< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's voeding » Krampen na patatjes

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's voeding
Krampen na patatjes
21/07/2008 @ 16:45
San

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Effe wat tips nodig!

Onze Arne en Michiel zijn altijd enorm goede slaperkes geweest en krampgewijs hebben ze nooit al te veel afgezien, maar sinds wij met de patatjes begonnen zijn is er toch een verandering in hun gedrag. 't is e zeggen, eigenlijk pas de laatste 3 dagen. Normaal gezien slapen ze 's middags van 1 tot 5 ongeveer, maar nu is het constant krijsen, wakker worden, terug vermoeid inslapen, terug krampen met als gevolg dat ze 's avonds steendood zijn natuurlijk.

Ik geef elke dag verse patatjes gewoon heel simpel klaargemaakt in de babycook met elke dag andere groentjes, en de ene dag is het gekrijs erger dan de andere (vandaag erg). Aan de hoeveelheid kan het niet liggen (ze krijgen elk zo'n 100 à 150 gram wat normaal is voor hun leeftijd, en een klein flesje achterna). Kan het zijn dat ze toch nog te jong zijn of dat hun maag het niet kan verteren? Marnik was ook 3,5 maanden en dat ging perfect, en volgens de arts van K&G mocht ik er zonder twijfel aan beginnen net omdat ze geen krampen of verteringsproblemen hadden. Het ironische is dat ze uitgerekend vandaag venkel hebben gegeten

Zou het toch niet beter zijn dat ik eerst met de fruitpap begin (betere vertering misschien?) of venkeldruppels in hun eten doe? Ze worden deze week 4 maanden dus ze mogen toch wel aan de vaste voeding zitten.

Help??

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 16:50
Karen

Online Status Stuur bericht
hey san
kan je niet veel raad geven want onze dochter heeft geen last van krampjes maar wou toch ff dit zeggen... bij k&g hebben ze mij verteld dat't beter is om met groenten te beginnen omdat dit beter wordt verdragen door darmpjes... dus fruit zou erger kunnen zijn. succes ermee !

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 17:35
Happy

Haai,

ik denk toch dat je kindjes nog wat te jong zijn, dat hun darmen er nog niet aan toe zijn. het is ook nog niet nodig he, met 4 maanden. en 100-150 gram vind ik wel heel veel voor als je net begonnen bent. 2 eetlepels of minder is echt genoeg. moet je eens voorstellen dat je zelf 4 maanden alleen maar vla, melk, yoghurt (zuivel) zou eten. gewoon een voorbeeld he, en dat je na 4 maanden opeens een bord eten van 500 gram (lekker aardappels met groente) opeet. ik weet zeker dat je last van je buik krijgt, misselijk wordt en je darmen gaan opspelen.

dat kan ook met je kleintjes gebeuren. niet zo verwonderlijk toch, die darmen moeten daar helemaal aan wennen. en bijvoeden voor de 6 maanden is niet noodzakelijk.
dus als ik jou was, zou ik er mee stoppen, een dag of 5-10. in ieder geval dat ze weer fijn slapen en geen krampen meer hebben. en dan opnieuw proberen, maar veel kleinere hoeveelheden, gewoon een paar lepeltjes voor ze een fles/borst krijgen. gaat dat goed, dan na een paar dagen wat meer enz. want het is echt een misverstand dat ze het nu al nodig hebben. dat is echt pas na een half jaar, en dan nog hoeven ze niet perse een bepaalde hoeveelheid te eten, maar gaat het erom dat ze met plezier eten.

o ja, het kan ook misschien nog een sprongetje zijn, dat ze slechter slapen? er is er een rond die leeftijd. dus misschien is het niet van het eten en kan je daar mee door gaan.

succes ermee.

groetjes Jacintha

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 18:48
Jessica

Hi,

Ik zou inderdaad ook nog even wachten hoor, misschien ging het de eerste dagen beter maar oet zou ongeveer een weekje duren eer de darmpjes gewend zijn aan de vaste voeding. Vandaar dat eventuele klachten ook later komen natuurlijk.
Misschien 2 weekjes wachten en nog eens proberen? Op melk kunnen ze nu ook nog heel goed voort hoor.
Mijn meid at patatjes vanaf juist 4 maanden en dat ging echt super vanaf het begin, ineens 100 gram, ze heeft er nooit last van gehad. Fuitpap eet ze vanaf 5 maanden en sinds gisteren drinkt ze opvolgmelk, nutrilon 2. Ik doe niks te vroeg hoor, ze worden al snel genoeg groot!

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 19:11
Vera

Hoi,

Ik vind ze ook nog wel erg jong hoor!! Ik zou dus nog maar even wachten.

