< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » Aaangenomen voor werk maar...

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
Aaangenomen voor werk maar...
04/06/2008 @ 09:52
gast

Ik was gisteren op gesprek bij een gemeente en ben na afloop ook meteen aangenomen voor die functie, we hebben alles afgerond, datum indiensttreding, salaris, etc etc. Ik zou alleen het contract nog opgestuurd krijgen. Het waren ook erg aardige mensen. Ik had ze gisteren tijdens het gesprek alleen niet verteld dat ik zwanger ben.

Achteraf toen ik thuis kwam had ik toch zo iets van, dit moeten ze nu wel weten, voordat ik daar ga beginnen. Ik heb ze vanochtend gebeld en heb aan de manager medegedeeld dat ik in verwachting ben en dat ik vond dat ze dit moesten weten, eerlijkheid duurt het langst en ik heb ook verteld dat ik alsnog mijn kwaliteiten voor die functie wil uitoefenen. Maar goed, hij was er niet echt blij mee als managerzijnde, maar hij liet me ook meteen weten dat ze eigenlijk nog iemand anders op het oog hadden waar ze ook zoiets van hadden dat is misschien ook wel wat, een concurrentie zeg maar, dat verbaasde me wel... hij zou het bespreken daar met een aantal mensen en mij terugbellen in de loop van de dag. Maar weet je wat ik zo typisch vreemd vind, is dat ze opeens nóg iemand goed vinden en dat hebben ze me tijdens het gesprek niet verteld want met mij hebben ze alles kortgesloten..
...Ik had zulke smoesjes wel verwacht van het bedrijfsleven niet van een gemeente die een voorbeeldfunctie zou moeten hebben naar vrouwen, allochtonen etc, toe...:moe:

Ik ben zoiezo wel tevreden dat ik dit heb verteld, eerlijk ben geweest, weet ik ook meteen met wat voor mensen ik te maken heb, ik heb namelijk geen zin om dit voor me te houden en dan mijn huidige baan op te zeggen en dat ik als ik bij mijn nieuwe baan zou beginnen er na de proeftijd er mee zou komen ofzo, stel je voor zit ik na een aantal maanden helemaal zonder werk omdat ik dan misschien volgens hen niet eerlijk zou zijn geweest...

ik ben benieuwd als ik straks wordt gebeld..:confused:
Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 09:55
Kidnurse

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Je hebt gelijk dat je het verteld hebt hoor, natuurlijk met het risico dat ze je nu niet aannemen! Ik hoop voor jou natuurlijk van wel! Laat ons iets weten!

Groetjes
J.

Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 10:58
Anne-Sophie

bah, walgelijk gewoon. Mag dat wel, discriminatie jegens zwangere vrouwen ?

Goede moed !

Anne-Sophie

Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 11:03
Dieltje

Hoi gast,
Het is ook gewoon een smoesje dat ze ineens nog iemand anders hebben voor de functie.
Ze mogen namelijk niet een zwanger iemand weigeren dan zijn ze stafbaar vandaar dat ze maar gewoon zeggen dat ze iemand anders op het oog hebben.

Lullig voor jou maar je weet wel gelijk waar je aan toe bent en als ik eerlijk ben zou ik daar dan niet willen werken.

Succes hopelijk krijg je alsnog de baan als je dat wilt!!!

Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 11:06
Britt

Online Status Stuur bericht
Niet netjes van je bijna nieuwe werkgever!! Ik hoop dat z je alsnog aannemen!

Anne-Sophie: nee ze zouden niet mogen zeggen dat ze haar niet aannemen omdat ze zwanger is maar ze kunnen haar wel niet aannnemen omdat er "betere" kandidaten zijn. Omdat je zwanger bent mag niet de reden zijn maar vaak is het wel zo. Alleen is het even vaak onmogelijk om te bewijzen dat dat het geval is...

ps: volgens mij ben je wettelijk niet verplicht om te melden dat je zwanger bent in België. Dit moet pas enkele weken voor de bevalling geloof ik...

Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 11:06
effe nt

Dit is inderdaad wel raar hé, alles was zogezegd in kannen en kruiken en nu ineens hebben ze toch iemand anders op het oog, heel raar vind ik dat.

