Vorige reacties:
< vorige pagina volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
< vorige pagina | volgende pagina >
< vorige pagina volgende pagina >
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 11/03/2008 @ 10:33 mei mama | hoikes,ik ben een mama van een nieuw samengesteld gezinneke en ben zwanger van mn 5de en ook ik kreeg al reacties van nr 3,4,en nu van nr 5.maar heb nog nooit ergens moeten aankloppen om eten,verzorging of wat dan ook.ik leg al dat gespuis naast mij en geniet volop van mn gezinneke met de kids en laat de rest maar roddelen en zeveren.dat ze maar eerst in eigen boezem kijken en dan commentaar geven.succe met de zwangerschap |
| 29/04/2008 @ 20:44 tanja | hei, ik wil graag een groot gezin, maar heb er wat morele problemen mee.. ik en mijn zus zijn 25 jaar alleen met z'n twee geweest, tot mijn ouders scheidden en mijn vader hertrouwde met iemand die ook al 2 dochters had (zij schelen ong. 12 jaar met ons), en daarna kregen we nog een halfbroertje. kmoet zeggen dat ik de kerstdagen met ons 5 kinderen fantastisch vind! ik heb nu 1 dochtertje en als ik aan die gezellige nestwarmte van een groot gezin denk, kriebelt het ook wel! maar als ik dan denk aan de milieukant van de zaak.. het zijn wel allemaal mensen die later ook en een auto, en een vaatwas, en een gsm, en een wasmachine, enz. gaan hebben en dat kan onze aardbol niet aan. wij (lees: de westerse wereld) zijn nu al verantwoordelijk voor veel honger in de wereld (onrechtsstreeks he, dankzij bij wijze van spreken, de oorlog in Congo kunnen wij goedkoop gsm's kopen, maar ginder zijn ze in oorlog omdat ze honger hebben), als ik nu nog bijv. een 5tal kinderen op de wereld zet die ook een luxeleventje willen (dat is immers hun eigen keuze) dan gaat dat ten koste van de andere mensen in de wereld, die voor hen nog extra honger mogen lijden. en als je hoopt dat in de toekomst die dan 10 miljard mensen het even goed hebben als wij.. dat kan vrees ik gewoon niet, er is niet voldoende voedsel en niet voldoende natuurlijke rijkdommen.. maarja, zo mag ik gewoon niet denken, ik moet positief blijven (je mag altijd helpen met een positieve gedachte) maar voorlopig zijn mijn vriend en ik niet van plan om meer dan 2 kindjes te hebben (alhoewel ik hem soms wel plaag met 3, en hem erop wijs dat ons geboortecijfer toch nog steeds daalt en als wij er meer dan 2 hebben en andere gezinnen geen het juist beter is voor het milieu, ipv elk gezin 1tje;-) en wij kopen ook veel tweedhands ipv nieuw) verder vind ik het financieel ook niet evident, maar als we het op vakanties aan de zee houden lijkt me dat nu niet onoverkomelijk, het hangt ervan af welke luxe (is een digitale camera als ze 6 worden wel nodig..) het is vooral milieu-aspect waar ik het moeilijk mee heb! groetjes en veel plezier met jullie gezellige gezinnen!!! Tanja ![]() |
| 02/05/2008 @ 14:20 mei mama | heykes,leen volledig met je eens.ik denk zelfs dat de grote bedrijven eerder meer inspanningen zouden moeten doen voor ons milieu.wij doen ons best maar wat met de bedrijven...denk dat daar eerder wat meer aan gedaan moet worden.wij leven ook (proberen)zo milieubewust te leven,maar in overdrijven doe ik nu ook weer niet hoor.ik ben heel gelukkig met mn toch al groot gezin4 en binnen 2wkn is nrke5 er en wij denken zelfs al aan een nrke 6.en ook wij hebben al scheve blikken gekregen,achterklap,bekijks maar....so what......wij zijn heel gelukkig en wij doen het best goed.en we zijn een eigen zaak aan t opstarten en dan is ons hele geluk compleet.we zullen er hard voor moeten werken,en ook dat schrikt ons niet af,maar tis ook voor de toekomst van onze kids later.en waar wij het best fierst op zijn is dat ik en mn ventje het zo goed kunnen en gen helpende hand van iemnd hoeven te vragen(en ook wij hebben al veel tegenslagen gehad)toch konden wij het zelf oplossen en kwamen we er vele sterker uit.ik ben een hele fiere trotse mama ![]() |
