< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Grote gezinnen » zwangerschap op latere leeftijd

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Grote gezinnen
zwangerschap op latere leeftijd
02/07/2008 @ 22:45
Connie

hoi heb vijf kinderen en wordt nu van de zomer 42 jaar en wil een 6 erbij wat is julli ervaring hiermee
Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 23:48

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
wel ben begin van 't jaar 40 geworden, nu zwanger van nummerke 4 en tegen dak 41 ben zal ek net bevallen zijn.
Ik voel me sinds de geboorte van de oudste terug 19. Maar kan natuurlijk niet vergelijken met "jonge" zwangerschappen, want was er al 36 toen nummerke 1 eraan kwam. als ik mezelf 4 jaar geleden vergeleek met ander "eerste keer mama"s" viel het me enorm op hoe TE paniekerig, onstabiel, egoistisch en zelfingenomen vele van die jonge mama's waren. ben er bewust laat aan begonnen en ik merk dat ik heel wat rustiger en relaxer in het moederschap sta dan vele 20ers. en wat betreft energie, wel der zijn der genoeg die me niet kunnen volgen. voor mij zijn de "mature" zwangerschappen heel goed meegevallen en zou het zo terug op dezelfde manier doen.

Hoe oud zijn je andere kindjes ? de mijne zijn 4,4 - 2,7 - 11 maanden

kan ook niet antwoorden wat mijn ervaring is op jouw zwangerschappen , maar denk als je je goed voelt en je wil het graag, gewoon doen ! op mama zijn en worden staat geen leeftijd, das mijn idee.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 07:51
Connie

hoi mijn kinderen zijn 16 14 6 en een tweeling van 4 en voel me heel goed met de vijf kids doe ik nog super veel tegenover andere moederss vind ik dan sta op braderieen ga in okt een opleiding beginnen vind het wel knap van me gr. connie
Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 23:53

als je het ziet zitten met de opleiding in het verschiet .. doen zou ik zeggen ... niets zo kostbaar als een lachende kindersnoet

Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 14:16

Online Status Stuur bericht
Ons jongste is nu acht weken oud en zelf ben ik er 38, was de eerste keer zwanger toen ik 25 was.
Als je dit zelf wilt, ga ervoor !

Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 16:14

zwanger op latere leeftijd
Hoi connie
ik wil je even laten weten dat als er die kinderwens is je er voor moet gaan. Ik ben ook 41 en net zwanger ( ben nu 7 weken ) tegen dat ik moet bevallen zal ik er 42 zijn. volgens de gyneacoloog is dat geen probleem maar ze staat wel op een vruchtwaterpunktie. zodat je niet voor verassingen komt te staan en als er iets mis is je dan nog een beslissing kan nemen, voor ons is dit het 3de kindje maar wel een nakomertje waar we lang op moeten wachten hebben en zeer welkom is
Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 22:54
hw

Online Status
Van de kant van de jongere mama's niets dan respect voor 'oudere' mama's. Waarom kan dit andersom dan niet zo zijn (Michele )?
Jammer hoor...

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 00:28
Elke

hw, ik ben ook stilaan 'oudere' mama, en ik begrijp je reaktie volledig/ Ik heb alle respekt voor jonge mama's: ik vind dat wanneer je je er klaar voor voelt: hoe jonger hoe beter (gewoon omdat je vruchtbaarder bent, allez statistisch gezien toch, geldt niet voor iedereen).

Maar anderzijds vind ik het zeker ook op 'oudere' leeftijd kunnen: ervaring is zeker positief. Enkel die dalende vruchtbaarheid he, zo zijn er velen die te lang (al dan niet gewild) uitstellen voor een eerste en daarom een ontgoocheling moeten verwerken als het niet lukt (was bij ons bijna zo).

