< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Peuters » Peuterkuren en schuldgevoelens

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Peuters
Peuterkuren en schuldgevoelens
02/07/2008 @ 13:44
Lies

Online Status Stuur bericht
Ik had hier graag een topicje geopend om elkaar wat op te peppen en raad te geven bij de kuren van onze kindjes ...

Mijn zoontje kan er namelijk wat van en ik kan me dan soms echt boos maken en staan roepen. En achteraf voel ik me altijd zo schuldig. Stilletjes kom ik ook wel aan het einde van mijn Latijn daarrond, en word ik ook voor steeds onschuldigere dingen boos (ik ben natuurlijk ook wel moe, door de jongste). Hij maakt zich ook soms zo kwaad voor stomme dingen, gooit met de dingen, probeert ons te slaan of op ons te spugen ... en ik vraag me af waar hij het in godsnaam vandaan haalt. Ik kan ook niet bij al te veel mensen terecht, want iedereen vindt hem zo'n geweldig, lief, kalm en intelligent ventje dat zo goed luistert ... en dat is hij ergens anders ook. Ze geloven me dus amper.

Dus ik heb me het goede voornemen genomen: ik ga het anders aanpakken en hem zelf meer de consequenties laten voelen in plaats van te roepen en hem continu in de hoek te zetten.

Vanmorgen heb ik geprobeerd de toon te zetten: meneer wou absoluut niet meer aangekleed worden. Hij had al 1 arm in zijn t-shirt, en begon daar te roepen en te tieren. Ok, heb ik gezegd, dan blijf je maar zo rond lopen, maar je krijgt geen eten tot je kleren aanhebt. En ik heb me omgedraaid en ben de tafel beginnen zetten. Het was ineens toch supervlug gedaan: gehuil en 'mama, kleren aandoen'. Dus ik ga dit proberen volhouden met zo'n soort situaties, alleen hoop ik van wel altijd zoiets te vinden.

Een andere situatie (ook deze morgen, dus allemaal op een uurtje tijd!): ik doe een deur toe, en achter deze deur staat een veiligheidshekje. Ik laat dit open staan, met de deur toe is dit niet nodig. Mijn oudste komt daar aangestormd, begint op die deur te slaan (het is een glazen deur, je ziet er dus door) en zegt continu: 'hekje moet toe'. Ik zeg: 'dat moet niet', antwoord: 'jawel, dat moet'. Ik krijg hem niet gekalmeerd zonder dit hekje toe te doen. Zo zijn er verschillende dingen waarin we dan steeds toegeven, maar het begint wel ver te gaan (bv. mijn boterham moet in 2 stukken, anders spel - dan wordt het spel he, want zover laat ik het niet gaan, maar ge snapt de picture ..).
Iemand hier tips rond??

Ik hoop toch dat er nog mama's zijn met zo'n 'probleempje' en dat we elkaar wat raad kunnen geven ...

groetjes
Lies

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 13:56
Jasmine

Online Status Bekijk profiel
Lies

Ik dacht het hier soms erg was, maar blijkbaar ben ik niet alleen.

Hier kan het soms hetzelfde zijn.

Gisteren wou hij niet in bad maar gewoon aan de lavabo met een washandje van kop tot teen gewassen worden, ik doe dit soms als het te laat wordt, maar dat wist de papa niet, is dan een gejank (gespeeld want is zich ondertussen aan het spiegelen hoe goed hij het wel doet). Ik kom boven en het hele verhaal waarom zo een geschreew, ik leg aan de papa uit dat hij dat met mij soms zo doet. Krijgen we nog commentaar 'papa weet toch niet veel hé!'

Zo is er elke dag wel iets waardoor hij ons bijna tot de wanhoop kan drijven.

Ik denk dat het de leeftijd is (hoop ik)

Link naar deze reactie
02/07/2008 @ 18:40
lel

jaja wat is dat toch leuk he?! (niet dus :-))

en ja wat kan je dan doen ... Gelijk je doet met die kleren: negeren. En van die deur ofwel negeren ofwel zorgen dat zulke situaties niet kunnen voorvallen. Als je dus weet dat hij daar moeilijk over doet zorgen dat je wel altijd het hekje toe doet.

Hier hebben we dat ook een lange tijd gehad. En dan probeerden we haar een stapje voor te zijn zodat ze om zulke dingen niet hysterisch kon worden.