| 10/05/2008 @ 11:40 Mie | Hier zijn ook nummer 5 en 6 onderweg,twee geschenkjes zeg maar.Maar hiervoor niet minder welkom. Ik denk dat wij ook bij de minderheid horen,maar tot nu toe heeft eigenlijk niemand negatief gereageerd.Denk dat ze ook wel een beetje schrik hebben voor de reactie (haha).Ik ben TBM en mijn man werkt als zelfstandige. Ik heb hogere studies gedaan maar vind een carriere helemaal niet belangrijk.veel leuker dat ik nu niet hoef te stressen om te zoeken naar opvang als 1 van de kids ziek is (zijn nu tussen 3-6j).Of dat ik bij elke stap die ze maken bij hen kan zijn. Ivm het financiële: je besteed dat echt zoals je het wil. Ik denk niet dat een paar aardappelen meer of minder een gat gaat slaan in je budget.Schoenen en kledij kun je ook veel goedkoper in outlet gaan kopen of gewoon tweedehands. Soms vind je voor een prikje kledij die nooit eerder werd aangedaan.Ook speelgoed vind je heel goed tweedehands en hier wordt vaak maar heel even met heel duur speelgoed gespeeld.Geef hen liever iets wat de fantasie prikkelt (een doos verkleedkledij ofzo). Ik denk oprecht niet dat ons financiële leven een groot verschil zou maken met twee of met bijna 6 kids.WE gaan elk jaar met zijn allen met het vliegtuig op reis,gaan vaak naar pretparken,dierentuin, elke maand gaat een groot deel van de kinderbijslag naar hun spaarboekje. Ik denk niet dat ze hier iets te kort komen... Ik ben zelf enig kind thuis en wou het toch anders zien voor mijn eigen kinderen.... |
| 22/05/2008 @ 15:42 | nr 4 of niet beste, Dan mag ik hier zeker de vraag stellen een vierde erbij of niet??? iedereen raad het me af maar ik wil het dolgraag moet wel via IVF en daar ligt wel een probleem. Maar ik kan geen afscheid nemen van de gedachte nu niet meer. Ben pas 33 vroeger hadden ze 8 kinderen en waarom niet???? Maken wij de planeet kapot???? Dit is werk van generatie's en miljoenen jaren de aarde vergaat toch ooit. Dat is een stuk eennnatuurlijk proces. Laat nooit u dag vergallen met die opmerkingen. floortje |
| 24/05/2008 @ 18:15 Sander | waarom zou je wel een groot gezin hebben? Bedenk wel dat er al genoeg mensen op de wereld zijn en de kinderen van jullie kinderen later ook graag nog wat te eten willen want er is nu al een klein tekort aan voedsel. |
| 07/06/2008 @ 22:59 Michèle | hier een gezin met bijna 4 kinderen in 5 jaar en daar zal het door mijn leeftijd jammer genoeg bij blijven (... denk ik nu, maar ik zeg nooit nooit )@sander, je argument "er is nu al een klein tekort aan voedsel" ... mmmm, sorry als ik dat even tegenspreek, er is geen tekort aan voedsel er is een tekort aan juiste verdeling. en daar zullen gezinnen met 1 of 8 kinderen niets aan veranderen, dat moet de politiek doen eens ze hun eigen zakken niet meer prioritair vinden. @Tiwi, voor dertig euro koop ik een hele seizoensuitzet voor een kind; kleding, inclusief schoenen, jassen, zwemkledij, speelkledij en al de rest dat ze nodig hebben. En ik verzeker je, onze oudste die nu 4,5 is heeft alles kunnen "overdragen" aan nummer 2 en nu zefs ook aan nummer 3 en op enkele stukken na kan zelfs nummer 4 er ook nog eens doorgehaald worden. Goedkoop is niet altijd een slechte kwaliteit (ik heb meer merkkledij gekregen die geen 3 kinderen overleefd dan de goedkopere dingen die ik zelf koop). Ik bespaar nooit op de kwaliteit van schoenen, maar ik heb voor een paar nog nooit meer dan 19 euro betaald (een tip: het huismerk van decatlon moet ge eens proberen, die fransmannen weten echt wel wat een goede schoen is) Onlangs voor mezelf wezen shoppen, hoe ik ook probeerde kwam niet verder dan 43 euro en wist me