< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Baby's voeding » afkolven met handmatige kolf, iemand tips??

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Baby's voeding
afkolven met handmatige kolf, iemand tips??
21/07/2008 @ 20:02
Diwi

Dag borstvoedingsmama's,

Ik ben de mama van een flinke docher van bijna 3 maanden. Ik ben aan het proberen af te kolven, maar het lukt me niet goed.
Ik heb daarjuist geprobeerd om een beetje af te kolven voor de voeding en ik had zo'n 40 ml. Papa heeft dit aan onze dochter geven en ze dronk dit vlot op.

Om die 40 ml af te kolven heb ik ongeveer 10 min. zitten kolven. Dit is wel erg lang hé? Heb jullie tips zodat het vlotter kan gaan?
Als ik het na de voedingen doe gaat het nog moeizamer.
Mijn dochter slaapt wel door, mssch moet ik eens proberen om 's nachts af te kolven?

Hoeveel ml moet ik afkolven voor een volledige voeding te kunnen vervangen?

Alvast bedant voor jullie tips!!
Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 21:00
appeltje

Online Status Bekijk profiel
kijk eens op de site van k&g hoeveel je baby van 3maanden zou moeten drinken. (bij flesvoeding dan)
mss beter een elektrische kolf gaan huren... een handmatige ging bij mij ook niet. elektrisch is er meer zuigkracht en dan had ik op 10min mijn beide borsten afgekolfd. je kan dit gewoon huren bij je ziekenkas, echt niet duur hoor.

Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 22:38
hilde

hoi..
oefening baart kunst geloof mij!!
handkolf is net zo gemakkelijk hoor!alleen je moet er even handig in worden.
op den duur komt er vanzelf melk uit!en dan hoef je alleen maar de hendel en af en toe loslaten om de melk te laten lopen..
je moet wel een toeschietreflex hebben,en daarvoor dus wel lekker ontspannen zijn!maar als jij in begin in 10 min al 40 ml uithaalt zit dat wel goed hoor!(s'ochtend kolven is een mooie oefentijd,dan zitten je borsten nog mooi vol van de nacht)

ik had geloof ik in het begin van handkolven 10 ml na een eewigheid,dus ik vind 40 ml in 10 minuten best knap van je

om een volledige voeding te vervangen moet je geloof ik
het aantal gram van je dochter delen door 150 en dat weer keer het aantal voedingen doen die ze krijgt op een dag..
zo krijg je +/- het aantal ml
bijv mijn dochter is 6200 gram die deel ik door 150,dan keer 5 voedingen op een dag...dan kom ik uit op +/-210 ml
en dat klopt ook wel aardig bij mij

suscces
gr hilde
Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 22:40
hilde

nog even iets
het leuke van kolven is ook dat je af entoe even iemand anders de fles kan laten geven..bijv pappa
en dat is de eerste keer zoo mooi om te zien he..vond je niet?
gr hilde
Link naar deze reactie
21/07/2008 @ 23:13
Diwi

Hey!

Bedankt voor de tips!
Wel leuk om te horen dat 40ml in 10 min nog niet zo slecht is. Zorgt weer voor extra motivatie om het kolven door te zetten. Mijn dochtertje is een heel fijntje, ze weegt 4400 en ze drinkt nog 6x per dag, dus via uw berekening denk ik dat ik dan zo'n 180 ml moet proberen af te kolven.

Ik wil vrijdagavond een avondje weggaan, dus moet ik één voeding proberen af te kolven. Mag je afgekolvde melk van verschillende dagen bij elkaar gieten? Van de zelfde dag wel, maar ik weet niet of het me lukt om 180 ml op één dag af te kolven.
Misschien kan ik deze week elke dag een beetje proberen en de hoeveelheden invriezen en dan kan ik ze vrijdag ontdooien en bij elkaar gieten of mag dat niet?

Inderdaad Hilde een heel speciaal moment, die eerste keer dat papa het flesje kan geven. Ik heb het gefilmd.... Ik verschoot er ook van hoe snel ze het opdronk.

Diwi
Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 08:12
Sera

hallo,
ik ben ook sinds vorige week begonnen met het preventief afkolven, zodat ik een voorraadje heb als ik eens weg moet.
het afkolven zelf verloopt ook eerder aan de trage kant aangezien mijn kleintje nog heel vaak drinkt en ik daardoor niet veel reserve heb. ik heb maar een 20 ml per keer. maar wat ik nu wel doe is, telkens ik begin aan de eerste borst bij de borstvoeding, hou ik een potje onder mijn andere borst. klinkt misschien zeer stom,maar per keer heb ik zo'n 20 ml die er gewoon uitdrupt! dus ja, op een dag heb ik dan een potje met 1 volledige voeding voor de diepvries.
je mag de klikjes gewoon bijeengieten, op voorwaarde dat het dezelfde temperatuur heeft. je moet dus altijd je vers beetje wat in de frigo zetten alvorens bij de rest te gieten.
groetjes
Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 13:01
Kaatje

