< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Grote gezinnen » hoeveel tijd tssn twee en drie?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Grote gezinnen
hoeveel tijd tssn twee en drie?
13/06/2008 @ 19:50
gulosi

hoi,
we hebben hier al twee deugnieten waar maar een goed jaar tussen zit. Nu willen we graag een derde kindje maar de vraag hier is: terug zo kort op elkaar of wat langer wachten.

Wie heeft hier ervaring mee.

Is het niet fijner voor de kindjes om er niet té veel tijd tussen te laten en is het wel te doen als moeder als ze zo kort op elkaar komen?

Groetjes
Link naar deze reactie
13/06/2008 @ 21:45
vanessa

Online Status
hey

Ik heb binnenkort 4 bengels op vrij korte tijd. 3 op redelijk snel achter elkaar is haalbaar maar wel ontzettend vermoeiend met momenten. Maar eens de drukke baby periode achter de rug is en je vind je ritme terug, loopt alles terug zoals ervoor. Een groot verschil heb ik niet echt gemerkt van 2 naar 3 maar wel bij de 3de voor het 1st borstvoeding kunnen geven en dit 7 maanden lang met 3/4 van de tijd afkolven. Wij hebben wel beslist met de komst van onze 3de spruit dat ik niet meer ging werken maar thuis ging blijven bij de kinderen. Als ik mijn 3 bengels de laatste 3 maanden bezig zie, ben ik echt blij dat ze zo snel op elkaar komen, de kleinste is nu 16 maanden en begint mee te ravotten met zijn broer en zus en begint stilletjes aan een heuse peuter te worden met een eigen willetje en laat dit zeer goed merken. Maar met momenten is het hier zo hektisch dat ik mij afvraag of ik het wel ga kunnen met 4 kindjes.

Tussen 1 en 2 zit net geen 11 maanden
Tussen 2 en 3 zit net geen 2 jaar (als de natuur had meegewerkt, had er minder tussen gezeten van leeftijd)
Tussen 3 en 4 zal net 18 maanden zitten.
Als ons 4de bengeltje geboren word, is de oudste ongeveer 4 jaar en 4 maanden.

Link naar deze reactie
13/06/2008 @ 23:25

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi,

Hier worden het 4 kinderen op net geen 5 jaar (dus vrij kort opeen allemaal zoals je op mijn banner kunt zien.) De jongste zal geboren worden een maand voor de oudste 5 wordt.
Tussen 1 en 2 zitten 23 maanden (met tussendoor een misval op 16 weken),
tussen 2 en 3 zitten 19 maanden en
tussen 3 en 4 gaan 18 maanden zitten.
De bedoeling was om ze allemaal met ongeveer 18 maand verschil te krijgen, maar daar heeft moeder natuur af en toe een stokje voorgestoken. Als de oudste naar het middelbaar gaat, zal de jongste net aan de lagere school toezijn (dus eigenlijk nog best veel tijd tussen, vanuit de oudste gezien dan)
Ik heb er bewust voor gekozen om "aan de lopende band" te kopen en dit om verschillende redenen (maar het zijn mijn redenen, ze hoeven daarom niet juist te zijn of voor iedereen te tellen) :
1. Was 36 toen de eerste geboren werd, dus veel tijd was er niet meer te verliezen als ik aan het voor mij magische getal 4 wou komen.
2. Heb vrienden uit gezinnen met grote(re) leeftijdsverschillen en zij zeggen zelf dat ze dat niet leuk vonden/vinden. Ikzelf schil met mijn zus 7 jaar en wij hebben eigenlijk, nu nog, niet veel aan elkaar. Zij blijft voor mij die kleine opdonder die ze altijd geweest is.
3. volgens mij is het ook gewoon leuker voor de kinderen.
4. wou niet uit de pampers zijn en er nadien terug opniew aan moeten beginnen. Nu liggen er gewoon 3 maten broederlijk naast elkaar op het schap en is een rondje pamperen gewoon kwestie van de lopende band opstarten . en of je nu 1 of 3 flessen moet afwassen, dat maakt echt het verschil niet.
5. Ok, het is druk, maar zou dat anders zijn als er meer tijd tussenzat ? Ik denk niet dat dat veel verschil maakt, elke leeftijd brengt zijn eigen drukte met zich mee. Hier hebben ze allemaal dezelfde drukte, en ze hebben tijdens het spelen veel aan elkaar, vind ik wel een pluspunt.
6. de gebroken nachten zijn volgens mij ook veel beter haalbaar als je "erin" blijft. Ik zou niet graag na 2 jaar lekker doorslapen weer opnieuw een tijd met gebroken nachten zitten. Op den duur worden die gebroken nachten een regelmaat, en regelmaat is goed voor lijf en leden