En van de kleren negeerden we ook en zeiden we ook: dan blijf je zo maar rondlopen. Spijtig genoeg ging dit natuurlijk niet altijd, maar de keren dat het ging deden we het. En inderdaad dan is het snel over.

Maar spijtig genoeg een fase waar de kinderen doormoeten en wat tergend lang kan duren. En vooral waar je zelf voor moet zorgen dat je niet toegeeft, hoeveel gemakkelijker dat ook is of lijkt.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 08:35
mams

Hallo,
die van mij zit nog niet in deze periode....wacht in spanning af...pfff...
Mijn buren hebben wel kindjes in deze leeftijd en nu met het mooie weer zijn ze natuurlijk veel buiten. Deze kindjes hebben ook een gigantische eigen wil en proberen alles uit.
Wat me echter opvalt is dat ze constant negatieve aandacht vragen. Dit krijgen ze dus ook absoluut!!!
Wat ik 'mis' is ook eens iets positiefs, dit hoor ik daar niet, als ze mooi aan het spelen zijn ofzo of in wat voor situatie dan ook, geef eens een compliment denk ik dan als ik haar weer hoor tieren...
Ze willen aandacht, probeer ook eens iets positiefs te zeggen, daar groeien die kindjes van!!

Wat ik nu net op heb geschreven is dus puur de situatie van mijn buren, ik kan niet zeggen of het bij jou ook het geval is maar wilde het toch even zeggen, het kan zijn dat je in een negatieve spiraal bent gekomen waarin alleen nog maar de negatieve dingen worden benoemd en deze spiraal moet dan worden doorbroken.
In ieder geval; succes ermee!!
Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 09:03
esther

Online Status
Met een kind kon ik nog best tegen de kuren en ben toen helaas niet altijd even consequent geweest . Maar nu met twee kinderen . Ik weet hoe je je moet voelen! En hier ook hoor. Iedereen vindt hem fantastisch, intelligent en erg lief. Mijn ouders zijn nu een paar keer bij zijn buien geweest en herkenden hem niet.

Wat bij mij heeft geholpen is het lezen van het boekje Peuterpuberteit. Mijn zoon is ver vooruit wat betreft taal en motoriek. Doordat hij zo goed praat ging ik ervan uit dat hij me ook daadwerkelijk begrijpt. Maar een kind van net twee jaar heeft dat vermogen nog niet. Hij kan zich niet in anderen verplaatsen. Dat uitproberen en die buien zijn ook niet bedoeld om je dwars te zitten of je te irriteren. Het is een natuurlijke drang om grenzen te verkennen en te verleggen. Met dit alles in mijn achterhoofd kan ik me beter in mijn zoon verplaatsen. Dat praat natuurlijk zijn gedrag niet goed! Ik zeg nu ook vaak dat hij best boos mag zijn, maar dat hij niet met speelgoed mag gooien. Er staat zelfs in dat boekje dat een peuter pas na 1000x nee zeggen (=ongeveer drie weken ) begrijpt dat hij iets daadwerkelijk niet mag!

Wat ik nu doe is hem direct na negatief gedrag uit de situatie halen. Eerst deed ik dat nooit, omdat ik dat als belonen zag. Ik leid hem dan af met wat anders en geef hem dan aandacht als hij lief speelt. Ik zeg nu ook heel duidelijk dat ik niet naar hem luister wanneer hij negatieve aandacht vraagt. Dan is het ook snel gedaan. Om het voor mezelf leuk te houden wissel ik ook af. De boodschap is altijd 'nee' wanneer iets niet mag, maar de manier waarop ik dat breng doe ik afwisselend. Natuurlijk wel altijd duidelijk. Ik leg ook uit waarom dingen niet mogen, omdat ze gevaarlijk zijn of veel geluid maken. Ik zet hem tegenwoordig ook niet meer in de hoek. Werkt hier niet en irriteert me alleen maar. Hij loopt er continu uit en zit me dan uit te dagen. Als hij echt iets doet wat niet kan, dan hou ik hem vast. Hij begint dan te schreeuwen en te huilen, maar geef hier geen aandacht aan. Ik vraag dan een paar keer of hij het niet meer zal doen. Pas als hij zegt van niet, dan laat ik hem gaan na een knuffel en een kus. Hier werkt dit allemaal best goed en is voor jezelf ook beter uit te houden. Anders blijf je heel erg in het negatieve hangen. Natuurlijk laat ik mezelf met regelmaat gaan en ben dan inderdaad aan het schreeuwen met de nodige schuldgevoelens als gevolg...

