[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
[Reageer]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]
[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
| 28/05/2008 @ 16:33 | Hallo Vero, Toen ik de titel zag sprak het me direct aan. Mijn oudste zoontje heeft namelijk ook een vorm van autisme. Hij was grof motorisch niet op achterstand, want hij liep rond zijn 13 maanden. Hij was TE sociaal en praatte met iedereen die hij tegen kwam, ook al was het onverstaanbaar. Spreken kon hij pas heel laat, maar hij kan het nu wel! En daar moet je je aan optrekken. Hij is nu 7 jaar en gaat naar de normaal school. Indien ik de adviezen had gevolgd, zou hij nu in type 8 zitten of een jaar of twee lager (wat geen schande is hoor) maar ik wist dat hij het kon. En nu mag hij zonder problemen naar het 2de leerjaar, met zijn leeftijdsgenootjes. Ik ga er wel 2x per week mee naar een revalidatiecentrum in Lovenjoel. Maar het loont de moeite. Ik weet dat de eerste momenten van besef heel hard kunnen zijn, maar volg als mama altijd je hart en dan zijn er geen problemen. Elk kindje heeft nood aan zijn eigen tempo! Groetjes Natalie |
| 03/08/2008 @ 22:53 ..... | Een tip die ik je even wil meegeven omtrent dat huilen. Het is goed mogelijk dat je kind moeite heeft met nieuwe, onverwachte dingen. Probeer zo veel mogelijk structuur aan te bieden en probeer haar voor te bereiden op nieuwe dingen. Praat er enkele dagen op voorhand met haar over en blijf dingen regelmatig herhalen. vb. Nog 4 dagen en dan gaan we naar ... (evt. met een waarom) en dan de volgende dag. Nu is het nog maar 3 dagen, 2 dagen, morgen,... Veranderingen en onverwachte dingen zijn vaak moeilijk bij kinderen met ASS. Nuja, je zal waarschijnlijk zelf wel veel informatie krijgen hierover. |
| 04/08/2008 @ 15:54 mama | Merkten jullie al iets 'ongewoons' op toen jullie kindje nog baby was? |
| 04/08/2008 @ 16:06 | Hey Vero, Mijn dochtertje (bijna 3.5j) heeft veel last met aanpassingen. We moeten ook alles goed voorbereiden, 100 x zeggen, alles duidelijk uitleggen, veel structuur,... want anders loopt het mis. We zijn vorige week verhuisd, en ik heb haar echt zoveel mogelijk laten meemaken, er veel over verteld, dikwijls naar "het nieuwe huis" geweest, gezegd wat haar kamertje werd, waar haar broertje ging slapen,... Wat wij nu gaan doen, is met "dagbladen" werken. 's Morgens laten we zien wat we de rest van de dag gaan doen (of per halve dag in het begin). Ik ga ikoontjes maken met de standaard zaken erop (omkleden, ontbijten, school, winkel, foto's van de grootouders als we daar naartoe gaan, bos, fiets,...) en daar magneetjes van maken. En dan zet ik die in de juiste volgorde van de dag. Misschien is dat ook een ideetje? De foto laten zien van de persoon die komt. Hopelijk legt ze na een tijdje de link: ik zie een foto dus die persoon zie ik straks. Veel succes in ieder geval! ![]() K'tje |
| 04/08/2008 @ 17:00 .......... | Zoals hier reeds gezegd is nu ook. icoontjes, dus pictogrammen eigenlijk zijn zeer handig. Je kan zo ook met foto's werken. Zo kan je bijvoorbeeld een foto geven van de persoon die komt. En misschien kan je met blokjes werken. of met een soort trapje. Voor iedere dag dat het dichterbij komt kan je een trapje dichter bij de deur (op prent dan) of een blokje wegnemen voor iedere dag. Voor dagindelingen kan je ook met pictogrammen werken. Bedje voor slapen, badje voor wassen,... Het vraagt uiteraard wel wat tijd en creativiteit, maar het loont wel de moeite. |
| 04/08/2008 @ 17:29 Leen ![]() | Voor goede pictogrammen: http://www.sclera.be Het klopt idd dat je je kind nog meer in de war brengt als je van de pictogrammen afwijkt. Alleen gebruiken als je planning voor 99% vast staat. In de school waar mijn zoontje vanaf september start, laten ze bewust sommige kaartjes van de dagindeling blanco, om hen te leren omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn zoon niet panikeert, zeker niet als je uitlegt waarom je je niet aan het schema houdt. Mijn zoon heeft die pictogrammen vooral nodig voor handelingen (bijvoorbeeld handen wassen of tanden poetsen). Wat ik je zou aanraden: maak geplastificeerde fotootjes van de mensen die regelmatig langskomen (zoals pepe). Zeggen is niet genoeg, kindjes met autisme zijn heel visueel, een foto gaat meer duidelijk maken. Combineer die foto bijvoorbeeld met een foto van jullie huis, zodat ze ook ziet dat pepe naar jullie huis komt. Anders gaat ze mss bij elke foto van pepe denken dat hij er zo aankomt. En ja, heel vervelend, hier imiteert de jongste ook van de oudste, maar op zich krijg je dat gedrag er wel uit. |
[Reageer]

lichte vorm van autisme?