< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Holebi-ouderschap » anonimiteit van donors

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Holebi-ouderschap
anonimiteit van donors
05/09/2007 @ 18:18
nismans

Online Status
hallo
wat vinden jullie van de wet op anonimiteit van de spermadonors?
ik vind het niet kunnen om kinderen levenslang in het ongewisse te laten en stel me dan ook ernstige vragen bij ons belgisch wetsysteem. Veranderen of houden?
en stel dat iemand in belgië wenst te doneren en toch kinderen de kans wil geven hun vader op latere leeftijd te leren kennen?
d.
Link naar deze reactie
30/07/2008 @ 22:53

anoniem
wat ik hier zou willen zeggen is dat als je kiest v donor en anonime wnest te blijven moet dat zo blijven en niet om de haverklp veranderen,de pravitie moet hier gerespecteerd worden ,en niet als men zich later bedenkt dat men dat zo maar kan
je heb de keuze gemaakt en daar blijft het bij v mij
Link naar deze reactie
03/08/2008 @ 17:47
Ikk

de discussie begint al bij het feit dat jij spreekt over een vader.
Een donor is geen vader, maar een donor, zo simpel is dat. Die persoon doneert sperma om andere mensen verder te helpen, maar hij kan en mag geen vader spelen over de kinderen die door dit sperma verwekt zijn. Als vb. een lesbisch koppel met een gekende donor willen werken, dan zullen ze wel een kennis, vriend of familielid vragen, en dan kan die persoon toch een rol spelen in het leven van de kinderen.
Wij hebben zeer bewust gekozen voor een donor via de spermabank van Jette omdat wij niet willen dat de donor een rol speelt. Als de donor toch de verwekte kinderen wilt leren kennen, dan zal hij bot vieren, want dat wordt niet toegestaan. Dan moet hij opteren voor gekend donorschap via kennissen of hoe dan ook.
Wellicht zal het ooit wel veranderen dat de kinderen recht hebben om te weten wie hun donor is, maar wat ons betreft hebben die kinderen 2 families, langs de kant van beide mama's, en maakt het genetische niets uit.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 03:18

je zegt het zelf: het kind mag het recht hebben en wat jullie betreft trekken jullie je er niets van aan, maar denk eens aan het kind.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 12:17
Katrien

"genetisch maakt niks uit"
dat is dus echt dikke zever he, genen bepalen niet alleen je uiterlijk maar ook je karakter, wie je bent, etc, Met opvoeding kan je het karakter van je kinderen "sturen" en "bijschaven" maar je karakter ligt echt al vast.
ik heb de indruk dat mensen die met donors werken om welke reden dan ook, zichzelf graag voorhouden of wijsmaken dat het allemaal niet zo'n rol speelt of dat hun ouderliefde alles compenseert (een groot stuk wel da's waar maar niet alles)
maar het kind is en blijft voor de helft afkomstig van iemand anders.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 19:59
Ikk

het is heel duidelijk dat jullie niet in onze positie zitten.
Stel je maar eens voor om verliefd te zijn op iemand en te weten dat je genetisch samen geen kind kunt maken. Denk je dat dat niet moeilijk is? Wij gaan heus niet over één nacht ijs hoor. Wij zijn ontzettend blij dat er wel middelen zijn, maar wij betalen daar wel zuurverdiende centjes voor en moeten er ontzettend veel moeite voor doen.

Dus ja, genetisch maakt het voor ons niets uit, want het is ONS kind, en waar de donor vandaan komt of wat voor karakter die heeft maakt niets uit. Onze kinderen neigen ook naar mijn partner, ook al zijn ze genetisch niet van haar. Dit is hetzelfde fenomeen dat voorkomt bij geadopteerde kinderen.

Laat dit niet uitdraaien op een discussie over lesbisch ouderschap, want dan haak ik af. Daar is dit niet de juiste plek voor. Ik heb mijn mening gegeven en wens niet aangevallen te worden. Bedankt.
Link naar deze reactie
04/08/2008 @ 20:01
Ikk