Klinkt trouwens goed je nieuwe aanpak ! Goed dat je direct resultaat ziet.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 09:07
esther

Online Status
Wat mams zegt klopt inderdaad. Ik geef mijn oudste ook veel meer positieve aandacht. Een kus of knuffel tussendoor, een aai over zijn hoofd, zeggen dat hij lief speelt. Ik geef hem kleine klusjes en zeg dan dat hij mama zo goed helpt. Ze groeien inderdaad van positieve aandacht, vooral in hun zelfvertrouwen! Soms is positieve aandacht geven heel moeilijk, vooral wanneer je moe bent en wanneer hij al de hele dag negatieve aandacht vraagt.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 09:48
Lies

Hey,

Ik probeer daar al van in het begin op te letten, om positieve aandacht te geven. Hij 'helpt' me ook altijd met de afwas, hij 'kuist' mee, hij geeft het tutje aan de broer .. en altijd krijgt hij dan complimentjes. Ook als hij flink alleen aan het spelen is enzovoort ..

Esther, ook hier is de oudste zeer taalvaardig. Misschien verwacht ik daardoor inderdaad te veel van hem, maar hij kan ook soms zo'n uitspraken doen - dat je ook denkt dat hij het begrijpt ... Kan je me anders eens de referentie van dat boekje geven?
Ik probeer ook gewoon fermer te zijn, nee is nee. En de hoek is hier ook gedaan, het heeft inderdaad geen effect. Bij ons ging hij dan in de gang staan, maar nu hij de deur kan opendoen ...
Mijn man en ik gingen deze avond er eens over praten, om eenduidig te zijn.
Weet je, toen hij alleen was, woog het inderdaad niet zo, en je geeft inderdaad vlugger toe. Ik vind consequent zijn wel supermoeilijk!

Gisteren weigerde hij trouwens zijn sandalen aan te doen in de creche, hij kan het nochtans zelf. Ik ben gewoon niet vertrokken en stilzwijgend blijven wachten; ze zijn toch aangeraakt. De verzorgster al van: ale, Robin, je kan dat toch ..

Het troost me wel dat hij het daar ook probeert: tijdens het dutje stapte hij gewoon uit zijn bed en begon te spelen .... Gelukkig zijn ze daar nogal ferm, want anders ..

groetjes
Lies

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 10:01
barbara

Online Status
Hier ook zo'n heeerlijk kind,
winkels die tractors verkopen sla ik tegenwoordig maar over, want dan krijgen we van die reclame taferelen,
echt 1 ramp!!

en thuis gaat het best goed, alleen met naar bed gaan pyama aan dan lokt hij ons uit!!! zoo niet normaal
mijn vriend zette hem dan in de hoek maar ja dan ging hij alleen maar later naar bed, dus nou heb ik ingepland als hij niet luisterd dan krijgt hij geen verhaaltje!

nou na een paar x geen verhaaltje luisterd hij nou dus aardig savonds..
en hij heeft wel vaker buien hoor!! gewoon tussendoor maar geef er niet teveel aandacht aan!

maar soms wordt je er wel knetter gek van pff

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 10:07
esther

Online Status
Lies, het boekje is geschreven door José Sagasser. Ik heb het online besteld.

Hier zijn mijn man en ik een avond gaan zitten om door te nemen wat nu wel en wat niet mag in huis. Inderdaad erg belangrijk om een lijn te trekken.

Ze lijken inderdaad zoveel te begrijpen. Hier komt meestal eerst de opmerking 'mag niet hè?' en doet dan iets van niet mag. Hierdoor denk je dat hij inderdaad weet dat iets niet mag. Maar dat wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk weten wat 'niet mogen' inhoudt! Staat ook in het boekje...

Bij de opvang is hij gelukkig nog steeds het voorbeeldige jongetje. Hij gaat naar een gastouder (OM) en zij staat erg stevig in haar schoenen en is erg consequent. Precies wat hij nodig heeft. Ben al die tijd veel te 'soft' geweest, maar merk thuis dat een hardere (meer duidelijkheid) aanpak voor hem veel beter werkt.

