< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Kindjes met een handicap » lichte vorm van autisme?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Kindjes met een handicap
lichte vorm van autisme?
24/04/2008 @ 16:20
vero77

Online Status Bekijk profiel
De kinderarts heeft een klein vermoeden ,maar nog niet zeker, dat mn dochtertje, nu 28maand een lichte vorm van autisme zou hebben.Mensen uit mn omgeving hebben het me ook al verteld.

ze ziet er een normaal kind uit.Alleen spreekt ze nog niet veel, een paar woordjes, en ze kan nog altijd niet stappen!!Als ik haar op haar benen wil zetten begint ze te huilen.
Ze is ook bang van veel mensen, zelfs als familie op bezoek komt begint ze keihard te huilen, en dan hangt ze heel erg rond mn nek tot ze weg zijn.Bij de kine. heeft ze het ook.het is gewoon niet mogenlijk om er oefeningen mee te doen want ze schreeuwt het uit.

nu moet ze verder onderzoek krijgen in het veer in sint-niklaas.daar gaan ze kijken of ze daar therapie kan krijgen.in combinatie met een school het zonneken.
Ik ben alleen wat bang dat ze daar ook gaat huilen als ik haar daar achterlaat.Ik weet dat elk kind huilt bij de eerste dagen, maar ciara huilt bij heel veel.

herkend iemand dit?

Link naar deze reactie
28/05/2008 @ 16:33

Hallo Vero,

Toen ik de titel zag sprak het me direct aan. Mijn oudste zoontje heeft namelijk ook een vorm van autisme. Hij was grof motorisch niet op achterstand, want hij liep rond zijn 13 maanden. Hij was TE sociaal en praatte met iedereen die hij tegen kwam, ook al was het onverstaanbaar. Spreken kon hij pas heel laat, maar hij kan het nu wel! En daar moet je je aan optrekken. Hij is nu 7 jaar en gaat naar de normaal school. Indien ik de adviezen had gevolgd, zou hij nu in type 8 zitten of een jaar of twee lager (wat geen schande is hoor) maar ik wist dat hij het kon. En nu mag hij zonder problemen naar het 2de leerjaar, met zijn leeftijdsgenootjes. Ik ga er wel 2x per week mee naar een revalidatiecentrum in Lovenjoel. Maar het loont de moeite. Ik weet dat de eerste momenten van besef heel hard kunnen zijn, maar volg als mama altijd je hart en dan zijn er geen problemen. Elk kindje heeft nood aan zijn eigen tempo!

Groetjes

Natalie
Link naar deze reactie
16/06/2008 @ 20:06
yess

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
hoi hoi vero..

ik herken me wel een beetje in jou verhaal mijn dochter heeft ook veel dingen die ze vaak zien in het ass.

ze heeft ook veel angsten en kent maar twee emoties kwaad en huilen.. ze kan niet samenspelen met andere kinderen altijd ruzie.. heeft mega grote fantasie die kinderen niet kunnen begrijpen, ze snurkt heel erg motoriek is afwijkend zo viel ze ook heel veel wel om de twee meter ik werd er gek van soms dacht ik nog even en koop een val helm zo vaak met haar hoofd ergens tegen aan, dertig keer alles uitleggen en voordoen en dan nog niet snappen, mij soms niet horen,het scheel zien heeft ook met haar stabieliteit te maken in haar romp waardoor ze niet kan hinkelen en niet kan fietsen ze is over een klein maandje 7jaar. klimmen springen alles blijft steken en zelfs het praten heeft ermee te maken maaike heeft al 3 jaar logopedie en nu heeft ze pas zinnen waar ik soms nog steeds niet uitkomt wat ze zegt.

en idd aan de buitenkant zie je helemaal niets.. al1 een mooi meisje met super lange haren en de laatste mode kleding net een klein tienertje heel vreemd het enigste wat ja aan haar kan zien is het scheel zijn en met de voeten naar binnen lopen en dat heeft ze ook nog maar licht autisme kan je nagaan..

het is hoogstwaarschijnlijk pdd-nos. 1 van haar trainers heeft dat woord laten vallen.
ze zit nu op een speciale school waar ze het geweldig naar haar zin heeft. haar 1q kwam uit op 82

laten testen en niet bang zijn het ligt niet aan u en het huilen wat ze daar zal doen is al1 maar een kenmerk maar ook dat ze zich veilig voelt bij u

succes!!

