< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » Zwanger en naaldenfobie - welke gyneacoloog?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
Zwanger en naaldenfobie - welke gyneacoloog?
22/07/2008 @ 22:32
Sle

Online Status
HELP!
Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben (eergisteren kleurde de predicterstick roze-paars!!!). Enerzijds ben ik heel bij, anderzijds heb ik heel veel schrik... DE reden: ik heb een SERIEUZE angst voor naalden en in het bijzonder voor bloeafnames (Mijn laatste was toen ik 12 j was; ik ben er ondertussen 31). Aangezien ik weet dat er een aantal bloedafnames moeten worden genomen -blijkbaar standaard bij het eerste bezoek - ( en om nog maar te zwijgen over het infuus tijdens de bevalling - blijkt standaard in vele ziekenhuizen in Belgie)de volgende oproep:

Kan iemand mij een gyneacoloog of dokter aanraden die hiermee (mensen met naaldenfobie)ervaring heeft? Of die op z'n minst zijn/haar tijd neemt voor zo'n situaties? Liefst in de provincie Antwerpen.

Alle tips zijn welkom omtrent dit gegeven! Thanks
Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 09:51
Junior

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Allereerst proficiat met je

Ben je meer thuis aan je huisarts om daar de bloedafnames te laten doen? Zo ja, kan je met de gyn afspreken dat je HA die afnames doen en ook dat ze het aantal afnames beperken. Bij mij neemt de HA telkens bloed af.

Wat betreft een infuus bij de bevalling: dit is zeker niet standaard in elk ziekenhuis. Bij een inleiding, als je streptokokken positief bent en als je ene epi krijgt, dan steken ze een infuus. Bij bevallingen zonder deze dingen, steken ze in het ziekenhuis waar ik ga bevallen geen infuus.

Junior

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 10:55
natasja

Hey

Ook ik ben altijd zeer bang geweest van naalden. Tijdens mijn eerste zwangerschap om de zoveel tijd bloed laten nakijken en ondertussen is mijn angst voor naalden totaal voorbij. Het went echt wel ! En voor zo'n wondertje in je buik zet je je schrik wel opzij. Ik heb steeds mijn bloed laten checken bij de huisarts, gebeurt niet door mijn gynaecoloog. Het helpt wel als je een huisarts hebt die je op je gemak stelt. Tijdens de bevalling heb ik geen naald gezien, heb wel een normale bevalling gehad zonder epidurale. Ik heb nu 12 weken zwanger van ons tweede wondertje en zit totaal niets meer in met de bloedafnames.

Succes !

Natasja
Link naar deze reactie
24/07/2008 @ 23:19

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hey,

ook eerst en vooral proficiat met je

Nu wat die schrik betreft:
vroeger had ik ook een enorme schrik voor naalden!
o erg dat mijn moeder mij gewoon niet vaccineren om een hele scene te voorkomen.
Bloed nemen: grootste ramp dat er kon zijn

uiteindelijk heb ik mijn angst overwonnen en ben er ook heel trots op.
hoe ik het gedaan heb?
wel... ik ben gewoon naar een bloedtransfusiecentrum gestapt heb met de dokter gepraat en uitgelegd dat ik een enorme angst had voor naalden. ik heb ook van die aders die moeilijk te vinden zijn dus maakte het er al niet gemakkelijker op
moet toegeven ben die eerste dag dikwijls naar de wc kunnen lopen omdat mijn maag aant keren was hoor
maar uiteindelijk ging ik om de 14 dagen plasma geven.

ik heb ook een jaar in het ziekenhuis geweest en moest ook regelmatig bloed laten trekken, heb ik ook de verpleging en zo ingelicht dat ik vroeger een angst had en dat ik graag iemand zou hebben die heel goed bloed kon prikken en ook van de eerste keer juist kon steken geen probleem

Omdat diabetes al 3 generaties in de familie zit moet ik nu ook regelmatig bloed laten nemen bij de huisarts.
haar heb ik ook al ingelicht en is ook heel voorzichtig, vraagt regelmatig of het nog gaat en zo. de laaste keer heeft ze effe moeten wroeten omdat ze de ader kwijt was, moet toegeven, heb er weinig van gevoeld (tot ze de ader had gevondenmaar dat zal ze wel gehoord hebben)

Nu bloed laten nemen of vaccinaties?
geen enkel probleem meer (begin het zelfs plezant te vinden)
maar wil wel altijd iemand waarvan ik weet dat ze er goed inzijn en respect hebben voor het feit dat ik mijn angst heb overwonnen en helpen dat ook zo te houden.
en wat ook kan helpen is als ze tegen jou blijven praten, afleiden en jij zelf naar de andere kant toe kijken

succes!
Liezje

Link naar deze reactie
24/07/2008 @ 23:50
Jojo

Online Status Bekijk profiel
Hoi,

praat er gewoon over met je gyn!!!! Een paar onderzoekjes zul je wel krijgen. Maar tijdens een normale bevalling hoeft er echt geen naald aan te pas te komen hoor!!! Tenminste hier in Nederland niet. Nu is het zo dat ze in Belgie snel een epidurale geven, maar ik neem aan dat dit puur op vraag van de patient is. Dus dit hoef je niet te doen.

Of ga eens naar je huisarts voor een receptje voor een soort lidocainezalf (zit verdovende stof in) Dat gebruiken ze ook voor kleine kinderen. Je smeert er het een half uurtje van te voren dik op de plek waar ze moeten prikken en dit verdoofd de huid. Zo voel je er in ieder geval weinig van en kun je weg kijken!!!

Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 13:58
vis˛

Online Status Stuur bericht
Hoi

Ik heb als kind vaak in het ziekenhuis gelegen en heb er ook een naaldenfobie aan overgehouden. De tandarts was een nachtmerrie, bloed geven ondenkbaar, een geplande tetanusinjectie was een reden voor wekenlange ondraagbare spanning... Tot ik zwanger werd... De bezorgdheid om mijn kindje zorgde ervoor dat ik blij was dat ze bloed prikten, want door de tests weet je dan dat alles goed gaat. Ook mijn bevalling was bedoeld om te verlopen zonder epidurale of infuus, maar dat is ook anders gelopen dan ik me voorgesteld had. Nu ben ik voor de 2de keer zwanger en heb geen angst meer. Het prikken zelf blijft natuurlijk onaangenaam en ik moet nog steeds wegkijken maar ik heb nu de houding van 'wat moet, moet'.
Hopelijk gaat het bij jou dezelfde kant op. Veel succes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]