Hoe reageert jouw oudste op jouw jongste?

Ik hou het hierbij. Er komt zo een jeugdverpleegkundige van het CB langs om eens te kijken naar het gedrag van mijn oudste. Kan nooit kwaad om wat tips te krijgen! Gaat overigens vooral over slaapproblemen en zichzelf pijn doen.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 13:24
Lies

Ik zal straks eens gaan googlen of ik het vind.

In principe vind ik dat de oudste wel goed reageert op de jongste. Al probeert hij wel altijd alle aandacht naar zich toe te trekken ... en met dat onze jongste echt een gemakkelijk kind is, lukt dat vaak ook. Ik probeer er dan ook een limiet in te trekken, maar ge kent dat, ik loop dan soms letterlijk door het huis met een peuter aan mijn been ... Hij is wel veel aanhankelijker geworden, maar ik ben niet zeker dat dat de oorzaak is. Hij is namelijk ook een hele tijd niet naar de opvang kunnen gaan, en ik vermoed dat hij ook wat eenzaam was.

Heeft de oudste die problemen die je vernoemt dan? Dat is wel moeilijk ...

groetjes
Lies

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 13:39
Julie

Hier ook zo een drama,

Thuis gaat alles redelijk goed, oke ze heeft haar kuren maar weet dat ze thuis gestraft kan worden en in de gang kan gezet worden. Dus houd het zeer snel op.

MAAR als we ergens naartoe gaan is het een zeer grote ramp. Winkelen gaat nie meer, leuke dingen doen speciaal voor haar (vb kinderboerderij) niks lukt me nog. Telkens als ze iets doet en je zegt dat het niet mag zet ze het op een schreeuwen en tieren niet normaal. Smijt zich ook op de grond (ja echt zoals de reclame).
Het is alsof ze weet ha hier ben ik niet thuis en hier kunnen ze me niet straffen.

Ik heb het gevoel dat ze overreageerd op de Nee. Oke ze mag van mij boos zijn omdat ze iets niet mag maar de reaktie van onze meid is toch wel veel te hevig.

Het is zelfs zo erg dat ik een afspraak hebt gemaakt met een kinderpsycholoog. Hopelijk kan hij me helpen. Ik ben ten einde raad, durf amper nog buiten komen met haar. Al zijn het maar enkel tips dat hij me kan geven.

groetjes
julie

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 16:32
esther

Online Status
Hier heeft er ook een opeens veel aandacht nodig. Slaapproblemen worden al minder nu we consequenter en vooral duidelijker zijn. Zichzelf pijn doen is niet dagelijks aan de orde en hangt meestal samen met moeheid. Heb dit gedrag tot nu toe genegeert, maar heb nu het advies gekregen dit juist niet te doen en te zeggen dat hij lief is en daarom zichzelf niet hoeft pijn te doen.

Julie, ik hoop dat de kinderpsycholoog je verder kan helpen. Wanneer heb je een afspraak? Op korte termijn?

Kan tot 3,5 jaar/ 4 jaar duren deze kuren ... Ach, als de oudste er klaar mee is hebben we de jongste nog! Ik geloof wel erin dat hoe beter je ermee omgaat, hoe minder 'last' je ervan hebt.

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 17:29

Hallo,

Ik heb het ook voor met mijn zoontje van 1 jaar. Bij de onthaalmoeder en mijn ouders is hij superbraaf en bij ons probeert hij vanalles uit.
Hij slaat en roept en laat me zijn pamper niet verversen.

Ik heb hem gisteren in zijn park gezet, hij was aan het roepen en tieren, en heb hem genegeerd. Het was na 10 minuten gedaan!
Ik ga dit systeem blijven hanteren.

Gaat dit snel over of blijven ze effectief proberen bij de ouders?
Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 18:46
Lies

Mijn mama (die is toevallig psychologe) zegt dat dat juist wel een goed teken is dat ze vanalles proberen. Het betekent dat ze ze bij jou op hun gemak voelen om alles te proberen. Het hangt dan van de ouders af of ze onhandelbaar worden (ale, niet alleen, er zijn meer factoren, maar kom ....).

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 20:34
esther

Online Status
Ik voel me zeer vereerd

Link naar deze reactie
03/07/2008 @ 22:35
lesley

Hoi

Onze oudste zoon is nu net 2 jaar geworden. Ik moet zeggen dat we echt twee super flinke kindjes hebben hoor. Als baby hadden we er geen last mee, kon altijd flink alleen spelen, altijd lachen en blij, heel open en sociaal ingesteld. Onze tweede gaat dezelfde richting uit, heel leuk dus.