Link naar deze reactie
17/06/2008 @ 09:32
Sientje

Hallo,

Bij mijn dochtertje van bijna 4 jaar is ook het woord ASS gevallen. alleen moet we haar nog laten testen. Maar zolang dat niet gebeurt is mogen we van de proffessor dat woord niet in de mond in de mond nemen.
Ze heeft een serieuse achterstand op grove motoriek en op taal ontwikkeling.
Tot een paar maand geleden als we met haar gingen wandelen viel ze veel en zeker als ze er vaart achter zette.
Ze zoekt geen contact met leeftijdsgenootjes maar wel een beetje met oudere kinderen en volwassen.
Ik moet wel zeggen sinds we een deel van haar medicatie tegen epilepsie hebben heb afgebouwd is ze wel verandert. veel levendiger. sinds een paar dagen kan ze springen.

Ze gaat naar een gewone kleuterschool met moeite maar ze is wel te goed verklaard voor type 2. ( waar iedereen haar wou insteken).
Ze krijgt thuisbegeleiding ongeveer 2X per maand( 1X de gewone en 1X logopedie). Ze krijgt wekelijks kine. Op school krijgt ze 2 u de week een gonbegeleidster en volgende jaar mischien een vobo student.
Ze staat op de wachtlijst voor het revalidatiecentrum in lovenjoel. Maar het COS vind dit niet echt nodig voor haar. ook de thuisbegeleiding ziet dit niet echt zitten.

oja, aan inès zie je ook niets uiterlijk. Zie maar de foto`s op mijn profiel. Behalve als ze loopt dan zie je wel dat er iets scheelt.

sientje

Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 12:28
Kim~Tibo*~Jonas~Yenthe

Onze Jonas gaat wel in type 2 maar ja hij staat mss feller achter dan Ines...

Jonas is ook heel sociaal en die dat we hebben van thuisbegeleiding spreekt soms ook van een vorm van autisme....
Jonas start nu 1 september op een MPI en ik hoop dat hij daar goed opgevolgt en begeleid zal worden.
Al blijft het voor ons een dubbel gevoel.

Liefs Kim

Link naar deze reactie
13/07/2008 @ 19:20
Sientje

Kim, bij Inès is het probleem dat ze met enorme pieken zit. Op het intelligentieonderzoek zit ze op een achterstand van ongeveer 11 maand. Maar op sommige onderdelen daarvan zit ze op een paar maand achterstand en op andere veel meer. Ze is eigenlijk te goed voor type 2 en te slecht voor de gewone school. Waarschijnlijk zal ze in het lager onderwijs naar type 1 of 8 gaan. Op motoriek en taal zit ze zelfs 18 maand achter.

Wel vind ik het lelijk dat als je kind in een speciale school zit dat je dan geen hulp meer moet verwachten. alsof je dan geen recht hebt op antwoorden en meer hulp.

sientje

Link naar deze reactie
03/08/2008 @ 21:24
vero77

twas een tijdje geleden dat ik nog heb gereageerd.
inmiddels weten we de uitslag.
ze heeft verschillende testen gedaan in het veer.gelijk puzzeltjes maken kleuren bij elkaar leggen.dat kon ze nog niet zo goed.

de diagnose was dus toch autisme.nu kan ze in september voor 6maand starten in het veer in de kriebelklas.dan gaan ze zien hoe ze evolueert qua spraak enz. en of ze eventueel daarna naar een gewone kleuterschool kan of niet.

In het zonneke is er voor autisme een wachtlijst vanaf 3jaar!
ik vind dat heel schandalig!
sommige hebben dan al een achterstand en dan moeten ze zo lang wachten op begeleiding.

haar stappen gaat al een beetje beter met de bobath therapie.dat doet ze nu al een 3maand.ze stapt wel nog heel traag en met stijve beentjes en de handjes in de lucht.MAAR ZE STAPT WEL ALLEEN.
ben al heel trots.

Link naar deze reactie
03/08/2008 @ 22:53
.....

Een tip die ik je even wil meegeven omtrent dat huilen.
Het is goed mogelijk dat je kind moeite heeft met nieuwe, onverwachte dingen.
Probeer zo veel mogelijk structuur aan te bieden en probeer haar voor te bereiden op nieuwe dingen. Praat er enkele dagen op voorhand met haar over en blijf dingen regelmatig herhalen.
vb. Nog 4 dagen en dan gaan we naar ... (evt. met een waarom) en dan de volgende dag. Nu is het nog maar 3 dagen, 2 dagen, morgen,...

