Hey Rinne,
Dat gaat supertof worden zolang samen thuis. Ik denk niet dat mijn ventje nog terug wil gaan werken nadat hij zolang thuis is geweest!
De vermoeidheid is er nog, maar ik ben veel minder misselijk en dat is op zich al heel leuk. We zijn vrijdag naar plopsaland gegaan en zaterdag naar de indoor, maar dat was maar triestig vond ik. Ik zou er zeker niet voor willen betalen. Daar hangt dan al zo'n zweetgeur binnen (zal ik nu wel gevoeliger voor zijn), maar verder ook geen plopfiguren gezien en maar een paar attracties. Kiara is in de rollercoaster van Piet Piraat gegaan en het was de eerste keer dat ze in zoiets snels ging. Steve zei dat ze bang was geweest, maar zij zegt zelf dat het het leukste is wat ze ooit gedaan heeft. Toen ze er net uit was wou ze er nooit meer in, maar nu weer wel dus.
Geef mij qua vakantiegevoel maar plopsacoo dan, daar voel ik me meteen op vakantie elke keer en het voordeel daar is dat wie nergens op gaat, niet moet betalen. In De Panne zijn we natuurlijk allemaal graag omdat daar het meeste te doen is. Eerst was de afspraak dat we een abonnementje namen dit jaar en geen vakantie, maar we zijn toch ook weer eens toe aan er even uit zijn, dus het is goed mogelijk dat er toch nog een paar dagen in Duitsland inzitten.
Gisteren was het weer eens drama bij de ouders van Steve. Een mens wordt dat zo beu he.
Je weet dat mijn schoonzus al lang probeert kindjes te krijgen. Nu moet ze haar pil weer nemen omdat ze een baarmoederontsteking heeft. En haar vriend moet die aders laten opereren. Dus ze weten wel dat ze dit jaar niet meer in verwachting kunnen zijn. En ze heeft er zich vrij goed onder gehouden toen we vertelden dat wij meteen weer zwanger waren en dat wij dit jaar nog een kindje bij zullen krijgen. Maar gisteren was het voorbij.
Ze had met haar mama gebeld toen wij daar net waren om de papa van Steve te vragen of hij peter wilde worden. Hij had dat zelf eigenlijk gevraagd omdat hij nog van niemand peter was en Steve vond dat belangrijk omdat zijn vader hem altijd al het gevoel had gegeven dat hij nooit goed genoeg was en dat zijn pa dat nu vroeg was heel bijzonder voor Steve, het eerste teken van erkenning van zijn vader. Dus we hadden en tshirtje bij maat 3-6 maand waarop stond "wil jij mijn peter zijn?" en de pa had natuurlijk ja gezegd.
Lenny belde en de ma van Steve zei dat wij op bezoek waren met de kindjes. Dus even later komt Lenny onaangekondigd binnenwandelen en alles gaat prima tot ze Emma achternaloopt naar de living en plots vraagt "Voor wie is dat mooi tshirtje? Wat staat erop?" en dan zei de ma van Steve "dat is voor papa, ze hebben gevraagd om peter te zijn en hij heeft ja gezegd en hij zal dat voor jou ook doen". Lenny zei "Ah bon, ik ben weg". En verder niks meer. Ze stapte in de auto en was weg. Daarna heeft de mama nog gevraagd met een sms'je wat er nu was en ze zegt dat wij allemaal een mes in haar rug hebben gestoken en dat ze hoopt dat we samen, van de jongste tot de oudste, heel gelukkig worden".
Steve zijn mama zei nadien dat ze zelf ook ooit had gezegd dat ze de papa van Steve als peter ging vragen, maar dat ze dat nog niet had kunnen doen omdat ze niet zwanger raakt. En toen wij ons spiraal hadden laten weghalen, had ze aan haar mama gezegd dat wij dan ook de eerste zouden zijn die de pa van Steve gingen vragen als peter. Daar had niemand ons natuurlijk iets over gezegd. En zelfs al zouden ze dat gezegd hebben, de pa van Steve heeft al gezegd dat hij het ook voor Lenny zal doen als zij kindjes krijgt. Maar hij vond ook dat Lenny niet kan willen dat hij het wel voor haar doet, maar neen zegt aan Steve. Het zijn allebei zijn kinderen he. Maar Lenny had dus blijkbaar graag de primeur gehad. En we begrijpen wel dat ze gefrustreerd is omdat het bij haar niet lukt en bij ons wel, maar ze moet ook begrijpen dat wij nu op dit moment een kindje verwachten en niet pas over twee jaar als zij er ook eentje heeft. Als we op haar moeten wachten, dan zou ik de grens van leeftijd al over zijn en zou ik allerlei risico's lopen die ik nu niet loop, zij niet, dus ze moet ook eens nadenken over de situatie waarin een ander zich bevindt. Ik ben zeven haar ouder dan zij! Maar we zijn nu zwanger, dus moeten wij nu een peter hebben he. En als haar papa het zelf heeft gevraagd of hij het nu zou mogen zijn bij ons, waarom zouden wij dan neen moeten zeggen omdat zij nog geen kindjes heeft? Dat is nu eenmaal zo, daar kan niemand iets aan doen. Maar ik ga mijn kind niet benadelen omdat zij vindt dat het nu haar beurt is. Ze heeft bijna drie jaar tijd gehad sinds de geboorte van Emma, en het is niet gelukt, dat vinden wij ook spijtig, maar we kunnen het bij ons niet blijven uitstellen.