Ik heb in elk geval geen problemen ondervonden van 2 naar 3 of van 1 naar 2 (hoewel dit zwaarder was naar mijn gevoel). van geen naar 1 was het meest moeilijk om mijn draai terug te vinden. Maar nu gaan ze alledrie "mee in de root" zoals we zeggen en de band loopt geolied en vlotjes (als je snapt wat ik bedoel)

Ik heb altijd gezegd als er kinderen komen blijf ik thuis. Misschien had ik het toch anders gedaan en blijven werken al was het maar voor de sociale contacten het "help de muren komen op me af" syndroom of het eens iets anders willen horen dan kleuterpraat, maar vermits ik mindervalide ben (sinds een verkeerd gelopen operatie kort na de geboorte van de oudste) heb ik die keuze niet meer te maken en afgezien van het volwassen sociale en het muren syndroom ben ik vrij gelukkig met hoe het nu loopt.
Zou ik meer tijd tussen de kinderen laten, zou ik het overdoen ? Nee, ik denk het niet. Wat ik wel handig zou vinden is, dat je als moeder bij elke bevalling een paar armen en ogen bijkrijgt, die heb ik soms wel te kort ... maar is dat anders bij meer tijd tussen ? ik denk het eerlijk gezegd niet.
wat ik zou aanraden is, dat je naar je eigen gevoel moet luisteren en als dat zegt, kort opeen, moet je ernaar luisteren, net zo wanneer het zegt, nu even niet meer die pampers en gebroken nachten.

[Laatst gewijzigd door michele - 13/06/2008 @ 23:32] - Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 10:00
Jedi

Online Status Stuur bericht
Ik heb een topic geopend omdat ik mamas zoek die aan de "lopende band" kindjes kopen.

Bij ons zit er wel iets langer tussen
tss 1 en 2 - 20mnd
tss 2 en 3 - 2j
tss 3 en 4 zal ook 20 mnd zitten

Maar als ik eerlijk ben dan vind ik de leeftijd tussen 2 en 3 ideaal, en het mag zelfs een half jaartje langer zijn. Ik vind het fijn dat de nieuwe baby komt als de vorige naar school gaat. Maar zo is het niet hier.

Nr 4 wilde ik eigenlijk krijgen wanneer de jongste naar school gaat, maar de natuur heeft daar anders over beslist. Was even schrikken omdat de jongste nog heel afhankelijk was. Maar nu die kan stappen, zelf kan eten en drinken, beter slaapt, zie ik het toch weer zitten.

Wat ik wel iedere keer ervaar is dat wanneer je baby 8 mnd is, dat je lichaam de zwangere buik mist en je doet hunkeren naar een nieuwe. Maar dat gevoel gaat over.

Ik sluit mij verder aan bij Michele, volg je eigen gevoel, niemand hoeft deze beslissing voor jou te nemen. Jij weet wat je aan kan en wil. Volg je hart.

Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 10:02
Petra

Hallo,

Dit topic blijf ik even volgen.