@ Detlev.
Als jij denkt dat wij niet overwogen hebben voor de gevolgen voor het kind, denk maar terug. Er zijn miljoenen vrouwen die ongewenst zwanger geraken. Wij geraakten gewenst en gewild zwanger, en ons kind is supergelukkig omdat het 2 liefhebbende ouders heeft. Meer moet dat niet zijn.
Link naar deze reactie
05/08/2008 @ 08:33
Detlev

ik kijk gewoon naar de wetgeving in nederland. Een kind wordt ooit volwassen en wil misschien wel graag weten wie z'n 'biologische 'vader is. Ik beschouw het gewoon als een recht, het kind is nu nog te klein voor een mening en hoe graag je ook iemand ziet , ooit komt er een tijd waar je los moet laten, niets aan te doen. Het moet de keuze van het kind kunnen zijn. als hij helemaal geen keuze heeft, wat dan? Misschien word het ongelukkig. Het is nog ver natuurlijk en misschien zal het nooit gebeuren. maar ik vraag het me toch af hoe dat kind zich gaat voelen als hij groter word en de waarheid wil kennen. Ik zou dat zeker willen. jullie niet?
het allerbeste
Link naar deze reactie
05/08/2008 @ 12:24
Katrien

nou ikk, je voelt je wel snel aangevallen hoor ...

t gaat helemaal niet over lesbisch ouderschap want ik ben ook wel overtuigd dat jullie goeie ouders zijn net omdat je er zo bewust voor moet kiezen (in tegenstelling tot mensen die per ongeluk of zonder nadenken aan kinderen beginnen)

ik bekijk het gewoon vanuit de positie van het kind. Ikzelf en toch wel een aantal vriend(inn)en kennen onze biologische afkomst niet of slechts gedeeltelijk (door scheidingen en adopties) en het is een feit dat een warm en liefdevol nest héél veel waard is en betekent maar er komt een dag dat je naar jezelf kijkt en vraagt waar komt dit en dat vandaan en als je het antwoord niet vind, dan ga je op zoek....

als ouder van zo'n kind moet je daar rekening mee houden, vind ik. als je dat op voorhand uitsluit, vind ik dat naief. Een kind is veel meer dan alleen zijn opvoeding.
Link naar deze reactie
05/08/2008 @ 12:33
zonneke

Online Status
Het gaat niet enkel omdat wat de personen denken die een kinderwens hebben maar ook om het kind als die 18jaar is of zelfs al vroeger met vragen.

je kan dat wel zeggen je hebt geen vader maar wel liefhebbende moeder enz

maar we moeten toch ook denken aan het kind.

Iedereen wil weten en heeft het recht om te weten wie zijn ouders zijn of waren?

het gaat me niet om "vadertje spelen" daar heeft de donor indd niet voor gekozen.

op die leeftijd wanneer ze vragen erover binngen stellen gaat het voor hen meer hun identiteit te willen weten. en dan mag je met het mooieste verhaal afkomen van dat het kind niks te kort komt end toch is het een drang dat elk kind die zijn beide ouders niet kent zich afvraagt. dit zeg ik gewoon uit ervaring met pers die ik zelf ken

[Laatst gewijzigd door zonneke - 05/08/2008 @ 12:35] - Link naar deze reactie
06/08/2008 @ 02:16
Detlev

ik zie dat ze in nederland een organisatie hebben voor donorkinderen te helpen.
donorkind.nl
bestaat er in belgië een soortgelijke denkpiste? Ik lees ook dat de discutie woedt omtrent de anonimiteit , maar dit de media niet bereikt.
er moet zoizo over gepraat worden , in belang van het kind
Link naar deze reactie
13/09/2008 @ 03:02

anoniemiteit donoren
Ik vind dat nederland dus een goede oplossing heeft, er word gekeken naar het belang van het kind.
Al zou er nog best verbeteringen mogelijk zijn wat betreft de nederlandse wetgeving hierover
Link naar deze reactie
13/09/2008 @ 16:52
K.

iemand die zaad doneert, of eicellen, dat is geen ouder he? De persoon die een kind krijgt, opvoedt, er voor opstaat 's nachts, het troost, em leert fietsen en zwemmen, dat is een ouder.