Ik vind het ook een moeilijk dillema, wel of niet zeggen da je zwanger bent of da je bezig bent.
Zo heb ik gesolliciteerd voor een functie terwijl ik aan het wachten was of wij met onze laatste IVF poging konden beginnen. Ik was het beu om de zoektocht naar een nieuwe job telkens uit te stellen en ben er gewoon voor gegaan. Eer ik het gesprek had wist ik da ik opnieuw kon starten met de IVF ma heb dit bewust niet vermeld in het gesprek. Ik heb de job zefs gekregen en heb mijn contract ondertussen getekend. Normaal gezien begin ik er in juli en tegen dan zou ik ook weten of ik zwanger ben of niet.
Is misschien niet zo eerlijk om al ergens zwanger te beginnen maar ik kan ook niet eeuwig blijven wachten om iets anders te gaan doen tot ik eindelijk zwanger ben hé.
Ik ga trouwens naar het Vlaams gewest en hoop da ze daar wa meer begrip hebben dan aan die gemeente waar jij bent langs geweest.

veel succes hé
Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 12:47
gast

Dag dames,

Ik ben nog steeds niet gebeld..dus ben echt aan het afwachten wat de uitkomst uiteindelijk hier van wordt, ik zou nog vaandaag gebeld worden..ik hoop dat het positief is maar ja misschien hebben ze nu een smoes waarachter ze kunnen schuilen vanwege mijn zwangerschap. Ik weet dat ik nog niet verplicht was om dit te melden, maar ik heb dit gedaan vanwege de reden dat ik al over 2 maanden (rond de proeftijd) rond de 17 a 18 weken ben en dan zie je wel een buik. En verder heb ik zoiets als je nu eerlijk bent, waardeert een goede werkgever dat wel..we'll see..

Zodra ik wat heb gehoord laat ik het jullie weten.
Link naar deze reactie
04/06/2008 @ 12:54
mirella

Hoi Gast,

Ik raakte in mei zwanger van onze Ryan, in die maand liep mijn contract af en tijdens het functioneringsgesprek een aantal weken daarvoor werd mij vertelt dat er niets in de weg stond om het niet te om te zeten in een vast dienstverband.
Ik heb dus ook eerlijk vertelt dat ik zwanger was maar ja toen waren er ineens allerlei problemen en ging het zogenaamd niet goed met het bedrijf? (er stonden nog vacatures in de krant van hun!!!) Ik mocht terug komen op oproep basis dus geen zw-verlof enz. heb daarvoor bedankt!

Ik ben niet op m,n achterhoofd gevallen er mag niet gediscrimineerd worden maar geloof me dat word nog dagelijks gedaan...

Als het aan mij zou zijn, zou ik daar niet meer willen werken.... Nog een andere goede kandidaat pfff dan hadden ze jou niet al "aangenomen"
Grrr je zou ze toch!!

Veel succes en ik ben benieuwd wat er uitkomt...

Liefs Mirella

[Laatst gewijzigd door mirella - 04/06/2008 @ 12:56] - Link naar deze reactie
06/06/2008 @ 10:05
gast

Nou dames, ik heb echt goed nieuws, had het totaal niet verwacht maar ik ben aangenomen voor mijn nieuwe baan. Mijn manager belde me en zei het is accoord, dat vondt hij geen reden om mij af te wijzen voor de functie. Je moest mij eens zien andat ik de telefoon had neergelegd, ik sprong letterlijk en figuurlijk een gat in de lucht.. Zo zie je maar waarheid duurt het langst, en het voelt nog eens erg prettig aan.

Link naar deze reactie
06/06/2008 @ 20:16
femke hanne

Gefeliciteerd met je nieuwe job!
Ikzelf heb ook gekozen voor eerlijkheid en ben daar ook heel blij meegeweest. Ik wou ook al een tijdje ander werk en had na 1 sollicitatie al een nieuwe job gevonden, 28u/week, de woensdag thuis en op 5' van huis. Ik tekende mijn contract, gaf mijn ontslag en ben onverwacht zwanger geraakt tijdens mijn opzegtermijn (terwijl we al een gans jaar tevergeefs hadden geprobeerd en we de hoop hadden opgegeven). Ik ging er dus beginnen op 7weken zwangerschap. Ik ben naar hen toegestapt en heb hen 3 weken voor ik daar van start gegaan ben laten weten dat ik zwanger was. Hun reactie was voor mij heel belangrijk! Ik had wel al getekend, dus ze konden eigenlijk niets doen maar indien ze echt negatief zouden gereageerd hebben dan zou ik nog kunnen blijven zijn in mijn vorige job. Maar ze lieten me weten dat 3 maanden op een loopbaan niet erg zijn en dat ik er echt niet hoefde mee in te zitten.... een hele opluchting! Zo zie je maar. Het enige nadeel is dat ik nu geen 3maand ouderschapsverlof kan opnemen meteen naar mijn zwangerschapsrust omdat ik dan nog geen jaar anc. heb, maar ik ben wel van plan om borstvoedingspauzes op te nemen en wat verlof er aan te koppelen... we zien wel, alles loopt wel los uiteindelijk!
Veel succes!