Enfin, gewoon, mijn mening:

genieten allemaal! proficiat aan alle mama's en vooral veeel geluk!!
Elke

[Laatst gewijzigd door Elke - 17/07/2008 @ 00:29] - Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 06:48
nadine koolen

ik ben ook een oudere mama
en het is heerlijk
ik heb mijn eerste zoon gekregen toen ik 19 jaar was en hij is nu 22
mijn middelste zoon op 26 jaar hij is nu 15
en ons klein wondertje dit jaar op 16 januarie op 40 jarige leeftijd
en ik moet zeggen jong kinderen krijgen is heel mooi
maar als je ouder bent ook
want ben nu zoveel rustiger
kan mij permiteren voor half time te werken en zo
maar heeft allebei voor en nadelen
zo met alles in het leven

groetjes nadine

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 15:31
hw

Online Status
Hoi Elke,

Ben ik volkomen met je eens, ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen wanneer zij kinderen zouden willen krijgen. en soms beslissen de omstandigheden voor je.
Of je 20 of 40 bent maakt voor het kindje niet uit, als de ouders er maar van houden en er goed voor zorgen.
Daarom heb ik er moeite mee als mensen beweren dat het één beter is dan het andere, daarmee doe je een heleboel moeders tekort. Vandaar mijn reactie.

Link naar deze reactie
17/07/2008 @ 23:39

hw, sorry meid, maar ik heb nergens geschreven dat ik geen respect zou hebben voor jongere mama's, noch heb ik geschreven dat ik later mama worden beter zou vinden. Ik heb enkel naar aanleiding van een vraag van Connie geschreven wat ik zelf ervaren heb en sorry als je dat niet aanstaat. Antwoorden vanuit een eigen ervaring, daar doe je totaal niemand tekort mee. Ik kan er ook niet aan doen dat er tussen de jongere mama's die ik ken veel lopen met een "ik-ik-ik" attitude. ik heb ook niet geschreven ALLE jongere mama's, ik had het over vele, wat nog steeds een verschil is met ALLE. Of iemand nu jong is of ouder, als ze hun taak als mama serieus oppakken maakt leeftijd niets uit. Het valt me gewoon op (en ook niet meer dan dat) dat oudere mama's relaxter in het leven staan en in vele gevallen veel beter kunnen relativeren omdat ze gewoon meer levenservaring hebben (en jammer, maar die voorsprong zullen we in de meeste gevallen altijd houden), net zoals het me ook opvalt dat er veel oudere mama's zijn die vreselijk kunnen zagen en klagen en constant van alles "mankeren". Waar ik niet mee wil beweren dat ik beter ben als een andere mama (voor je weer met je duimen begint te zwaaien) want ik weet heel goed waar mijn tekortkomingen en minpunten liggen. Waar ik wel moeite mee heb is dat mensen niet lezen wat er staat, direct op hun paard springen en vervolgens zonder kijken totaal naast de horden springen.

[Laatst gewijzigd door michele - 17/07/2008 @ 23:43] - Link naar deze reactie
21/09/2008 @ 12:53

ach het heeft allemaal wel iets, ik was 19 van de eerste, 21 van de 2e en nu 37 en in januari een kleine meid bij. ik ben uitgeweest met mijn dochter, als zogezegt haar zus, ik loop zwanger naast mijn zoon die 2 koppen grote is dan ik. vreemd allemaal, onwerkelijk...
en vruchtbaar? tja als jong ding deed ik er een maand over, nu pff een hele 2 maand. schaam me bijna om te zeggen
Link naar deze reactie
21/09/2008 @ 22:18
Leen

Online Status Stuur bericht
Ik was 21 bij de oudste en 41 bij de jongste. Het heeft allebei zijn voor-en nadelen.

groetjes

Link naar deze reactie
24/09/2008 @ 19:24
wendyke

Online Status
ik denk dat dit ieder zijn eigen keuze is niet ??
als je jezelf er goed bijvoelt waarom niet ??

ik ben zwanger van mijn 6de kindje en beval nog voor ik 30 word

ik heb nl altijd gezegd dat ik kinderen wil krijgen tot mijn 30ste en dan niet meer maar ja dat zeg ik nu he wie weet

groetjes wendyke

Link naar deze reactie
29/09/2008 @ 15:29
Mimi

Online Status
Je moet echt doen wat je hart je ingeeft.

