Vorige reacties:
< vorige pagina volgende pagina >
[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
< vorige pagina | volgende pagina >
< vorige pagina volgende pagina >
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 23/07/2008 @ 12:55 | na zwangerschap? hallo, Ik ben 27 en heb sinds 94 type 1 diabetes. 7 maanden geleden ben ik bevallen van een dochter. Alles prima met haar. Ikzelf had een insulinepomp en nu terug naar 4 spuiten. HGA1C vrij goed nu; 5,9 denk ik maar sinds enkele weken heel erg last van schommelingen. (Niet ziek, niets speciaals gegeten, insuline goed) Heeft iemand van de bevallen dames ook last gehad van schommelingen na bevalling? Het gaat bv om nuchtere waarden van boven 300, terwijl ik zeker niets heb gegegen voor slapengaan. Endocrinoloog zegt vaak, onverklaarbare schommelingen, maar is toch lastig. Ook lijkt het me alsof ik de waardes veel moeilijker naar beneden krijg? Iemand raad? tnx Liske |
| 24/07/2008 @ 15:35 Liske | hallo iedereen, Tijdens de zwangerschap is het inderdaad normaal dat je alsmaar meer insuline nodig hebt ivm met de tegenwerkende zwangerschapshormonen, maar t is zo bizar dat ik nu, na 7 maanden, die schommelingen heb. Ik moet wel zeggen dat ik ook altijd schommelaar ben geweest, maar ik maak me wel ongerust als ik plots blijk veel meer insuline nodig te hebben om net hetzemfde te eten... Ik ben terug op spuiten gegaan omdat ik dit veel fijner vind. Ten eerste qua kledij en ten tweede ben ik vaak ongerust geweest en heb ik alles vervangen omdat mijn suikers soms begonnen te schommelen. Nu ja, misschien dat ik ooit terug overstap.. Een tweede zwangerschap zie ik nog helemaal niet zitten. Ben heel ziek geweest, veel testen owv diabetes en toch steeds weer die ongerustheid dat alles ok zou zijn met baby, en uiteraard heel veel doktersbezoeken.. Moedig zijn jullie!! Groetjes Liske |
| 24/07/2008 @ 17:45 kelly | Hey Dames, Helemaal in het begin van dit forum heb ik een aantal keer met jullie gepraat. Dat is ondertussen al een hele tijd geleden en heb gezien dat bijna iedereen hier nu zwanger is. Alvast proficiat! Zoals jullie nu zelf ondervinden is het best wel moeilijk om goed geregeld te staan tijdens de zwangerschap. Ik had ook vaak onverklaarde hoge waardes en schommelde ook steeds rond de 6, waar mijn dokter heel contect mee was. Wel heb ik 1 vraagje. Krijgen jullie geen uitgebreide echo op +/- 21 à 22 weken? Ik ben door mijn gynecoloog doorverwezen naar het UZA voor een zeer uitgebreide echo. Op die echo wordt echt alles maar dan ook alles gecontroleerd. De bloedbanen, de orgaantjes, het hartje (er was zelfs een kindercardiologe bij). Normaal gezien kost deze echo veel geld (+/- 150 euro) maar als diabeet moet je praktisch niets betalen (9 euro). Deze echo is toch wel een hele geruststelling hoor (voor het geval er afwijkingen zouden zijn) en ik zou jullie deze echo aanraden om te doen of toch eens achter te vragen bij jullie gyneacoloog. Ikzelf heb hem bij beide zwangerschappen laten doen. Op 21 weken doet de gyneacoloog ook wel een uitgebreide echo maar deze is toch niet hetzelfde. Nog veel succes met jullie zwangerschappen! |
| 27/07/2008 @ 15:14 kelly | Hey Inge, Ik ben uit het Antwerpse en ben bevallen in Klina/Brasschaat. Bij mijn eerste zoontje werd ik gewoon doorverwezen door mijn eigen gynaecoloog voor zo'n speciale echo. Bij mijn 2 de mocht ik zelf kiezen. Omdat mijn eigen gynaecoloog 2 jaar geleden ook al betere apparatuur had dan 7 jaar geleden,kon hij zelf ook al redelijk wat nakijken. Toch heb ik zelf gekozen voor die speciale echo, kwestie van zekerheid te hebben. Bij de echo van 17 weken kon mijn dokter bv niet zien of mijn zoontje ev. een open ruggetje had, omdat de baby verkeerd lag. Daar kan men alles zien, hoe de baby ook ligt. Echt elk orgaantje wordt nagezien. Zo'n echo duurt ook ruim 40 min. Alles wordt gemeten en nagezien in detail. Daar heeft men bv gezien dat mijn zoontje zijn hartspier iets dikker was dan normaal (= max 3 mm en het zijne was 4mm). Nu dit komt wel vaker voor en normaliseert zich in vele gevallen na de geboorte. Na de geboorte is dan ook een echo van zijn hartje gemaakt en alles was normaal. Ik ben in het UZA geweest. Weet de specifieke naam van de echo nu niet meer maar als je belt voor een afspraak en je zegt erbij dat je diabetes hebt, weet men wel wat je bedoelt. Voordeel is ook dat eigenlijk alles wordt terugbetaald vanwege de diabetes (Toch 1 voordeel dat je hebt tijdens de zwangerschap, zoals ik al zei is die echo normaal gezien nog al duur) Misschien kan je het bij een volgend bezoek aan de gyn eens vragen? In ieder geval nog veel succes tijdens jullie zwangerschap. Het is een moeilijke tijd voor diabeten, dat hebben de meeste hier al ondervonden. Groetjes aan iedereen en ik kom hier regelmatig kijken hoe het jullie vergaat! |
< vorige pagina | volgende pagina >

zwanger worden en diabetes
Naar welke streek gaan jullie?

Ik was gisteren enorm teleurgesteld, ik zag het even niet meer zitten, gelukkig was mijn man een grote steun! En volgende cyclus wordt dus hoogstwaarschijnlijk ook niets zonder medicatie, niets aan te doen he! Ik hoop alleen dat ik geen al te lange cyclus zal hebben.
Laat iets weten he.
de laatste tijd heb ik nogal veel last van hoge suikers. Ik kan soms blijven spuiten, maar toch wil hij maar niet zakken 
Ik wou vóór Louis altijd een meisje, maar ik vind een jongen nu zo leuk dat ik het niet erg zou vinden om er 2 te hebben..

Ik heb na mijn bevalling niet echt onverklaarbare hoge waarden gehad, dus ik kan je niet echt helpen, maar als je HbA1c waarde goed is en je endocrinoloog vindt het normaal, zou ik niet echt paniekeren? Bespreek het anders nog eens met je endocrinoloog, vertel hem/haar dat je je er ongerust in maakt. Kom hier gerust meebabbelen als je zin hebt!