< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Net zwanger! » Viering ipv doop ... iemand ideeen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Net zwanger!
Viering ipv doop ... iemand ideeen?
02/08/2008 @ 16:37

Online Status Bekijk profiel
Ik ben zwanger van ons eerste kindje. Vorig jaar zijn we getrouwd, maar niet voor de kerk. Om in dezelfde lijn voort te gaan, zijn we ook niet van plan om ons kindje te dopen. Wij vinden dat we onze kinderen niet kunnen verplichten om katholiek te worden.

Met onze trouw hebben we dan een mooie viering gehouden in onze tuin die we zelf in elkaar hadden gestoken, dit ter vervanging van een huwelijksmis. Nu zouden we ook zoiets willen doen om ons kindje welkom te heten op deze wereld, dit dus ter vervanging van een doopviering.

Zijn er soms mensen die hier ervaring mee hebben, want ik vind zo'n viering wel moeilijker om in elkaar te steken dan onze trouwviering. Hoe hebben jullie dit gedaan? Wie was er uitgenodigd? Waar?

Mensen met ideeen?

Alvast bedankt!!

Groetjes

Link naar deze reactie
02/08/2008 @ 17:00
nien

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
wij zijn zelf niet katholiek, en hebben dus ook geen traditionele doopviering gehouden. wij hebben in de tuin een 'dankdienst' gehouden met de nauwe familie, meter en peter en nog een koppel die de dienst zo'n beetje geleid heeft.
ik ben ^momenteel niet thuis, maar als je wil stuur ik je onze rode draad door? niet alles staat er op, omdat we de mensen ook wat vrij wilden laten in wat ze zeiden.

Voornaamste tip: luisterliedjes, gedichten,... doen het altijd goed! en als je aan de mensen vraagt om iets voor te bereiden wordt het persoonlijker!

Link naar deze reactie
02/08/2008 @ 19:28

@nien, alvast bedankt voor de tips. Mocht het eens passen, mag je altijd die rode draad eens doorsturen naar marjancaekebeke@yahoo.com . Ik ben zeker benieuwd naar een concretere uitwerking van zo'n dienst. Bedankt op voorhand!

Groetjes,
Marjan

Link naar deze reactie
03/08/2008 @ 21:55
m10

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hoi Marjan,

wij zijn wel voor de kerk getrouwd, maar wilden voor ons dochtertje geen doopsel in de kerk, met nog 7 andere kindjes samen...

Daarom hebben wij ook in de tuin een viering gedaan met een rent-a-priest.

Als je wilt, stuur ik het boekje ook even door.

M10

Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 08:36

M10, dat zou heel leuk zijn. Ik wist niet eens dat dat ook hier bestond, rent-a-priest. Ik dacht dat dat iets amerikaans was. Alle ideeen zijn welkom, want voorlopig kan ik mij er nog geen beeld van vormen. Alvast bedankt

Groetjes,
Marjan

Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 12:40
eenmama

Een leuke tekst voor je viering is die van "Raad eens hoeveel ik van je hou", waarin een papa haas en kleine haas elkaar willen tonen hoeveel zij van elkaar houden. Boekje van Sam MacBratney:

Raad eens hoeveel ik van je hou?
'Grote Haas, kom eens hier met je oren. Ik moet je iets héél belangrijks vertellen. Raad eens hoeveel ik van je hou?'
'Oei, dat is moeilijk, ' zegt Grote Haas. 'Dat kan ik niet raden.
Hoeveel dan wel?'
'Zóveel!' Hazeltje rekt zijn armen uit zo ver hij maar kan.
Grote Haas strekt ook zijn armen: 'En zóveel hou ik van jou!'
Dat is een heleboel, denkt Hazeltje.
'Ik hou van jou … tot zó hoog boven mijn hoofd!'
'Ik hou van jou … tot zóóó hoog boven mijn hoofd!' Gossie,
wat hoog, denkt Hazeltje. Had ik maar zulke lange armen.
Maar dit kan Grote Haas vast niet nadoen. Eén twee hup, op mijn handen. 'Joehoe, kijk eens hoe hoog ik kom!'
'Ik hou van jou helemaal tot boven in mijn tenen!'
'En ik hou ook van jou helemaal tot boven in je tenen!'
Grote Haas zwaait Hazeltje hoog boven zijn hoofd.
'Ha!' lacht Hazeltje. 'Ik hou van jou zo hoog als ik kan springen!'
Hop! Hop! en … HOP!
'En ik hou van jou zo hoog als ik kan springen. Let maar eens op!'
Grote Haas neemt zo'n grote sprong dat zijn oren de takken raken. Tjonge, denkt Hazeltje. Als ik toch eens zo kon springen.
Ik hou van jou … ik hou van jou … zo ver als het pad daar beneden! Helemaal tot aan de rivier!' 'Ik hou van jou tot óver de rivier. Nee, wacht eens, nog véél, véél verder. Helemaal tot achter de heuvels.'
'Ik hou van jou helemaal tot aan de maan, 'zegt Hazeltje en hij doet zijn ogen dicht. 'Dàt is ver, 'zegt Grote Haas. 'Dat is heel, heel erg ver.'
Grote Haas legt Hazeltje voorzichtig in zijn bedje van varens.
Hij geeft hem een nachtzoen. En terwijl Grote Haas dicht naast Hazeltje gaat liggen fluistert hij: 'Ik hou van jou helemaal tot aan de maan en terug.'
Link naar deze reactie
05/08/2008 @ 09:40

Super! Da's echt een mooi tekstje. Bedankt!

Link naar deze reactie
05/08/2008 @ 10:59
herfstmeisje

Wij zijn paganistisch, dus wilden we onze dochter ook niet laten dopen.
Wij hebben dan in de tuin van mijn moeder (wonen zelf op een appartementje) een naamgeving georganiseerd. Met muziek, tekstjes, een verhaal.. De oma's hadden zelf ook een tekstje voorbereid en zowel mama, papa als "peter" en "meter" hebben geloftes geschreven.
Wie er uitgenodigd was ... eigenlijk de belangrijkste mensen in haar leven : ouders, peter en meter, grootouders, en een paar vrienden die ze heel vaak ziet en ook "tante" en "nonkel" genoemd worden.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]