Veranderingen en onverwachte dingen zijn vaak moeilijk bij kinderen met ASS. Nuja, je zal waarschijnlijk zelf wel veel informatie krijgen hierover.
Link naar deze reactie
03/08/2008 @ 23:34
vero77

ja het zou inderdaad een goeie tip zijn om erover te praten.
maar ze verstaat bijna niets dat ik zeg.Als ik tegen haar zeg pepe komt straks, reageerd ze op het woord pepe, maar dat hij komt snapt ze niet.als hij dan binnenkomt begint ze weer te huilen.terwijl ze hem goed kent.dan hangt ze echt aan vader zijn nek.als hij haar wil loslaten begint ze hysterich te worden en kan je gewoon niets meer doen dan met haar op je schoot te zitten.OP de duur ben ik bang dat ze mn jongste dat gedrag gaat aanleren van "als er iemand komt moet je huilen".want zij ziet dat en begint ook.

Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 15:54
mama

Merkten jullie al iets 'ongewoons' op toen jullie kindje nog baby was?
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 16:06

Hey Vero,

Mijn dochtertje (bijna 3.5j) heeft veel last met aanpassingen. We moeten ook alles goed voorbereiden, 100 x zeggen, alles duidelijk uitleggen, veel structuur,... want anders loopt het mis.
We zijn vorige week verhuisd, en ik heb haar echt zoveel mogelijk laten meemaken, er veel over verteld, dikwijls naar "het nieuwe huis" geweest, gezegd wat haar kamertje werd, waar haar broertje ging slapen,...
Wat wij nu gaan doen, is met "dagbladen" werken. 's Morgens laten we zien wat we de rest van de dag gaan doen (of per halve dag in het begin). Ik ga ikoontjes maken met de standaard zaken erop (omkleden, ontbijten, school, winkel, foto's van de grootouders als we daar naartoe gaan, bos, fiets,...) en daar magneetjes van maken. En dan zet ik die in de juiste volgorde van de dag.
Misschien is dat ook een ideetje? De foto laten zien van de persoon die komt. Hopelijk legt ze na een tijdje de link: ik zie een foto dus die persoon zie ik straks.

Veel succes in ieder geval!

K'tje
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 16:10
FLIE

Hallo,

Ja, dat herken ik. Op school zijn ze er ook mee gestart toen Jordan naar het 1ste kleuterklasje ging. Elke dag werd er een planning gemaakt, en zo wist Jordan wanneer hij wat ging doen, en het belangrijkste, wanneer hij mij zou zien. Vanaf dan ging het beter. Het gevaar is wel dat indien er afgeweken wordt van de planning, ze nog meer in de war zijn. Dus zeg niets waar je nog niet zeker van bent. Nu moet ik wel zeggen dat dat er bij ons aan het uitgroeien is. Misschien is dat een lichtpuntje.

Groetjes

Natalie

Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 17:00
..........

Zoals hier reeds gezegd is nu ook. icoontjes, dus pictogrammen eigenlijk zijn zeer handig. Je kan zo ook met foto's werken. Zo kan je bijvoorbeeld een foto geven van de persoon die komt. En misschien kan je met blokjes werken. of met een soort trapje. Voor iedere dag dat het dichterbij komt kan je een trapje dichter bij de deur (op prent dan) of een blokje wegnemen voor iedere dag.

Voor dagindelingen kan je ook met pictogrammen werken. Bedje voor slapen, badje voor wassen,...

Het vraagt uiteraard wel wat tijd en creativiteit, maar het loont wel de moeite.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 17:29
Leen

Voor goede pictogrammen: http://www.sclera.be

Het klopt idd dat je je kind nog meer in de war brengt als je van de pictogrammen afwijkt. Alleen gebruiken als je planning voor 99% vast staat. In de school waar mijn zoontje vanaf september start, laten ze bewust sommige kaartjes van de dagindeling blanco, om hen te leren omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn zoon niet panikeert, zeker niet als je uitlegt waarom je je niet aan het schema houdt. Mijn zoon heeft die pictogrammen vooral nodig voor handelingen (bijvoorbeeld handen wassen of tanden poetsen).

Wat ik je zou aanraden: maak geplastificeerde fotootjes van de mensen die regelmatig langskomen (zoals pepe). Zeggen is niet genoeg, kindjes met autisme zijn heel visueel, een foto gaat meer duidelijk maken. Combineer die foto bijvoorbeeld met een foto van jullie huis, zodat ze ook ziet dat pepe naar jullie huis komt. Anders gaat ze mss bij elke foto van pepe denken dat hij er zo aankomt.

En ja, heel vervelend, hier imiteert de jongste ook van de oudste, maar op zich krijg je dat gedrag er wel uit.

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]