaar niet het geval is, maar kan uit je bericht eerlijk gezegd helemaal niet opmaken waarvoor het nu precies is dat je een petitie zou willen starten of waarom je je zo in de kou gezet voelt?

Groetjes,
Lies.
Link naar deze reactie
28/04/2008 @ 19:23
Laurine en Jonathan

Hallo

Hier en nog op verschillende plaatsen hebben problemen met het busvervoer, wij wonen op het uiterste punt van alle scholen, mijn dochter zit s'morgens en s'avonds twee uur op de bus (dus vier uur in totaal), als ik dan ga nagaan voor (semi)-internaat ga zoeken, dan heb je in Limburg twee katholieke scholen (Maaseik en Peer), maar deze scholen komen weer niet bij ons in de buurt, omdat semi nog altijd wordt aanzien als extern. Semi wil zeggen dat deze kindjes, op school warm eten krijgen, en dan na de school een onderhalf uurke kunnen rusten en dan pas op de bus gaan (ze moeten niet twee uur op die bus zitten dan).

Mijn dochter heeft een mentale en motorische handicap en enorm prikkelgevoelig, s'avonds is hier het ritueel een ramp, vandaar...

De school is een heel goed school, dus heb er geen probleem mee, ze maakt vooruitgang, maar alleen het vervoer en de mogelijkheden na school daar zijn er problemen, de school zelf ondervindt dit ook en vond het wel goed dat er ouders eens zouden reageren, want de scholen stoten gewoon tegen muren terwijl ze voor de kindjes het beste willen.

Groetjes
Anneke

[Laatst gewijzigd door Laurine en Jonathan - 28/04/2008 @ 19:25] - Link naar deze reactie
28/04/2008 @ 20:28
Leen

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Laurine,

Hier kan ik je helaas wel volgen...
Mijn oudste zoon is autistisch en heeft een verwijzing voor type 4/7 met autiwerking. De wachtlijsten belopen nu twee jaar, maar vermits de plaatsen gevuld zijn en gevuld blijven, ziet het er op dit moment naar uit dat hij nooit in een autiwerking zal zitten.

Hoewel wij vrij centraal wonen, was onze keuze ook beperkt, niet alleen door de wachtlijsten, maar ook door het totaal ontbreken van voor- en nabewaking.

Ik heb een typewijziging naar type 8 aangevraagd (en gelukkig ook gekregen), maar ook daar bleek het aantal plaatsen zeer nipt, en was hij de laatse met een effectieve plaats.

En dan de schoolkeuze... Vrije schoolkeuze kan je sowieso al vergeten. Tussen droom en daad staan wachtlijsten en ontzettend veel praktische bezwaren...

Wij wonen behoorlijk centraal, tussen Antwerpen en Mechelen. Maar voor- en nabewaking is in de meeste scholen buitengewoon onderwijs zo goed als onbestaande of totaal ontoereikend. Er bleef voor ons één school over... en dan nog in een onderwijsnet dat mijn laatste keuze is. Al bij al valt de school wel goed mee (alleen is het er niet erg proper, ik hoop dat ik daarover kan zien eens hij ernaar toe gaat).
En nu maar hopen dat er ofwel alsnog een plaats in autiwerking vrijkomt ofwel dat het aantal plaatsen wordt uitgebreid.

Maar eerlijk, het buitengewoon onderwijs stemt mij niet echt blij, laat staan hoopvol.

Groetjes!

Link naar deze reactie
29/04/2008 @ 08:39
Laurine en Jonathan

Hallo

Ja het is op dit moment een ramp voor sommige mensen. Voor mij is de school echt wel goed, hier zijn geen wachtlijsten (wel voor semi of internaat). Maar het busvervoer is zo slecht !!

Nu heb ik vernomen van een ander ouder (ook een auti-kindje) dat er een bijeenkomst is voor de scholen in Brussel ergens in Mei, hopenlijk zal dit doorslag geven, het zou voor september 2008 een betere regeling geven ben benieuwd.