niets meer te verzinnen wat ik nog nodig had. mijn buit : 3 broeken, 2 t-shirts, een rok, een trui, 2 paar schoenen en twee stuks speelgoed voor de kinderen. Voor de rest hadden wij tot 5 jaar geleden een zeer ruim inkomen, heb ik hoger onderwijs genoten (als oudste van 4) met een daarbij horende "hoger kader" tewerkstelling, werden we het slachtoffer van een inbraak en vonden we ons huis volledig, maar dan ook volledig leeg op het stof na (schade ruim 28.000 euro en een verzekering met een goede advocaat die onder de claim uitgeraakte), toen viel ik op invaliditeit door een "foutje" (oeps, sorry, leer er mee leven) van de chirurg die mijn achillespees en beweeglijkheid voorgoed naar het hiernamaals verbandde. Weg royaal inkomen, weg eigen zaak, weg tewerkstelling. Toen kwam onze oudste (was in verwachting toen ik stomweg mijn voet omsloeg en de chirurg het na de bevalling tijdens de operatie verbrodde), De volgende maanden na de bevalling werd er 9 keer ingebroken, steeds veel schade, niet te veel gepikt, wel veel last en zever (LOL, der was nog ni veel te pikken na de vorige "weggeefaktie"). En de volgende jaren volgden nummer 2, nummer 3 en begin 2009 vervoegd nummer 4 ons geluk. Ondertussen werd mijn partner het slachtoffer van een baas die failliet ging en verloren we weer 10.000den euro's aan nog niet betaalde lonen ed. en zit ik nog steeds te genieten van mijn leven als mindervalide (dus op den duur ook weg sociaal leven, weg sociale contacten, weg sport, weg gewoon doen waar ik zin in heb of wat moet gedaan worden doen - alles moet gepland en gedosseerd worden) Zowel vroeger toen we het zeer royaal hadden als nu, nu we officieel "onder de armoedegrens" zitten qwa inkomen, heb ik geen afwasmachine, wordt de droogkast enkel voor lakens gebruikt, koop ik geen kant en klare maaltijden, maar maak ik ze vers met groenten van de boer, vaak ook vlees rechtstreeks van de boer, maak ik mijn eigen confituur, brood, gebak en leg ik zelf op, staan ook dit jaar de tomatenstruiken vol bloemknoppen en was de eerste lading radijsjes zeer lekker, gaan we elk jaar 2/3 keer 2 weken op vakantie, is er elke dag eten op tafel en zijn er dessertjes voorhanden, zitten er koekjes en sneukelarijen in de kast, staat er bambix groeimelk voor de kinderen in de voorraad (ipv goedkopere gewone melk), liggen de schabben vol kleren, ligt het huis en de tuin vol speelgoed, komt er elke maand voor elke kind wat op de spaarrekening, zijn de rekeningen zonder al te veel problemen of achterstand steeds betaald, gaat de oudste en vanaf volgend jaar de tweede naar een school die elke maand een schoolrekening afgeeft, maar er degelijk onderwijs voor in de plaats geeft met een voertaal die het nederlands is, hebben we een auto maar doen we veel per fiets, sorteren we al ons afval in verschillende containers, niet in zakken en hebben we met het grootste huishouden in de straat elke week het minste buitenstaan, branden er hier niet onnodig lichten en staat de verwarming in de winter op 19 graden (en nog heb ik het te warm vaak), doen we ook leuke dingen met de kinderen buitenshuis, kunnen we 1 keer per week (op mama's "vrije dag") een frietje, chinees of iets anders te eten uit halen, is elke rede goed voor een feestje en is er steeds plaats aan tafel voor een onverwachtte gast. Ok ons huis is niet flashy, luxueus of tip top in orde en met grand chique ingericht, er is nog veel werk aan en dit werk gebeurd in geplande en bijeengespaarde projecten, maar het is wel proper en net, er wordt elke dag twee keer gedweild - 1 keer voor het vuil 's avonds en 1 keer om proper te zijn met dettol 's ochtends. De financiele excusen van velen, je mag het me niet kwalijk nemen, maar daar moet ik eens heel hard mee lachen ![]() Alles maar dan ook alles