Ik doneer zelf eicellen, en ik wil liever niet weten wat daarmee gebeurt. Je krijgt ook niet te horen wat de resultaten zijn, dus hoeveel baby's er eventueel van gekomen zijn.
En maar goed ook...Anders zou ik niet doneren denk ik
Link naar deze reactie
13/09/2008 @ 16:55
K

trouwens, ik heb zelf mijn kindjes via IVF, en mochten ze nu komen zeggen dat ze per ongeluk de vekeerde eicellen teruggezet hebben, dat blijven MIJN kinderen, want ik heb ze gebaard, ik heb ze borstvoeding gegeven,en ik zorg voor hen... mijn genen of niet verandert daar geen bal aan!
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 03:52
detlev

Online Status
ja , het gaat er niet om wie de ouder is, maar wel wie de biologische vader is. Misschien is het wel gewenst van het kind uit dat dit kan geweten zijn, los van de logische rol van de ouders die ervoor gekozen hebben leven te geven aan een kind dat ooit volwassen zal worden en misschien graag opzoek wil gaan naar zijn/haar biologische identiteit. wat jij denkt/voelt is niet van orde. het gaat over de persoon die nog geen mening heeft kunnen hebben en later misschien wel op zelfstandige basis op zoek wil gaan naar informatie omtrent zijn afkomst. Natuurlijk is degene die het kind opvoed de ouder, beide partijen moeten elkaar dankbaar zijn en respect hebben voor elkaars keuzes, dat geld ook voor de nog niet gemaakte keuzes van het kind.
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 12:02
Lunar.Fury

Online Status Stuur bericht
Kinderen zijn ook niet dom. Die zullen heus wel gaan zien, dat de meeste andere kindjes, een papa en een mama hebben. Ipv 2 mama's of 2 papa's.
Zo'n kind zal zich echt wel af gaan vragen, waar die ontbrekende papa of mama eigenlijk is.

Ga je je kind dan wijsmaken dat je kind van de ooievaar komt? Of gun je je kind iets meer vertrouwen in zijn wijsheid, en zegt het hem of haar eerlijk. Kinderen zijn sterker dan heel veel mensen denken. De meesten die het weten, hebben hun antwoord destijds gekregen, op hun vraag, hebben dat 'overdacht' en vonden het wel best.

Dus ja, misschien is het nederlandse systeem wel beter. Misschien ook niet. Ik denk dat het al een stuk meer zou helpen voor een kind, wanneer de ouders en/of opvoeders, gewoon om de tafel kunnen zitten en het bespreken met hun kind.
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 12:51
K

en hoeveel kindjes worden niet via KID geboren in een heterogezin??? die hebben dan wel een mama en een papa, en toch is de papa niet de "papa"... die kinderen zullen zich extra geliefd voelen, want mama en papa hebben de aarde gewogen om hen te krijgen.
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 13:43
K.

en dan heel vaak hoor je de andere mensen zeggen: juist de papa se!
terwijl het genetisch er niks mee te maken heeft.

ik denk dat die "drang om te weten waar je van komt" zwaar overdreven is hoor. Bij adoptie kinderen is dat iets heel anders vind ik. Die zijn geboren bij iemand die hun zomaar om welke reden dan ook heeft weggegeven... maar eiceldonors en zaaddonors geven geen kinderen weg he? die helpen enkel andere koppels een handje om kinderen te krijgen! niet te vergelijken dus!
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 13:54
Lunar.Fury

Online Status Stuur bericht
Ik denk dat je je daar nog over zult verbazen K.
Maar dat is met ieder kindje anders, naar mate ze ouder worden..
En wat is er anders mis, met het doodeerlijke antwoord dat
"mama niet weet wie de papa is, die zo lief is geweest, mama te helpen, met het krijgen van zo'n mooi, lief kindje"??
Link naar deze reactie
14/09/2008 @ 17:05
K

net daarom, ik vind dat antwoord een meer dan prima antwoord, en ik zou zelf ook nooit verzwijgen dat er een donor in het spel is geweest. Maar ik ben sowieso erg open over die zaken. Zo weet ik denk echt iedereen dat onze kinderejn IVFkindjes. Blijkbaar zijn er ook ene boel mensen die dat zelf verzwijgen, allez, wat is daar nu voor schande aan??? Ik heb trouwens ook al vaak meegemaakt dat dan ineens er iemand spontaan tegen mij begint over hun moeilijke weg, omdat ik er zo open voor uitkom.
Maar door te zeggen, ik weet het niet,blijft de anomiteit toch gegarandeerd, wat toch de vraag was? Ik denk echt niet dat elke gedoneerd kind echt wilt weten wie nu die kwak daar in dat potje gedaan heeft en waarom. Ik heb zo es een aflevering van Oprah gezien waar kinderen van donors hun echte vader gingen zoeken, en die daar dan een soort van relatie mee onderhielden, dat lijkt me pas crazy en ongezond eigenlijk....
Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]