Groetjes
Anneke

Link naar deze reactie
29/04/2008 @ 11:10
Cindyke

Online Status
Ons zoontje van bijna 7 heeft ass.
hij gaat nu met heel veel plezier naar het bijzonder onderwijs te Kasterlee op MPI De Mast.
Als er vragen zijn, kunnen we bij de juffen terecht.
Ze helpen ook mee met ideeën opdoen ivm zijn motivatie, die niet sterk is.
ze komen hem 's morgens met de bus halen om 8u en hij is om 16.30u terug thuis.

Ik kan goed begrijpen dat mensen er moeilijk mee hebben, met bijzonder onderwijs, maar onze kids zijn dan weer beter in andere dingen als "gewone kinderen".
Zo denk ik dan toch.

Link naar deze reactie
29/04/2008 @ 11:17
Laurine en Jonathan

Hoi

Ja de meeste ouders hebben geen problemen met de school, maar enkel het BUSVERVOER, of Ellelange wachtlijsten.

Cindy jij hebt geluk gehad dat je zoontje terecht kon in een MPI, ja ik moet dit normaal van de arts ook doen voor Laurine, maar die scholen komen hier dus niet in de buurt !

Heb jij bij hem op school ook SEMI-internaat ?

Link naar deze reactie
29/04/2008 @ 11:19
Cindyke

Online Status
Dat weet ik niet juist van dat SEMI internaat.
Ik kan er wel achter zoeken, als je dat graag hebt hoor.
Vanwaar ben jij?

Link naar deze reactie
27/05/2008 @ 14:34
Lies

Beetje late reactie, maar de busbegeleidster wist te vertellen dat de routes vanaf volgend schooljaar zullen worden herzien, zodat de tijd dat de kinderen op de bus moeten zitten korter wordt. Blijkbaar wordt er dus wel aan gewerkt?
Link naar deze reactie
27/05/2008 @ 14:45
Cindyke

Online Status
Wel goed dat ze dat gaan doen hé Lies.

We zijn nog steeds blij dat we die stap gedaan hebben.

Link naar deze reactie
27/05/2008 @ 17:49
Leen

Hej,

Voor alle duidelijkheid: ik heb er geen moeite mee om mijn kind naar het BUITENGEWOON (en niet het bijzonder!!!) onderwijs te sturen.
Ik heb enkel moeite met het feit dat vrije schoolkeuze binnen het buitengewoon onderwijs voor een werkende mama gewoonweg niet mogelijk is. Ik ben praktisch gedwongen mijn kind naar het gemeenschapsonderwijs te sturen, en dat is een net dat mij gewoonweg niet ligt.
En dan de wachtlijsten nog. Eén jaar op voorhand bleek er in de provincie geen enkel plaatsje vrij, tenzij internaat (dus niet semi-internaat).
Intussen weten we dat we heel veel geluk hebben gehad (en het zou best kunnen dat een lange arm ons geluk een handje geholpen heeft), want intussen heeft mijn zoontje wel een plaatsje in het juiste type.

De grootste wantoestanden wat betreft bussen zijn gelukkig intussen bij wet verboden. Maar als je kind de pech heeft in het begin van de route opgehaald te worden en als laatste afgezet te worden, dan zit je er maar mee. Tel die uren op de bus maar eens op.
Hier gaan we de tijdstippen (en de sfeer op de bus) een beetje afwachten en dan misschien overwegen om de jongste die naar een gewone kleuterschool gaat naar de voorbewaking te brengen.

Of een petitie veel zin heeft, weet ik niet.
Men is op de hoogte van de wachtlijsten, de scholen zelf trekken aan de alarmbel. En verder heeft het met de scholen zelf te maken: nl de organisatie van het busvervoer en de gebrekkige voor- en nabewaking. De school van onze eerste keuze bijvoorbeeld start met opvang om 8u30 en stopt om 15u20 en biedt verder geen enkele opvang. Die school kan je als werkende ouders (zelfs al werk je maar parttime en kan je je uren niet zelf kiezen) helemaal vergeten.