Wij werden vorig jaar in de lente volledig overvallen door een onverwachte zwangerschap. Goh, hoe moesten wij dat allemaal bolwerken? Met toen al 2 wat opgeschoten kinderen. Een zoon van 13 en een dochter van 9. Mika en Tibo zijn op 27 november 2007 geboren en dat wonder is ons zo goed bevallen, dat wij heel bewust gekozen hebben om voor een vijfde kindje te gaan. Ben inmiddels 43, spontaan opnieuw zwanger en hoop dat rond 1 juni volgend jaar ons gezin groter wordt.

Liefs
Mimi

Link naar deze reactie
29/09/2008 @ 16:19
eef

Goh Mimi, wat een mooi verhaal ! Proficiat met je zwangerschap hoor en met je 2 prachtige baby'tjes. Excuseer me voor mijn vraag maar krijg je niet veel negatieve reacties ? Omwille van je leeftijd of gewoon je grote gezin ?
Wij hebben er in januari een klein zusje bij gekregen, ook ongepland, nummertje 4. Ze scheelt 11 jaar met onze oudste dochter en resp. 7 en 6 jaar met haar broers. Ook ons bevalt het prima, weer zo'n kleintje... we genieten met zijn allen enorm van haar. Tijdens de zw'ap was het duidelijk dat dit echt ons laatste kindje ging zijn maar ik ben nu toch aan het twijfelen geslagen. Ik vrees een beetje dat ze door het toch wel grote leeftijdsverschil met de ander kids, grotendeels alleen zal opgroeien zal zijn in ons gezin (of, zoals sommigen me voorspellen: het eeuwige kleine verwende nest ). Dus misschien heel misschien overwegen we nog een nummertje 5. Maar meteen als die gedachte mijn hoofd binnen durft sluipen, overvalt de schrik me. Niet over een kindje extra in on
Link naar deze reactie
29/09/2008 @ 16:39
eefje

Oei, beetje te vlug verstuurd.
Ik zou dus niet zozeer schrik hebben voor nog een kindje erbij (financieel, organisatorische etc...) maar wel voor de reacties van de buitenwereld. Ik weet wel, in feite moet je je hart volgen en je niks aantrekken van 'de mensen' maar toch hé. Maar dan heb ik ergens ook weer zoiets van: ach ja, een groot gezin zijn we nu al en gek hebben ze ons zeker al verklaard, dus... We zijn er nog niet uit. Ik ben nu net 36 jaar, btw. Dus het 'kan' nog.

Eefje
Link naar deze reactie
01/10/2008 @ 10:58
Mimi

Online Status
Lieve Eef,

Eerlijk, we krijgen vooral positieve reacties. Het is mooi om te zien hoe grote broer en zus graag en apetrots met hun baby-broertjes bezig zijn. Ze sleuren ze ook overal mee naartoe. Dat enthousiasme straal je natuurlijk uit als gezin.

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik meestal een 10-tal jaren jonger geschat word dan ik in werkelijkheid ben. De reacties zijn dus veeleer in de zin van mooi zo een nieuw samengesteld gezin, mijn man dus hertrouwd met een jongere vrouw. Aan de ene kant zie ik dat als een compliment, maar aan de andere kant wel vervelend om steeds het verhaal weer te moeten doen.

We hebben dan ook niet nagedacht over nog een vijfde. Het hoort er gewoon bij. En in de spirit van als er nog eentje komt, heel graag, hebben we er bewust voor gekozen om na de geboorte van de tweeling en de borstvoedingsperiode geen anti-conceptiva meer te gebruiken. Met als resultaat: heel gelukkig zwanger. De oudere kinderen kunnen al haast niet meer wachten tot er weer eentje bijkomt. Want als je oudere kinderen hebt dan ben je niet alleen, of met z'n tweeen zwanger, maar zij zijn dat ook samen met mama en papa. Heel mooi dus.

Dus als jullie nog graag een vijfde willen, zou ik alleen maar zeggen, doen lieverd. Wat de andere ervan zeggen, laat ze maar, praten doen ze toch, als het niet over jou is dan doen ze het wel over een ander.

Heel veel succes!

Liefs

Mimi

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]