Wij zijn momenteel aan het twijfelen of we nu snel aan de derde beginnen of toch beter misschien enkele jaren tussen laten.
Onze argumenten om er snel aan te beginnen.
- klein leeftijdsverschil zodat ze veel aan elkaar hebben
- je blijft in de routine van pampers en flesjes
- mijn leeftijd (34 dus moet geen jaren wachten)

Om toch nog even te wachten
- ik wil blijven werken, werk nu voltijds bij een derde zou ik wel naar 4/5 gaan
- financieel want ze gaan naar de kribbe (21 euro per dag per kind) moeten of buitenschoolse opvang, grotere auto (maar de mijne is toch ver versleten dus die is al aan vervanging toe), bijbouw aan het huis wat hebben maar twee kinderkamers of groter huis aankopen,
- het huishouden en ga ik het allemaal wel georganiseerd krijgen.

Dus ik hoop op nog reacties van andere mama's met drie of meer kinderen.

@Michele, ik zie dat jij reeds drie kz achter de rug hebt en momenteel zwanger van je vierde. Jolien en Siska zijn ook via kz geboren en de derde wordt zowiezo kz, maar daarna wilt onze gyne geen kz meer doen, ze zegt drie is het maximum en dus zijn we verplicht om te stoppen bij drie (want vaginaal mag ik al helemaal vergeten). Hoe komt het dat jouw gyne er anders over denkt?

groetje

Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 10:05
L.

hier zit er tussen 1 en 2&3 13 maand en 1 week.
we wilden snel een tweede en t derde hebben we er direct bij gekregen
ik werk nog steeds fulltime, alsook mijn ventje!
dus t is wel héél druk, we geven veel centjes aan creche, maar na teerste jaar is t echt wel te doen vinden we!

Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 10:14
Jedi

Amai petje af L.!
Kan je dat goed bolwerken? Een fulltime job + drie kleine peuters?

Ik werk thuis en de 2 oudsten gaan al naar school, soms heb ik het gevoel dat het me allemaal wat te veel is hoor.

Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 18:39
Connie

wou wat vragen hoeveel kindergeld krijg je in belgie heb zelf vijf
Link naar deze reactie
14/06/2008 @ 20:24

@Petra : ik zou zeggen, zoek u een andere gyn. En als je prongelijk uit de buurt van antwerpen bent kan ik je er een schatje aanbevelen . De meeste gyn's zeggen inderdaad 3 is het maximum, maar er is geen enkel wetenschappelijk gegeven dat besluit dat een 4 de of volgende levensbedreigend zou zijn. De gyn's zeggen 3 omdat ze dan zo goed als geen risico lopen op complicaties en zo niet moeten wakker liggen van boze patienten die klachten hebben. En ze hebben het zelf makkelijker, want ze moeten geen rekening houden met wondweefsels en andere dingen. Mijn gyn vind dat kwatsh en zever in pakskes. Ik mag van hem zelfs 10 keer bevallen via KS zolang mijn buik de spanning aankan en de wonde goed geneest. Alles hangt af van de vrouw en haar buik, het herstellen en genezen van de snee en de conditie van de buikspieren in het algemeen en, en dat is wel het belangrijkste, de competentie van de gyn om de operatie uit te voeren. Je ziet op mijn buik maar 1 zeer fijn sneetje dat mooi recht is zonder putten en bulten, juist alsof het een eerste KS betreft. Ik ken een vrouw die 3 keer KS had en die haar buik is een echt slachtveld. Die heeft een "wonde" van bijna 4 cm breed omdat ze steeds naast het vorige lidteken sneden en ze nu met een massa wondweefsel zit dat in putten en bulten staat.
Maar op nog wel meer gebieden is mijn gyn blijkbaar iets vooruitstrevender dan de meeste (in veel gevallen ook vastgeroestte vrouwdenegrerende) gyn's. Hij geeft je ook geen slecht gevoel over je gewichtstoename en weegt je niet zoals andere gyn's wel doen met de nodige commentaren er meestal gratis bij. Er staat een weegschaal in de omkleedkamer waar je je kan wegen, en het enige dat hij zegt de eerste consultatie is, wat erbij komt moet er ook terug af, en als je je vragen stelt bij de toename zullen we kijken of we een antwoord kunnen geven en of we er iets aan moeten doen. Een toename tot 30 kg kan, maar minder is beter. Heb me bij mijn vorige gyn dikwijls "slecht" gevoeld bij de weging. Nu totaal geen stress meer.