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
kwestie van oefenen! toen floortje 3 maanden was, telde ik 180 af,om te dienen voor 1 voeding. eens je er een beetje handig in wordt, lukt het je zo!
Het is mijn 2de, dus ik kan het al en toen floor 3 maanden was, ging ik weer werken. Ik kolfde daar dan op een voedingsmoment 260 in 10 minuten.

als je nu kolft, zou ik dat idd voor een voeding doen, en zeker in de ochtend en niet 's avonds, want dan heb je sowieso minder melk.
Je hoeft niet meteen een hele voeding bijeen te hebben he, ik deed altijd als je tussendoor kolft 2 kolfsessies over 1 voeding. 2 keer 90 ofzo, of es 100 en es 80.

gewoon oefenen, voelde welke druk je nodig hebt voor een toeschietreflex, en goed doordoen tot de melk niet meer spuit, en dan wisselen van kant.

Link naar deze reactie
22/07/2008 @ 22:52
hilde

hi
de melk is 72 uur houdbaar in de koelkast,dus alles wat je in die uren kolft kun je bijelkaar gooien in een fles,en aan jou kleine geven
invriezen kan ook maar dan wel binnen 24 uur in de vriezer zetten.
maar jou idee kan dus ook,alles invriezen wat je kolft op een dag en de avond voor je avondje weg, weer uit de vriezer halen en in de koelkast zetten!
als je morgenochtend begint heb je zeker te weten vrijdagavond wel 180 ml
en vandaar uit kun je ook weer verder opbouwen met kolven..

die eerste keer even lekker ertussen uit is ook heerlijk hoor! wij zijn lekker uit eten geweest,ik voelde me weer helemaal vrij heerlijk was dat(na een tijdje was ik ok weer blij dat ik mijn meissie weer op kan halen bij de opppas

groetjes hilde
Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 17:11
Sabke

hey, ik heb gisteren voor de eerste maal gekolfd omdat mijn bordten zowat op springen stonden en ons ventje had al gegeten. ik heb aan elke kant 10' gekolfd en had 8Occ bij elkaar. Nu eet ons ventje soms maar aan 1 kant en dan kolf ik nog een 10' aan de andere kant om de druk daar dan ook wat te minderen. maar nu weet ik niet goe hoeveel ik voor 1 voeding moet verzamelen voor mijn zoontje van 1w?

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 17:16
Kaatje

als je nog maar 1 week BV geeft, mag je echt niet gaan zitten kolven hoor??? hoogstens de druk er even af halen onder de douchestraal ofzo. hoe gaan je borsten nu ooit leren hoeveel jouw kindje drinkt, als je dubbel eruithaalt... hij drinkt 1 kant, jij kolft de andere, dus de borsten denken: wow, die drinkt 2 kanten, en gaan nog meer maken

niet doen, gewoon 6 weekjes zichzelf laten regelen!!

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 17:23
Sabke

Is dat echt? Ik heb dus totaal geen uitleg gekregen op de materniteit wat mijn borstvoeding betrefd. Ik kon het niet houden van de pijn en heb dan maar geprobeerd die druk weg te krijgen. Ik kan met momenten geen bh verdragen en mijn melk loop er gewoon uit al sik er nog maar naar kijk. Ik heb nu die schelpen van avent gekocht om op te vangen tijdens het voeden van de ene borst, moet het nog testen dus weet niet of dat goed is. maar 6 weken wachten zal niet lukken vrees is, over drie weken moet ik naar een trouwfeest en dan kan ik mijn ventje toch niet meenemen.

Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 23:17
hilde

vlgs mij heb je stuwing (gehad)
en anders krijgt je het wel weer als je zo doorgaat!
heeft de kraamzorg daar niets over verteld?
nu goed opletten dat je geen harde bobbels voelt in je borsten want anders heb je grote kans op borstonstekking
wat help tegen pijn en zwelling is koude kompressen tegen je borsten(bijv kraammaanverband even in de vriezer doen)
meer kun je eigenlijk niet doen tegen pijn ,je mag als het echt niet volhoud ook wel een paracetamol nemen die zijn ook gelijk onsteking remmend!
gr hilde
Link naar deze reactie
23/07/2008 @ 23:21
hilde

hii..
gefeliciteerd trouwens...
maar waarom kun je die kleine niet meenemen?
ik nam mijn meiske overal mee naar toe!
das toch juist makkelijk met borstvoeding?
wacht eerst nog maar even af hoe het over 3 weken er allemaal uitziet...dan kan alles al heel anders lijken..
gr hilde
Link naar deze reactie
24/07/2008 @ 22:29
Kaatje

wat erg dat ze je helemaal geen uitleg hebben gegeven?? di stuwing is inderdaad pijnlijk, en je borsten lijken wel kasseien, maar je mag echt niet gaan kolven, je gaat het erger maken.