Hij krijgt nu soms ook van die peuterkuren, maar als ik jullie verhalen lees, mag ik echt niet klagen. Met kuren bedoel ik dan dat hij zijn bekker omstoot, of eens gaat lopen als ik hem moet aankleden. Nog nooit driftbuien gehad, nog nooit op de grond in de supermarkt,...

Ik zeg niet dat ik een perfecte ouder ben, maar ben wel erg consequent (of probeer dat toch). Niet willen eten aan tafel, dan gaat hij van tafel en krijgt nadien nog 1 kans om te eten. Daarna enkel nog zijn fles melk en naar bed. Hij krijgt geen frisdrank en amper snoep/koekjes. Als hij flink gegeten heeft bijvoorbeeld krijgt hij dat af en toe een koek/yochurt/fruit dat hij heel graag heeft bijvoorbeeld. Gaan slapen is ook een vast ritueel waar hij zich erg aan kan houden. Pyjama aandoen, tandenpoetsen, groot licht uit, klein licht aan, verhaaltje lezen en in bed met een dikke knuffel natuurlijk. 's nachts als hij moet wakker worden doe ik ook altijd hetzelfde. Is hij wakker omdat hi echt overstuur is neem ik hem even om mijn arm, zeg dat het ok is, geef hem een dikke knuffel en als hij rustig is zeg ik dat het tijd is om te slapen en leg hem weer neer. Als hij gewoon wakker is omdat hij niet meer wil slapen neem ik hem er niet uit. zeg heel kordaat dat het tijd is om te slapen, leg hem neer, geef zijn tut en knuffel en zeg dat ik niet meer terugkom. Dit werkt echt goed.

Ik heb nog nooit tegen hem geroepen, ook al trek ik met momenten mijn haar uit. Probeer altijd alles op een zo rustig en duidelijk mogelijke manier te zeggen. In de hoek staan is echt het laatste wat ik doe. Hij is dan zo geschrokken dat hij ook wel weet dat ik het meen en dat hij moet luisteren.

Aandacht geven aan je kind is toch echt wel het beste middel denk ik. Het zijn meestal de momenten dat ze geen aandacht krijgen dat ze lastig beginnen te doen. Dat heb ik daarstraks ondervonden. Ik was druk bezig met het herstoferen van onze zetel, moet echt mijn aandacht erbij houden. Jeppe was flink op zichzelf aan het spelen, maar op het laatst moment zag ik dat hij zijn broertje begon lastig te vallen. Ben dan gestopt, merkt echt dat het genoeg geweest was voor hem en wou mijn aandacht.
Tijdens het koken wil hij al aan tafel gaan zitten, soms al een half uur voor we gaan eten. Als hij dat doet begint hij fratsen uit te halen. Nu heb ik daar de oplossing voor gevonden. Hij mag dan op zijn trip trap in de keuken komen zitten terwijl ik met het eten bezig ben. Hij vraag dan wat ik allemaal doe, ik praat dan heel de tijd met hem. Zo kan ik en aandacht geven en zorgen dat er eten op de tafel komt!

Ik hoop nu niet dat ik overkom als een perfecte mama, want dat is niet hoor. Ik heb niet altijd evenveel geduld en tij d om met hem bezig te zijn en maak me ook soms boos op hem. Gelukkig blijft dit heel beperkt. Hopelijk kunnen deze "tips" jullie een beetje verder helpen?!

Heel veel succes en geduld gewenst!!!!!!!!!!!
groetjes lesley

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 08:37
Lies

Ja, esther, ik ook . Heb ik haar ook gezegd ...

Lesley, ik denk dat veel toch ook van het karakter afhangt. Robin heeft dat ook een tijd gedaan, bij mij komen zitten als ik kookte, maar nu is hij dat beu ... nieuwe regel is nu dat hij mag tv kijken als ik kook. (ik krijg dus regelmatig de vraag nu of ik nog niet moet koken ..).