Ik kan me echt kwaad maken als ik vrouwen hoor praten over hun gyn. Ik ben dan kwaad op de gyn en de manier waarop hij speelt met gevoelens en de anier waarop velen denken hautain te zijn of de vaak onmenselijke en vrouwonvriendelijke manier waarop ze omgaan met hun patienten, maar ik kan ook serieus kwaad worden op de vrouwen die blindelings meegaan in wat hij zegt en als lamgeslagen slachtvee aanhoren en knikken.

Bij de laatste KS heb ik de anesthesist laten verwijderen uit de OK omdat hij vond dat hij een afspraak tussen mij, mijn gyn en de nuroloog moest naast zich neerleggen en zijn eigen zin wou doen. Ik lag al poedelnaakt en vastgebonden op de operatietafel en ben er gewoon afgestapt, heb hem zijn vet gegeven en ben op mijn strepen blijven staan tot de gyn en de rest van het team er tussenkwamen en hem gewoon verwijderd hebben. kobe is dus met een half uur vertraging geboren omdat ze een andere anesthesist moesten oproepen
Ik kan en mag geen epidurale krijgen omdat ik een aandoening in mijn spieren heb die het mij onmogelijk maken stil te liggen tijdens het prikken van de epi (en voor wat dat betreft het prikken van eender welke naald of voorwerp in me. naalden buigen gewoon krom onder de oncontroleerbare spasmen van spieren en aders). Vermits er dan een zeer groot risico is op algemene verlamming door een te ver of verkeerd gestoken epi zijn alle KS bij mij onder volledige narcose (een baxter plaatsen hiervoor vraagt minstens 4 man en mijn echtgenoot). En uiteindelijk is een narcose met snelle handeling veel minder tot zelfs totaal niet schadelijk voor het kind, want een epi bereikt je kind wel gedeeltelijk, en bij mij is het kid uit de buik voor de narcose in de navelstreng zit. Met de gyn is er de afspraak dat hij klaarstaat met het mes in de hand zodra de anesthesist me verdoofd en dat hij snijd als mijn ogen toegaan (ik hou als extra controle een hand omhoog, en als dat op de tafel valt snijd de gyn). Nu wou die ene anesthesist me met alle geweld wel een epi aanpraten terwijl de gyn nog niet aanwezig was en begon hij me uit te schijten als onverantwoord, egoistisch, het zou zijn schuld niet zijn als mijn kind erin bleef en meer van dat moois. (mijn jongens zijn alletwee dismatuur geboren, op tijd maar klein en onder de 2,5 kilo, de dochter woog 3 kilo rond)Ik ben dus razend geworden op die kerel en heb hem gezegd dat ik niet zoals andere vrouwen geimponeerd ben van zijn functie batch en witte schort en dat hij mocht vertrekken want dat ik hem niet langer vertrouwde om de narcose toe te dienen. heb hem letterlijk gezegd, ge zou het durven verkloten om uw gelijk te halen of me teveel geven zodat ik eraan ben. daarop werd hij ook kwaad () en ben ik het afgestapt op de tafel. ben op een stoel gaan zitten in mijne pure in die koude OK met mijn noorse sokken aan en mijn buik op barsten tot de gyn er was en den boel opgelost werd. die anesthesist heeft toen een serieuze fakkel gesmoord omdat hij een beslissing van de chirurg negeerde en hierdoor de hierarchie van de OK niet volgde.
Tijdens diezelfde KS is ook de assistent van de gyn nadien mogen vertrekken omdat ze mijn buitenste wonde geniet had en niet genaaid zoals opgedragen door de gyn. Hij kon er niet bijblijven omdat hij opgeroepen was voor een noodKS en we waren al wat in vertraging door de anesthesist. Ze vond dit te omslachtig en het duurde te lang om te naaien naar haar zin. Ik heb een zware en volledige metaalallergie, wat wil zeggen dat ik ook allergisch ben tegen medisch metaal, oftewel tegen de nietjes die ze gebruiken tegenwoordig om wondes te hechten. Ze voerde als verdediging achteraf aan dat de gyn dit niet gemeld had. Maar hij had haar opgedragen te naaien en niet te nieten en dat had ze gewoon moeten doen omdat het haar door een hogere opgedragen was. Gevolg een ontsteking op de wonde, met spoed de nietjes moeten verwijderen en buik dichtnaaien. Ze is ontslagen op staande voet voor het "toedienen van letsel aan een patient" en het "naast zich neerleggen van orders van een bevoegd chirurg.