Zou er zelf ook niet tegen kunnen om ze te zien lijden van de krampjes omdat ikzelf graag wil dat ze patatjes eten ofzo..

Succes ermee!
Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 20:12
San

We zijn niet op eigen houtje begonnen aan de patatjes hoor, maar omdat de kinderarts het aanraadde (ze wogen op 3,5 maanden meer dan 7 kg en hadden heel veel honger). We denken persoonlijk dat we ze misschien wat teveel eten geven 's middags, dus we gaan eerst proberen dat te reduceren, en zien wat dat geeft. Ze worden komende maandag 4 maanden, dus dat is toch wel een goeie leeftijd om de patatjes te beginnen hé.
Kan het zijn dat het ook met nitraatrijke voeding te maken heeft? Ik bedacht daarstraks dat ze eigenlijknog maar 2 x echt last hebben gehad, 1 x met spinazie, 1 x met venkel, en dat is allebei nitraatrijk.

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 20:26
Happy

snap wel dat het op advies is van de KA, en dat is ook prima, maar toch zijn er genoeg kindjes die er met 4 maanden nog niet zo goed tegen kunnen. en 7 kg of niet, ook hun darmpjes zijn slechts 4 maanden oud. dus idd, minderen met hoeveelheid lijkt me goed plan.
en denk dat je uit Belgie komt, maar in Nederland is het advies om pas met 6 maanden nitraatrijke groente te geven, en dan niet vaker dan 2x per week. Dit omdat het nog schadelijk is voor de hele kleintjes. Maar of je er ook krampjes van krijgt. waarschijnlijk bij jou jongens wel. uitproberen. maar als het dan nog niet gaat, ff stoppen en na paar dagen weer proberen. iig niet fruit geven nog, dat veroorzaakt sneller krampen omdat het zuurder is (ook zoet fruit bevat van nature zuren)

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 21:25
San

ok, bedankt voor de tips!
Inderdaad, ik kom uit België. Hier staat in het boekje letterlijk dat 2 x nitraat per week mag (maar niet heropgewarmd en zo).
Ik heb wel gemerkt dat ze bij broccoli, bloemkool, wortelen... geen problemen hebben, dus vermoedelijk zal het inderdaad een combo zijn van verminderen met voeding en geen nitraat.

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 09:01
Vera

Hoi!

Typisch genoeg was het hier met spinazie én venkel ook echt altijd krampjes nadien!
Gewoon eventjes wachten met spin. en venkel en later weer eens proberen denk ik.

Groetjes!
Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 15:13

hey san,

hier ook begonnen aan 3 maand met groentenpap ook na advies van ka omdat robbe ook over de 7 kg weegde.
heb toen ook veel commentaar gehad, ondanks ik de raad heb opgevolgd.
bij sommige mensen zitten die grafieken zo in hun kop gestampt dat dat enkel goed is en de rest niet !!!.
sinds robbe groenten en fruit eet gaat het hier super, maar ik gaf in het begin maar, wortelen, appelen, bloemkool en vanaf 5 maand maar begonnen met spinazie, boontjes en dergelijke.
doe gerust voort met de groentenpapjes maar ik zou ook nog maandje wachten met spinazie en venkel als ze er krampen van hebben, het is maar zo dat je het zal weten, een kind heeft geen handleiding !
en hier zal bij ons 2 de ook aan 3 maand vaste voeding worden.
ik vind het prima zo.
hopelijk niet teveel krampen meer !!

groetjes petra

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 20:55
San

hoi hoi, gisteren hebben we dus als test eens een potje geprobeerd en dat ging perfect. Vandaag terug patatjes met bloemkool, slechts 5 schepjes per kind, en terug patat. Wij vermoeden dat het te maken heeft met de patatjes, die zijn te nieuw. In de potjes hebben ze hier geen last van. Dus we gaan de komende dagen (we gaan toch een weekje op vakantie) effe wat afwisselen met potjes en gewoon pap, maar met de patatjes nog effe wachten.

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 23:38
katrien

Hey San,

je moet eens proberen met 'oude' patatjes. Ik mag geen nieuw patatjes eten omdat ik nog steeds bv geef en denk dat misschien daar ook een stuk het probleem kan zitten??
Wat je wel kan doen volgens mijn schoonmoeder om nieuwe paptatjes te etn: laten opkomen tot kookpunt en wanneer water kookt afgieten en dan opnieuw starten met koud water (dus 2 maal koken eigenlijk). zou moeten helpen om nieuwe patatten te kunnen eten zonder krapjes.

Veel succes!!!

Grtz,

Katrien

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]