Hoi mede moedertjes in spe
Amai, vandaag was het echt afzien. Ze hebben niet gelogen toen ze zeiden dat het vandaag de heetste dag ging zijn. En het was niet gewoon heet, maar plakkerig heet, dat haat ik echt, dat je zo uw kleren tegen uw lichaam voelt plakken.
Gelukkig was het in het salon bij mijn tante vrij koel, want mijn moeder en ik moesten dan ook op mijn neefje babysitten en voor zo'n klein kind is dat ook echt niet te doen dit weer. Toen ik hem zijn papflesje zat te geven stonden de zweetdruppels ocharme op zijn voorhoofd en niet alleen bij hem, bij mij ook.
Zelfs een vrouw die ik van haar noch pluimen ken sprak mij vandaag 2 keer aan. Eerst zat ik aan een winkel te wachten op mijn moeder, zij was effe boodschappen aan het doen maar ik wou niet mee binnen gaan dus had ik mij op een drempel vlakbij gezet en opeens vroeg die vrouw superbezorgd aan mij "gaat het?"
Daarna kwam ik haar terug tegen aan de bakker en zei ze "dat is ni plezant hè, kind, nu zwanger zijn met dit weer, doe alles maar in de voormiddag wanneer het nog koel is en dan kan je in de namiddag rusten". Vond ik zo lief

Maar toen ik daarna zei dat ik in september moet bevallen antwoordde ze zoals iedereen "oei oei, dat is nog effe". Wanneer gaat er nu eens iemand zeggen dat dat niet lang meer is, nu lijkt dat zo precies een eeuwigheid
Maar het is wel grappig om te zien hoe wildvreemden ineens uw zwangerschap gebruiken om een gesprek te beginnen en dan ook echt meeleven

En binnenkort zullen de gesprekken dan gaan over ons kindje, als ik er mee ga wandelen
Nu effe ook nog een verslagje over wat er allemaal is gebeurd bij de kinesiste.
Was echt wel grappig met mijn man bij mij hoor. Vandaag ging het over de houdingen tijdens de arbeid. Dus niet tijdens de bevalling zelf, maar over de periode er vlak voor, wanneer ik moet wachten tot ik 10cm ontsluiting heb. De kinesiste heeft mij al gewaarschuwd dat dit in de meeste gevallen 10 tot 12 uur duurt, al kan het natuurlijk ook veel korter zijn of langer.
Ze toonde dan verschillende houdingen die ik kan aannemen om de pijn te verzachten. Zo kan ik onder andere tegen de muur steunen met mijn armen, mijn benen wat gespreid en zo van links naar rechts bewegen of draaibewegingen maken met mijn heupen. Daar had ik nu al deugd van dus dat zal zeker helpen wanneer ik pijn heb.
Dan moest mijn man met onderrug tegen de muur leunen, door zijn knieën zakken zodat ik op zijn knieën kon gaan zitten en terwijl met mijn handen op mijn knieën kon leunen. En dat is dan ook een goeie positie voor hem om mijn rug te masseren en mij bemoedigende woordjes in te spreken
Daarna moest ik op de fameuze bal gaan zitten die veel zwangere vrouwen gebruiken tijdens de weeën. Echt makkelijk vond ik dat nu niet, ik ben heel klein en dus zat dat echt niet comfortabel. Dus of ik die bal op die manier ga gebruiken weet ik nog niet.
Mijn man moest dan nadien achter mij komen zitten op een krukje, zijn handen op mijn bekken leggen terwijl ik achterover leunde met mijn hoofd op zijn schouder. Maar ik kon maar niet stoppen met denken "sebiet rolt die bal hier vanonder mijn poep en steek ik hier tegen de grond" en de kinesiste zag dat ook aan mijn gezicht dus heeft ze nog een andere houding getoond. En die vond ik wel heel aangenaam. Mijn man moest deze keer voor mij op dat krukje komen zitten, ik zat nog steeds op die bal. Ik moest mijn handen rond zijn nek leggen en zo naar voor buigen. En terwijl kan hij dan ook mijn rug masseren. Maar dat was zo schattig, van de moment dat ik mijn handen rond mijn man zijn nek legde, reageerde hij door mij ook vast te pakken.