Link naar deze reactie
31/05/2008 @ 12:00
Lies

Hoi Leen,

Bijzonder of buitengewoon... maakt dat echt zoveel uit?
Los daarvan ben ik het met je eens dat je vrijheid in schoolkeuze helaas enorm beperkt is wanneer je niet terecht kunt in het gewoon onderwijs. Maar dat kan ook moeilijk anders, er zijn nu eenmaal minder scholen voor buitengewoon onderwijs nodig dan andere, dus blijft het een beetje roeien met de riemen die je hebt. Wij hebben ons in onze schoolkeuze nooit laten leiden door het net, maar door de school zelf. Het is namelijk echt niet zo dat je elke school binnen een bepaald net over dezelfde kam kunt scheren. Lennert is ingeschreven in het GO en we zijn voor 100% tevreden over zijn school... Maar goed, de wachttijden voor bepaalde scholen zijn een feit, dat houdt in dat er wel degelijk een tekort is voor bepaalde groepen (vooral normaal begaafde kinderen met autisme kunnen moeilijk ergens terecht heb ik de indruk) en ik ben het volkomen eens met de stelling dat daar wel eens wat aan zou mogen gebeuren. Dat geldt overigens voor zo ongeveer elke vorm van hulpverlening tegenwoordig (denk aan revalidatiecentra of COS)... mensen worden te lang aan hun lot overgelaten door de verschrikkelijk lange wachtlijsten, maar da's weer een andere discussie.
Link naar deze reactie
31/05/2008 @ 12:35
Leen

Lies,

Nee, op zich maakt dat idd niets uit, maar ik vind het gewoon vreemd dat mensen met kinderen in het buitengewoon onderwijs die naam nog steeds niet juist weten te benoemen. Ik had er misschien een knipogend smileyke achter moeten zetten...

Ik sta zelf in het onderwijs (stedelijk, hoger secundair), en besef zelf ten volle dat niet enkel het net, maar ook de school zelf bepalend is. Toch vind ik het jammer dat mijn zoon niet naar een katholieke school kan. Hij krijgt nu wel twee uurtjes godsdienstonderwijs, maar ik vind het erg jammer dat de christelijke waarden en beleving daarbuiten niet aan bod komen (voor het secundair onderwijs vind ik dit niet zo belangrijk, maar in het lager onderwijs wel). De algemene opvoedkundige visie van het GO! is niet de mijne, en dat is geen verwijt, maar een vaststelling.
De school waar hij nu zal gaan, bevalt in het algemeen wel (buiten de orde en netheid, ik krijg er meteen zin om emmer, spons en trekker te nemen en mijn tuingerief van stal te halen, zelfs het nieuwe gebouw waar hij zal zitten ziet er vies en rommelig uit ).

De nood aan buitengewoon onderwijs voor normaal begaafden is niet zo groot (dankzij gon), tenzij er ernstige functioneringsmoeilijkheden zijn (en daar zijn nu nog plaatsen vrij!).
Mijn zoon is echter randnormaal begaafd en kan in het gewone onderwijs niet mee. Hoewel het onderzoeksteam het gewone onderwijs wel zag zitten weet ik als moeder dat dit geen goede keuze zou zijn. Qua functionering heeft mijn zoon niet meteen autiwerking nodig, maar wel wat het aanleren betreft, dit gaat nl ontzettend traag en in groep leert hij enkel aan door te imiteren en dan nog aan een zeer laag tempo.

Wat je aanhaalt over die wachtlijsten voor diagnosestelling klopt hier zeker als een bus. COS had bij Stef een wachtlijst van 2 jaar. Waar mijn zoon getest is (universitair centrum) zat er een jaar tussen aanmelding en voorlopige diagnose (nu blijkt het er wat vlotter te gaan). Toen we ons eerste gesprek hadden, bleek dat de tussenkomst in onderzoeken ernstig was teruggeschroefd en dat we eigenlijk niet zoveel minder moesten betalen dan wanneer hij door een privépraktijk getest werd. Een jaar later werd er al wat meer terugbetaald. Ze wisten ook te melden dat de wachtlijst voor crisisopvang toen 6 maanden bedroeg (hadden wij niet nodig, maar ongevraagd kreeg ik een overzicht van de situatie in de sector). Het kalf is dan natuurlijk al verdronken.