Vermoedelijke bevalling op 25/10/2008.
Al 45 weken en 3 dagen zwanger (113.77% ver), nog 5 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
07/06/2008 @ 10:14
saar

discriminatie wordt nog heeeeel veel gedaan hoor...

ik ben nu 3 weken thuis van mijn werk en heb mijn ontslag brief gehad... rede: voldoet niet aan de vooropgestelde eisen tijdens de proefperiode

had een proefperiode van 6maand en ben enkele weken nadat ik gestart ben daar onverwacht zwanger geworden
heb hun snel ingelicht, en denk dat ze zowiezo van plan waren mij na die 6 maand buiten te zwieren (staat in contract, na 6maand kan contract opgezegd worden zonder reden)
maar omdat ik hun had laten <eten dat ik een tijdje niet kon komen werken, en waarschijnlijk niet meer tot na de bevalling heb ik mijn ontslag gehad
natuurlijk om heel andere reden dan zwangerschap, maar mij maak je niet wijs, dat ht niet door de zwangerschap komt...

Link naar deze reactie
07/06/2008 @ 14:18
San

Gast, je baas heeft gereageerd. Super!

Ik ben vorig jaar van werk veranderd omdat wij met IVF bezig waren en ik voelde dat we niet zwanger gingen geraken. Ik zit in de IT en moest altijd naar projecten, dus constant stress enzovoorts. Bovendien waren ze op kantoor niet erg happig op het feit mij altijd verlof te moeten geven om naar jette te bollen.

Soit, ben dan van werk veranderd en heb meteen gezegd tijdens het gesprek dat ik zwanger wilde worden, dat dit via procedure was in Jette en dat ik dus flexibiliteit nodig had. Maar, ik heb dit pas gedaan na het akkoord omdat ik niet wilde dat dat een reden zou zijn om me te discrimineren. Ik was toen ook nog niet zwanger. Vlak voor het tekenen van het contract heb ik het dus gzegd, en HR heeft toen letterlijk gezegd dat zij niet mogen discrimineren op basis hiervan. Het feit dat ik al per mail enzovoorts op de hoogte was gebracht van aanwerving zou hun serieuze problemen bezorgd hebben hadden ze me niet aangeworven met een smoes. Mijn manager heeft zelf ook 2 kinderen en heeft echter heel positief gereageerd. Ik ben in maart begonnen en was in juli zwanger, dus nog binnen de proefperiode. In december ben ik moeten stoppen omwille van een tweelingzwangerschap, ook geen probleem. Zoals mijn manager zegt: Als je een vrouw aanwerft weet je dat er ook zwangerschappen aan te pas kunnen komen. Dat is nu eenmaal de gang van zaken!

Link naar deze reactie
07/06/2008 @ 20:16
Hannah

ik heb ook een probleempje in die aard. ik zit net in mijn derde maand proef (proef duurt 6 maanden) en heb net ontdekt dat ik zwanger ben. doe mijn werk heel graag en hoop dat het geen obstakel wordt voor mijn vast contract maar ik vrees ervoor . het stomme is ook dat ik niet uitkeringsgerechtigd ben als ik niet eerst een jaar werk. wat moet ik nu doen? proberen te verbergen tot ik vast wordt aangenomen of gewoon vertellen? ik weet het niet...
Link naar deze reactie
08/06/2008 @ 20:25
femke hanne

van zodra je werkgver op de hoogte is van je zwangerschap kunnen ze je eigenlijk bijna niet meer ontslaan tenzij ze al een behoorlijk ontslagdossier op basis van feiten hebben samengesteld, zelfs al ben je in je proefperiode! Ze kunnen je natuurlijk wel ontslaan maar zijn dan verplicht tot het uitbetalen van een verbrekingsvergoeding die tot 6 maanden kan oplopen! Dus je hebt er alle baat bij om ten eerste te zeggen dat je zwanger bent want je weet nooit dat je misselijk bent of eens ziek en dan weten ze hoe dit komt. Indien ze je toch ontslaan dan moet je echt bij een vakbond je situatie voorleggen, normaal gezien springen ze als aasgieren op zo'n situatie omdat je dit als werknemer zoiezo wint! Dringende redenen (diefstal, dronkenschap, drugsgebruik, vechten...) zijn natuurlijk wel een reden om je te ontslaan.
Hannah, ik zou je werkgever zeker tijdig inlichten! Trouwens, je zult te veel op je ongemak lopen als je het niet zegt wat niet goed is voor de baby! Eerlijkheid duurt het langst!

Link naar deze reactie
08/06/2008 @ 20:29
femke hanne

saar, indien ik jou was zou ik zeker langsgaan bij de vakbond. Want ze kunnen je niet zomaar ontslaan! En een contract na 6 maanden proef opzeggen zonder reden is geen wettelijk en geldig contract en dan wordt het automatisch een contract van onbepaalde duur zonder proef! Lijkt mij dat je via je vakbond, wel het één en ander van je (ex-)werkgever kunt gaan eisen!!!