Steve is zo fier dat zijn vader de peter wil zijn van zijn kind, vooral dan nog omdat de papa van Steve het zelf heeft voorgesteld en dus voor het eerst in zijn leven heeft aangegeven dat hij het belangrijk vindt om deel uit te maken van Steve zijn leven!
Enfin het heeft ons doen besluiten dat we niet meer zo voorzichtig willen zijn met Lenny. Want als zij in de buurt was vielen alle gesprekken over babietjes stil en werden de echos of filmpjes weggestoken. En eigenlijk wordt ze zo niet gewoon aan het idee dat er nu, op dit moment, een kindje in mijn buik zit, dat er over zes maand echt zal zijn. En over twee maand is mijn buik echt niet meer weg te stoppen onder losse kleren, want nu kijkt ze nooit naar mijn buik om het niet te moeten zien. Maar over een paar maand zal ze het moeten zien. En als de kindje te voelen is door de buik, dan moet ze er ook tegen kunnen dat haar mama meevoelt op mijn buik. En als het kindje er is, dan steken we dat ook niet in de kast als zij binnenkomt. En wat als ik de borst aan het geven ben? Dat zijn pijnlijke dingen voor haar, maar ze moet er nu mee leren leven, want die stress heeft de baby echt niet nodig hoor. Niemand zegt dat ze geen pijn mag voelen, maar ze zal ermee moeten leren leven dat andere mensen andere problemen hebben.
Zij heeft moeilijkheden met kinderen krijgen, ik ben mijn moeder kwijtgeraakt negen maand voor mijn eerste kindje geboren was. Dat is ook iets waar ik elke dag mee moet leven, dat zij mijn kindjes nooit gekend heeft. Of dat ze mijn halfbroer pas gevonden hebben toen mijn ma drie weken dood was. Of dat ik te laat was aan haar sterfbed terwijl ik haar beloofd had dat ze in mijn armen mocht sterven. Dingen die je heel je leven blijft betreuren. Iedereen heeft zijn kruis te dragen en het hare is dat de kindjes niet meteen willen lukken. Maar om dan andere mensen hun geluk te misgunnen, dat begrijp ik niet. Ze is jaloers op elke zwangere vrouw en elk kind dat geboren wordt, ze kan zo boos kijken als ze vertelt dat haar buurvrouw zwanger is...
Als ik ook boos moest zijn op iedereen die zijn mama nog heeft. Bij mij is dat anders, als ik mensen hoor praten over hun mama of dat hun mama op de kindjes past, dat doet me niet echt pijn, maar het maakt me wel even triest omdat ik dat zelf niet heb mogen meemaken. Maar dat is iets wat ontbreekt in mijn leven, gewoon iets waarbij ik telkens denk "ons mama had dat ook zo graag gedaan". Daar moet ik ook mee leven. En zo heeft iedereen iets. Maar om dan te denken dat de hele wereld moet opletten om je niet te kwetsen, neen, zo is het niet. Hoe meer je ermee geconfronteerd wordt dat het leven van anderen niet rond jou en jouw problemen draait, dat de wereld gewoon blijft draaien, hoe sneller je het een plaats kan geven.
En voor Lenny is het volgens ons tijd om te zien dat wij het jammer vinden voor haar, maar dat wij ook heel gelukkig zijn op dit moment omdat wij een nieuw wondertje gaan krijgen en dat haar mama en papa ook uitkijken naar dat nieuwe leventje.
Gisteren was ik zo onder de indruk dat ik begon te huilen dat niemand dat kindje wilde en dat niemand het erg zou vinden als we het niet zouden krijgen. Dan begon mijn schoonmoeder mee te huilen dat zij dat kindje echt wel willen en dat ze echt zit af te tellen naar sinterklaas dat er terug zo'n prutske op de wereld wordt gezet dat zij in haar armen mag houden. En dat hielp wel na al die miserie met onze papa en dan de zus van Steve. Met onze papa is het wel in orde nu, zijn vriendin heeft ook geen tijd meer om zich met ons bezig te houden nu haar zoon relatieproblemen heeft (zijn vriendin wil trouwen en kindjes, maar hij niet, dus gaan ze uit elkaar, maar samen huis gekocht enzo). Maar met Lenny, dat schijnt niet de goede kant uit te gaan. Het is één ding dat ze zelf het kindje niet wil zien of er niks van wil horen, maar het kan niet dat ze dat ook van anderen verwacht. Dat haar mama of papa niet blij mogen zijn dat er nog een kleinkind op komst is of dat wij niet blij mogen praten over ons kindje. En ze had graag gehad dat zij de volgende zou ter wereld brengen, maar daar hebben de omstandigheden anders over beslist...niet wij, toch?
Maar allez dat is hier weer een novelle geworden!
Veel liefs
Marieken