Link naar deze reactie
31/05/2008 @ 13:41

hoi,

ik herken het probleem. men zoon van bijna 14 had 3 herseninfarcts in 2003 . hij ondervond leermoeilijkheden en werd opgenomen in een obc (wachtlijst 9m) na 2j viel de term adhd (onderzoek vub jette en kinderpsychiatrie te antwerpen middelheim )ik blijf dit ontkennen. op leernivo gaat het maar op emotioneel gebied is het een kind van 6 nergens vind men wat er juist loos is !
zijn medicijnen rilatine en risperdale hielpen absoluut niet hij is moedeloos, depri, soms agressief propt zich vol eten en is vooral eenzaam (medicijnen sinds 3m volledig gestopt) .
therapie krijgt hij niet het is een ware zoektocht maar je moet alles alleen doen nergens krijg je hulp is soms zwaar.
vanaf september kan hij na 2.5j naar een mpi waar hij in de schoolweek zal vertoeven en aangepast onderwijs krijgt waarschijnlijk tuin bouw maar tasten nog in het duister.
hoop dat ze tijdelijk in actie schieten zodat de scholen niet volzet zijn pfffffffff

bij de jongere zoon van 9 teste men 2j op adhd kreeg ie medicijnen die hem volledig veranderden (geen eetlust, slaapsoornissen ... rilatine!!) onze opmerkingen werden genegeerd, nu denkt men in de richting van odd maar een wachtlijst van 18m dan een verkennend gesprek , kom je wel of niet in aanmerking voor onderzoeken ? weer een wachtlijst ......
ondertussen gaat ie om de 14d op gesprekstherapie, hij is druk maar is te doen.
hij voelt zich vaak niet begrepen , snapt soms zijn eigen kwade reactie's niet, brult, tiert, negeert....
toch blijven we zoeken naar een gepaste oplossing.
we proberen een vast opvoedingspatroon te bieden, alles netjes geplant, structuur enz ...
werken met beloningssystemen, voor braaf zijn, eerlijkheid, kamer netjes houden, schoolse taken ... de school werkt fantastisch mee samen met het clb hier staan we dus niet alleen maar het blijft zoeken voor ondersteuning .

heel makkelijk word het stickertje adhd gegeven met de bijhorende medicijnen maar vaak helpen deze niet zoals het hoort als je reageert sta je nergens (vub jette !! ).

ouders zoeken vaak steun bij elkaar en wisselen tips uit meestal zijn deze veel beter dan wat dokters zeggen want zij maken hetzelfde mee en werken niet vanuit de theoretische termen .

greats nic

Link naar deze reactie
09/06/2008 @ 09:33
Sientje

Het probleem bij het COS zijn lange wachtlijsten. Maar vanaf het moment dat je binnengeraakt dan hoef je daarna niet meer zo lang te wachten. Inès heeft er nu al haar 3 de ronde van testen opzitten.
1ste keer toen ze bijna 2,5 jaar was. Dan toen ze 3 jaar was en nu april nog eens. In september moet ze terug voor spel observatie. Er is een vermoedde van ASS.
Hoewel we Inès zagen openbloeien toen we een deel van haar medicatie konden stoppen( ze heeft epilepsie en kreeg 2 verschillende soorten medicatie). Ze werd veel levendiger, zocht meer contact. Ook wij werden door de kliniek in de kou gezet( gasthuisberg). Op 15 maand was duidelijk dat er een ontwikkelingsachterstand was maar niemand er werd niet doorverwezen. ze gingen het in het oog houden. toen ze 2 jaar en een paar maand was heeft de kinderarts van een ander ziekenhuis er voor gezorgd dat inès snel een afspraak kreeg op het COS. Na 2 maand konden we al gaan. Het toppunt van alles is dat het COS hoort bij de gasthuisberg.
Inès zit voorlopig in een gewone kleuterklas mits gonbegeleiding. Er komt vanaf volgend jaar een vobostudent.Verder heeft ze ook nog wel kine en thuisbegeleiding maar waarschijnlijk zal ze in het eerste leerjaar wel naar het bijzonderonderwijs gaan. Maar ik krijg al schrik als ik zo jullie verhalen lees.

sientje

[Laatst gewijzigd door Sientje - 09/06/2008 @ 09:37] - Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]