Enfin, mijn mama is hier de laatste tijd regelmatig en ze zegt ook wel dat hij een zéér sterk willetje heeft. Vanmorgen was hij gelukkig nog zo dizzy na zijn slaapje dat hij de deur uit was voor hij het besefte .

groetjes
Lies

Link naar deze reactie
04/07/2008 @ 13:43
lesley

Hoi Lies

Dat het karakter er veel mee te maken heeft, daar ben ik zelf ook van overtuigd. Als ik zie hoe mijn man zijn nichtje is dan prijzen wij ons echt heel gelukkig. Toch is het ook hoe je met dat karakter omgaat ook heel belangrijk hoor. Wij zijn juist met hen op vakantie geweest naar de zee en daar hebben we wel wat gezien. Ik begrijp ook wel dat je op de duur de bomen door het bos niet meer zien en dat je dan het concequent zijn even opzij schuift. Maar dat is net hetgene wat zo'n kindjes nog sterker maakt vrees ik.
We gingen naar de winkel, met de dubbele buggy. Zij wou perse onderaan zitten (phil en teds), wat eigelijk niet mag omdat ze zwaarder is dan mijn zoontje. Mocht toch onderaan zitten om problemen te vermijden. Dan wou ze er weer uit, was ze er uit , wou ze er weer in. Het ging echt heel de tijd zo. Dan begon ze te gillen dat ze haar tutje en knuffel wou hebben. Meer dan een half uur heeft ze zitten gillen, schoppen en roepen in de buggy omdat ze die niet kreeg (= enkel om te slapen). Ik had echt zoiets van laat ze gewoon brullen en doen. Ze zit vast in haar buggy, er kan niets gebeuren. Geef haar terug aandacht als ze wat rustiger is. Ik was2 seconden in de bank en het gegil was gedaan, ze had haar tutje en knuffel gekregen! Toen dacht ik echt " nu heeft ze weer haar zin gekregen". Zij weet echt goed, dat als ze blijft volhouden dat ze toch haar zin zal krijgen. Als je op zo'n moment een standpunt neemt, blijf daar dan ook bij. Zeker als ze zo'n sterk karakter hebben, want zij blijft echt wel volhouden. Dat vond ik op die moment echt heel erg jammer.
De volledige 2 weken waren en op en af van zo'n toestanden! Echt vreselijk was het.

succes

Link naar deze reactie
05/07/2008 @ 21:14
nijntje

ja,wij hebben hier ook zo eentje ,hij is er wel al bijna 3,5j,maar heeft echt zo van die kuren.
Of hij wil zich niet kleden s'morgens,trekt soms zijn broek weer uit al die aan is,of wil niet eten,of wil niet gaan slapen.
Of zijn stoel staat hem niet aan,wil hij dan weer op andere plaats zitten,waar zijn broer al zit en normaal altijd zit.
Meestal als hij een van zijn kuren heeft ,moet hij in het plaatsje naast de keuken wat uitrazen,en mag pas terug binnen als hij braaf is.
Hij probeerd zoveel mogelijk zijn zin door te drijven en iedereen zou mooeten toegeven.
Soms weet ik het ook niet meer hoe je het beste aanpakt.
Aan de andere kant kan hij dan ook zo lief zijn ,en wil hij dan nog een dikke knuffel enz.
De juf in school gelooft het ook niet,ze zegt dat hij zo lief is,ze smelt er gewoon voor.
Link naar deze reactie
06/07/2008 @ 09:17
esther

Online Status
Hier ook een sterk willetje. Deze zin alleen al opschrijven heeft lang geduurd, omdat hij nu opeens in 'een aandacht-opvraag-fase' zit. Is nieuw sinds een week. Had hij tot nu toe vooral bij zijn vader. Ik geef dan aan dat mama even bezig is en dat als mama klaar is ze komt spelen.
Aan de ene kant ben ik wel blij met zo'n sterk willetje. Zonder peuterkuren is het een heerlijk mannetje dat altijd hard aan het lachen is, altijd vrolijk is en het heel leuk vindt om met andere kinderen te spelen.
Toegeven is overigens iets wat ik nooit heb gedaan. Nee is nee. Met niet duidelijk bedoel ik vooral dat we in de nachten als hij aan ons bed stond vaak te lief waren voor hem, omdat we geen drama in huis wilden. Nu zijn we er achter dat hij juist gebaat is bij duidelijkheid (een harde, duidelijke stem met een duidelijke boodschap) en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. En die maken weer plaats voor nieuwe problemen .

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]