Als je wil geef ik je via pm wel eens het telefoonnummer van mijn gyn, dan kan je hem zelf vragen waarom een 3de KS niet het laatste kindje betekend.

@Connie : http://www.xerius.be/nl...inderbijslagBerekening/ daar kan je je kindergeld berekenen aangepast aan jullie situatie.

Link naar deze reactie
15/06/2008 @ 10:25
Leen

Hier zullen het er drie worden, met telkens veel tijd tussen.
Tussen 1 en 2 zit 2 jaar en 9 maanden en tussen 2 en 3 zal er minstens 4,5 jaar zitten. Eigenlijk wilden we er eerder aan beginnen en er weer 2,5 jaar tussen laten, maar vermits er grondige verbouwingen op het programma stonden, hebben we het een jaartje uitgesteld. Toen we er zo bijna terug aan wilden beginnen en ik aan mijn laatste pilstrip bezig was, kreeg ik een herseninfarct door... het gebruik van de pil (alle andere oorzaken konden ze van het lijstje strepen, ik ben helemaal binnenstebuiten gedraaid en dat bleef over). En toen vond de gyn het geen goed plan om aan een derde te beginnen. Nu nog niet, maar neurologen en huisarts zien geen problemen bij een derde.

Ik ben altijd fulltime blijven werken en ze vlugger achtereen zag ik persoonlijk niet zitten, hoewel het natuurlijk wel leuk is.

Zelf kom ik uit een gezin van vier, en wij volgen ook redelijk op elkaar. Toen mijn zus in het eerste middelbaar zat, zat ik in het zesde studiejaar, mijn oudste broer in heet derde en mijn jongste broer in het eerste. We zijn altijd goed overeengekomen, maar da's geen garantie. Mijn man scheelt ook maar 15 maanden met zijn broer, maar die hebben werkelijk niets gemeen met elkaar. Zijn zus is dan weer een pak jonger (daar zit zelfs 6 jaar tussen) en die komen doorgaans veel beter overeen (terwijl ze ook heel verschillend zijn en heel verschillende meningen hebben).

@Michele: ik ben niet alleen allergisch voor de nietjes, maar ook voor de draad waarmee ze naaien. In het ziekenhuis vermeld ik zelfs niet meer dat ik allergisch ben, er bestaat toch niets van draad, nietjes, plakkers etc waar ik wel tegen kan.

Link naar deze reactie
15/06/2008 @ 10:43
vanessa

Online Status
@connie:
op http://www.kindergeld.be kan je dit ook berekenen.
Na de welkom pagina kom je op de site terecht en links in de bovenhoek zie je een rekenmachine staan en daar kan je je kindergeld berekenen. Eventuele aanpassingen van index worden ook aangegeven.

Link naar deze reactie
15/06/2008 @ 12:39
Connie

danke jullie wel voor de info over het kindergeld
Link naar deze reactie
15/06/2008 @ 12:48
Connie

heb her uitgerkend het kindergeld is dat bij julli iedere maand of om de twee of drie maanden het kindergeld gr. connie
Link naar deze reactie
15/06/2008 @ 18:12
vanessa

Online Status
Het kindergeld is hier in belgie elke maand. Bij ons komt dit de 1ste week van de maand rechtstreeks op de rekening gestort.

Link naar deze reactie
27/06/2008 @ 13:11
Lies

Even terug naar boven ...