Link naar deze reactie
17/06/2008 @ 19:48
els

discriminatie
Dag meiden,

Ook ik vermoed sterk geweigerd te zijn vanwege mijn zwangerschap.
Ik heb gesolliciteerd bij het onafhankelijk ziekenfonds als maatschappelijk werkre. Hoewel ik reeds 3 jaar een soortgelijke functie als maatschappelijk werker uitvoer en qua opleiding zelfs overgekwalificeerd ben voor de job, kreeg ik onderstaande mail als reactie op mijn sollicitatie. Opvallend is ook dat ik deze mail vanmorgen al kreeg terwijl ik gisterenavond mijn mail heb gezonden.
Amai, dat is snel besloten...

Ik heb hen nu gevraagd aan welke competenties ik volgens hen dan niet voldoe. Indien ze hier geen goed antwoord op hebben, overweeg ik dit te melden bij het meldpunt discriminatie. Niet omwille van de job maar omwille van het feit dat deze vorm van discriminatie gewoon niet kan! moeten we dan maar stoppen met zwanger worden? dan zijn er straks geen werknemers meer :-)

Allemaal nog veel geluk met jullie zwangerschappen.

Liefs Els

Beste

Tot onze spijt moeten wij je laten weten dat jouw kandidatuur voor de functie van maatschappelijk werker niet kan weerhouden worden. Je profiel bevat waardevolle elementen doch beantwoordt niet volledig aan de competenties en ervaringen die wij voor deze functie vooropstellen.

We danken je voor de belangstelling in Onafhankelijk Ziekenfonds en wensen je alvast alle succes toe in je verdere loopbaan.

Met vriendelijke groeten
Link naar deze reactie
17/06/2008 @ 20:37

hello,

gisteren ben ik ook gaan solliciteren. Heb een diploma thuisverzorgende maar daar was op deze moment geen nood aan. Wel aan poetsvrouwen allé huishoudhulpen met dienstencheques. Dus ik daar dan maar voor gaan horen he. Ik was zeker goed genoeg en ze hadden me graag aangenomen maar ze zei gewoon eerlijk, het is de moeite niet dat we je nu aannemen, tegen dat je opleiding rond is en je deftig aant werk bent moeten we je op zwangerschapsrust zetten. Blijkbaar moet je daar ook op 6 maand stoppen, wist ik niet maarja ben al wel bijna 15 weken zwanger. Ze zei me dat ze me zo rond half maart eens zou terug bellen, omdat dan men zwangerschapsrust bijna gedaan is.Dus ze zijn gewoon eerlijk geweest. Maarja wa zegde dan op dieje moment, niks he... Achja ooit lukt het wel eens zekers

groetjes
Ice

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 21:03

discriminatie
Hallo,
ik ben op mijn werk ook gediscrimineerd omwille van mijn zwangerschap. Er was een vacature vrij voor een functie binnen mijn afdeling waarvoor ik al opgeleid was. Ik had nog op voorhand gevraagd of mijn zwangerschap een probleem was maar nee, dat was absoluut niet. Na mijn sollicitatiegesprek werd ik apart geroepen en vertelde men mij dat ik de perfecte persoon voor de job was want ik kon alles al MAAR ik was zwanger en dat konde ze nu wel missen. Dus nu ben ik nog steeds niet verder gegroeid in mijn job. Intussen ben ik bevallen en al terug aan t werk en het ergste van al is: ik ben back-up geworden voor die job. Dus ik ben wel goed genoeg voor in te springen als de persoon, die de job in mijn plaats gekregen heeft, ziek is of verlof heeft. Als ik het bewijs op papier had dan was ik ermee verder gegaan. Maar zo slim zijn ze wel.
Dus aan alle gedupeerden, you are not alone.

Grts
Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 09:52
Susie

Ik wil toch even waarschuwen voor alle vrouwen die in hun proefperiode zitten en net zwanger zijn. Ook al wordt er hier gezegd dat ze je niet mogen ontslaan/laten gaan vanwege je zwangerschap, er wordt altijd wel een andere reden gevonden.
Mijn contract werd ook ineens niet meer verlengd toen ik vertelde dat ik 16 weken zwanger was. En o nee, natuurlijk was het niet omdat ik zwanger was. Nou mooi wel!

Dus sommige dingen kan je maar beter nog even voor je houden als dit mogelijk is.
Als je wel een heel goed contact heb met je werkgever kan je het altijd nog overwegen.

Tijdens een sollicitatie (na akkoord natuurlijk) vind ik het wel heel netjes dit te melden.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]