nu, ik zou ook een kindje van 4 weken meenemen naar dat feest hoor??? je gaat jezelf een hoop ellende besparen: kolven vooraf, terwijl je productie totaal nog niet geregeld is, met dus risico op ontregeling, en dan nog es gaan zitten kolven op dat feest omdat je kindje niet live gaat drinken... dat zou me allemaal al niet waard zijn baby meenemen, meestal hebben trouwers aan een zaaltje een plekkie waar ze hun kunnen verfrissen, en daar kan je dan de baby zetten, en tja... ietsje vroeger naar huis eh. kan me niet voorstellen dat je met een baby van 4 weken de nacht gaat door doen, dat bekoop je nog een hele week daarna

Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 08:08
Nele

Online Status
Liam is ook meegeweest naar een trouwfeest toen hij 3 weken oud was. Vrienden hadden er rekening mee gehouden en tafeltje in een hoek voorzien + kamertje waar ik op mijn gemak eten kon geven... en na de openingsdans waren wij weg hoor want ik was echt bekaf!

Geef je borsten idd de tijd om te wennen aan de hoeveelheid die je kindje drinkt! Is echt soms lastig, maar eens je productie goed afgestemd is, voelt het veel beter aan!
Die schelpen van avent zijn daar idd handig voor. Ik heb ze ook eventjes gebruikt in het begin net voor de voeding omdat ze de grootste druk weghalen waardoor het voor Liam ook aangenamer drinken was (het 'spoot' er zo niet meer uit).

Succes!

Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 08:10
Nele

Online Status
By the way, wat het kolven betreft: oefening baart idd kunst, maar meestal leer je het rap!

Wat ook kan helpen is warmte (kersenpitkussen of compressen - maar bij deze temperaturen :-s) voor het kolven.
Bij mij ging het het vlotste als Liam in de buurt was. Dan moest ik maar naar hem kijken en toeschietreflex kwam op gang. Na een tijdje lukt het alleen door aan je babytje te denken.
O ja, en vooral zorgen dat je ontspannen bent!
En ik verzet de kolf regelmatig eens. Ze moet echt mooi op je tepel staan om de toeschietreflex te krijgen.

Groetjes

Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 08:36
Marleen

ik heb neusdruppels om genoeg te kunnen kolven Ik moet per keer toch zeker 120 ml kolven
Link naar deze reactie
25/07/2008 @ 10:41
Silke

Online Status
hey sabke,

ik heb ook ontzettend veel pijn gehad de eerste week. Mijn borsten leken 5 maten groter en ik kon zelfs niet comfortabel liggen.
Maar er is ook goed nieuws! Mijn zoontje is nu 12dagen oud en het gaat al veel beter. Ik kolf nu even een minuutje voor de voeding om de ^spanning eraf te halen, anders komt de melk te snel.
eind augustus trouwen wij zelf en ons zoontje gaat uiteraard gewoon mee!
ik ga 2 voedingen afkolven, gewoon om te hebben als het nodig is en verder zien we wel!

groetjes

Vermoedelijke bevalling op 14/07/2008.
Al 58 weken en 5 dagen zwanger (146.84% ver), nog 18 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie
27/07/2008 @ 10:51
Sabke

ja als het aan mij lag gaat mijn zoontje ook gewoon mee maar de papa vind dat geen goed idee. te druk, te veel lawaai, constant naar de kleine gaan kijken....
het is ook al een uitstap van in de namiddag he, mijn vriend is getuige dus worden we zeker verwacht bij de plechtigheid zelf.
de spanning is nu gelukkig wel weg en ik heb niet meer moeten kolven en zelfs de schelpen zijn niet meer nodig dus dat zit wel goed.
maar nu eet hij wel enkel nog aan 1 kant 10' per voeding, kan geen kwaad zegt de vroedvrouw van de 10de maand maar vind dat hij veel onrustiger is, niet echt voldaan, maar als ik de 2de borst aanbied wil hij niet meer drinken.
geduld hebben zal de enige oplossing zijn denk ik

Link naar deze reactie
27/07/2008 @ 14:06
Silke

Online Status
Hey,

Mijn zoontje wil soms ook niet drinken als ik de andere kant aanbied.
Ik probeer hem dan te laten boeren en daarna lukt het meestal wel weer.
Ik gebruik nu ook de borstschelpen en moet ze tijdens de voeding soms al leegmaken, anders lopen ze over. Ik heb gemakkelijk 40cc aan mijn rechterborst terwijl Reinout links aan het drinken is, omgekeerd is het minder...!!!
In het begin is het echt wel zoeken hé, die borstvoeding?
groetjes

Vermoedelijke bevalling op 14/07/2008.
Al 58 weken en 5 dagen zwanger (146.84% ver), nog 18 weken te gaan.
Toegevoegd via deze pagina.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]