En blijkbaar ziet de kinesiste dat niet vaak want zij was daar zo door vertederd
Daarna kwam het deel waar ik nog het meeste van hield, de rugmassage. Terwijl de kinesiste zat uit te leggen waarom dat nodig is, zei mijn man zo "ik geef haar regelmatig rugmassages". Ik moest is goe lachen want gisteren heeft hij mij voor de eerste keer gemasseerd en ik denk dat het 3 minuten ofzo heeft geduurd
Weer moest ik op die bal zitten en terwijl met mijn armen op de behandelingstafel leunen. En eerst deed de kinesiste de massages voor, daarna moest mijn man zelf oefenen. Ik moet zeggen, hij deed dat wel goed. Hij zal nog wat moeten oefenen hier thuis, maar daar heb ik geen problemen mee

Of hij dat zo leuk zal vinden is nog maar de vraag want mijn man geeft echt niet graag massages. Al zal hij het op de moment wanneer het echt nodig is zeker wel doen hoor.
En als laatste toonde de kinesiste nog houdingen die ik in bed kan aannemen tijdens de weeën. Weer met die bal erbij, daar moet ik dan op steunen terwijl ik in bed op mijn knieën zit. Als het te moeilijk is van op mijn knieën te zitten, moet ik zo'n zwangerschapskussen achter mijn poep steken zodat ik daar wat op kan zitten en terwijl moet mijn man mij dan weer masseren.
Natuurlijk, nu heb ik veel houdingen gezien met die bal, nu is nog maar de vraag of ze zo'n bal hebben in het ziekenhuis waar ik ga bevallen. Volgens de kinesiste wel.
Ik heb ook gevraagd wat die drukkende pijn in mijn rug en heupen is die ik soms voel en volgens haar is dat gewoon bandenpijn.
De volgende afspraak is binnen 3 weekjes en dan gaan we de perstechnieken oefenen. Daar kijk ik wel naar uit, want dan gaan we ook puffen, als ik haar goed heb begrepen. En mijn man moet weer mee, ik hoop niet dat ik dan in de lach ga schieten als hij samen met mij moet puffen
Toen we buiten kwamen, hij direct "moet ik dat allemaal echt doen bij u, wat zij mij net heeft getoond, ik ga nogal werk hebben!" Wat een domme vraag, tuurlijk dat hij dat moet doen, zij toont dat niet voor haar plezier hè. Mannen hè

En even later kwam het kindje weer naar boven dat in elke man zit verscholen want nu wil hij ook zo'n bal gaan halen om hier thuis op te zitten...Maar ik ken dat, dan kopen we die, hij zit daar 3 keer op en dan ligt dat daar weer. En het is nu niet dat dat een klein balletje is hè, dat neemt direct serieus wat plek in.
En nu zit ik weer serieus te puffen. Ik heb daarstraks mijn topje al onder de koude kraan gehouden, maar ondertussen plakt dat al terug tegen mijn lichaam.
Van mijn moeder hebben we daarstraks een ligbed meegebracht dat in de veranda nu staat en als het niet gaat onweren tegen dat ik ga slapen ga ik mij daar vannacht op installeren. Niet dat ik graag apart slaap maar het is echt niet te doen in onze slaapkamer. En afgelopen nacht lag mijn man zijn hoofdkussen zo dicht tegen mij, wat nog meer warmte uitstraalde naar mij toe dus ik kan wel eens een iets koelere nacht gebruiken. Maar bij de eerste bliksem die ik zie of de eerste donderslag die ik hoor zal ik rap terug naast hem liggen hoor
Zo, hopelijk slaapt iedereen vannacht een beetje goed, ik denk dat we allemaal wel een beetje nood hebben aan een minder warme nacht