hangt af van wat je zelf eist van het leven en van wat je al dan niet wil "inruilen" voor het grootste geluk dat bestaat op deze aardkl**t, nl. een huis(houden) dat leeft door kinderen. Maar dat is mijn mening en tegenover mijn mening staan er evenveel die al mijn argumenten zullen kunnen tegenarumenteren of weerleggen, daar ben ik heel zeker van. Zijn we nu gek dat we toch voor een 4de gaan ? misschien wel. Vragen wij ons nooit af hoe het met de financien moet ? niet echt. Vragen wij ons nooit af hoe we ze groot gaan krijgen ? hmmmm, nee. Vragen wij ons niet af hoe het met de wereld bol moet ? zeker wel. maar ik ben van het principe alle kleine beetjes helpen en wij doen ons deel en leren onze kinderen ook hun deel te doen. Zie ik het elke dag evengoed zitten ? mmmm, nee, zeker niet Laat ik mijn dagen door deze en andere twijfels vergallen ? ZEKER NIET Zie ik de zon schijnen in de toekomst ? natuurlijk, das een van de enige zekerheden in het leven, 's morgens is er de zon, 's nachts is er de maan en dood gaan doen we allemaal ooit. zou ik mijn leven anders doen mocht ik overnieuw beginnen ? NEE Heb ik een geheim tegen doemdenken ? JA, Ik ben blij met dit leven, blij dat ik er maar 1 heb, een tweede zou nog meer zever opleveren. Voel ik me zielig of te beklagen ? Nope, prettig gestoord, dat wel. Mijn motto's : * Never let fear stop you from dancing on the moon. * Als een beetje dromen gevaarlijk is, droom dan niet weinig maar veel. * Wees blij met wat je krijgt, iets willen wat je niet kan hebben is zonde van de verspilde energie nodig om het te betrachtten. Wat ieder ook voor zichzelf beslist, maak je keuze en aanvaard de gevolgen van deze keuze, maar zorg steeds dat het je eigen keuze en geen opgedrongen keuze is. Allemaal een niet te ingewikkeld, vrolijk leven toegewenst ![]() |
| 09/06/2008 @ 22:12 Michèle | Dieke, ik wil je mijn visie (die niet verschilt van de stijl van de rest van het bericht wel eens uitgebreid uit de doeken doen hoor , maar niet hier) ik had het niet over dat de politiekers het voedsel probleem moeten oplossen, ik schreef er is een probleem met de verdeling, want er is genoeg en er kn genoeg zijn overal op aarde en dàt is iets wat ze van bovenaf, daar waar ze alle regeles en pampers uitdelen, moeten doen eens ze niet in de eerste plaats naar hun eigen zakken vullerij kijken, maar naar het belang van hen die hen voeden (want wie werkt er voor de top ? wie is afhankelijk van export- en explotatie- regels, mogelijkheden ed?)Wij kunnen met geen of veel kinderen niets doen aan de verdeling van de grondstoffen. |
| 09/06/2008 @ 22:13 Michèle | @ leen ; wie gaat dat willen lezen jong ? |
| 10/06/2008 @ 10:35 Leen | Ik ga het ook lezen hoor Michèle ! Dus, hup, vooruit, begin al maar te schrijven !! ![]() ![]() Neen echt, alle gekheid op een stokje, zo'n optimisme en levenslust ondanks alle pech die jullie al gehad hebben, daar neem ik mijn petje echt voor af. Hoop je hier op 9maand nog meer te lezen ! Hoever ben je nu in je zwangerschap ? Leen |
< vorige pagina | volgende pagina >

waarom geen groot gezin?

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe grote gezinnen dit oplossen. Voor een paar kleine leren babyslofjes was ik laatst al 30 euro kwijt, laat staan als ze groter worden...meer eten, continue uit de kleding groeien, elk seizoen nieuwe schoenen, collegegeld, studieboeken

! ik vind dat totaal niet zie genoeg mensen met twee kinderen die echt wel anders zijn dan wij! hier gebeurt alles op schema mag altijd iemand binnen komen alles is netjes (juist een berg speelgoed dat rond ligt
) ik heb door men zwakke rug nu wel 2 x per week hulp in het huishouden maar dat is meer omdat ik dan ook meer er voor de kindjes kan zijn
alle ik ga nu verder men was in de kast leggen se
)