Wij gaan namelijk voor een derde gaan in oktober/november. Voor de vorige zwangerschappen hebben we respectievelijk 13m en 8m nodig gehad (wel mk's er tussen door telkens), dus we rekenen op ongeveer 2jr er tussen. Meer wil ik niet want ik wil echt niet uit de pampers zijn en er terug invliegen.
Ik ga full time werken nu (ale, vanaf 2009), maar na de derde keer ik terug naar 4/5de. Dat is toch het plan .
En voor de rest leeft bij mij het 'idee fixe' dat ik toch voor mijn 30ste mijn kindjes gehad wil hebben. Ik ben nu 28. Dat is ieder zijn keuze he, maar wij hebben echt nog niks van reizen gedaan (studeren, trouwen, huisje, kinderen) en ik zou dat toch graag nog doen .. en hopelijk hebben we dan ook de centjes . En als ik 45 ben, hoop ik toch nog goed te zijn .. en zijn de kinderen respectievelijk 19-17(-15), dus dat gaat al he!

groetjes
Lies

Link naar deze reactie
01/07/2008 @ 13:27
Elly

Online Status
Bij mij zit er tussen één en twee 17 maanden.
Ik heb bewust meer tijd gehouden tussen twee en drie. Normaal gezien zullen ze net geen vijf jaar schelen.
En hopelijk volgt er dan na ongeveer 18 maanden nog een vierde.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 13:16
Petra

Hallo,

Michele, ik denk dat mijn gyne gewoon wilt afwachten wat een derde kz zou doen met mijn lichaam. Het eerste wat ze zei bij kz van Siska was dat alles er mooi uitzag en we zeker aan nr drie mochten beginnen en toen was Siska nog niet geboren .

Dinsdag ben ik bij haar geweest voor nacontrole en toen ik de vraag stelde voor een derde zei ze gewoon zes maand wachten dus voor haar mag het licht op groen, maar we gaan toch nog even wachten. Even met het ventje bespreken wat we gaan doen bij een derde want dan eis ik toch hulp in huis en ook wat hulp van hem. Hij doet naast zijn voltijdse baan ook nog avondschool (drie dagen) en is zelfstandige in bijberoep, dus weinig thuis. Nu hij niet naar de avondschool moet, voel ik toch wel het verschil en zijn we toch sneller klaar met de kinderen en het huishouden 's avonds.

L. respect voor jou, drie kindjes zo kort op elkaar en dan nog voltijds werken, krijg jij hulp, want soms stapelt de strijk en de rest van het huishouden zich hier op.

Jedi, jammer dat het voor jou slecht is afgelopen met je vierde zwangerschap.

Lies, ik zie dat onze kindjes niet zoveel met elkaar schelen. Hier zou het ook wel eens kunnen dat we in okt/nov terug gaan beginnen voor nr drie. In oktober bevalt mijn schoonzus, november onze beste vrienden (van hun kleintje ben ik meter) en in december een vriendin van me, als ik dan die pasgeboren baby's ga zien zal het wel weer beginnen kriebelen.

Groetjes

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 16:08
Liesbet

hier komt nummertje 4 er ook aan. En welkom dat hij is. Deze zwangerschap is namelijk veeeeeeel zwaarder dan de 3 vorige en bijna waren we onze kwijt geweest. Alleen door veel te rusten (niet evident met 3 kleine kids) is het uiteindelijk (bijna) goedgekomen. Ik zeg bijna want er is nog steeds een heel grote kans op vroeggeboorte. het verwijt dat ik dan krijg is dat het mijn eigen schuld is omdat we 4 kindjes op juist 5 jaar gaan krijgen. Of omdat ik nog zoveel werk. ik werk nu 4/5de en daarnaast werk ik nog mee in de zaak van mijn ouders. Ik ben heel blij dat we al deze kids mogen verwelkomen, maar ik moet wel beseffen dat het na gedaan is met babietjes want mijn lichaam kan dit niet meer aan en ik zou niet willen dat de kids iets missen omdat we nog een of willen.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]