< 9Maand-Sponsor >

Nestlé Baby

< Publiciteit >

Baby Junior

Rainbowbabies

BabyGoodies.eu

Popje.com

BasilKato.be

Jolena

Pepatino.be

Chauffage Verzelen

Kind & Gezin

VLOV

Home » Forumoverzicht » Zwanger worden... » wanneer kinderopvang regelen?

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]
[Voeg nieuw onderwerp toe] [Reageer] [Zoeken]

[Sortering: Het recentste bericht staat als laatste - sortering omdraaien]
9Maand-Forum » Zwanger worden...
wanneer kinderopvang regelen?
08/08/2008 @ 09:17
Lore

Online Status Bekijk profiel Stuur bericht
Hallo beste hopelijk bijna-mede zwangeren!
Ik vroeg me af wanneer jullie een plaatsje reserveren voor kinderopvang. Ik vind het zelf redelijk absurd om dat te doen voordat ik zwanger ben, aangezien ik ook helemaal niet weet hoelang het zal duren om zwanger te geraken, maar ik hoor van vele kanten dat wanneer je je op de wachtlijst zet als je al zwanger bent, het dan vaak te laat is. Hebben jullie je al ergens op één of andere wachtlijst gezet?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 09:21
knabbel

Online Status Stuur bericht
het is door dat er mensen zijn die een crèche reserveren als ze nog niet zwanger zijn dat mensen die wel zwanger zijn meestal niet op tijd bij een crèche terecht kunnen, en dat vind ik dus zo verkeerd hé, als je zwanger bent vanaf dan kan je gaan vind ik maar reserveren voor je zwanger bent vind ik heel dwaas, tenslotte kan het even goed een jaar duren vooraleer je zwanger bent; en dan vind ik dat je beter andere mensen die wel al een crèche nodig hebben een kans moet geven.

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 09:51
Lore

hoi Knabbel,
ik vind dat je groot gelijk hebt, maar langs de andere kant is het een probleem dat die mentaliteit niet in één keer de wereld uit geholpen kan worden en dat ik, als ik niet op tijd een plaats op de wachtlijst reserveer, geen plaats zal hebben... Het gevolg daarvan zou natuurlijk zijn dat ik na 3 maanden niet terug zou kunnen gaan werken. Wat waarschijnlijk zou werken, is de mensen maar één kans geven om zich op een wachtlijst te zetten of ze eventueel beboeten bij het niet innemen van de gereserveerde plaats (met natuurlijk uitzonderingen voor mensen die er niets aan kunnen doen dat ze de gereserveerde plaats niet innemen).
Zoals ik al schreef, vind ik het persoonlijk redelijk absurd om ons toekomstig kindje al op de wachtlijst te zetten. Aangezien ik het nu nog niet gedaan heb en er eind deze maand voor wil gaan, denk ik ook dat ik ga wachten totdat ik zwanger ben, maar natuurlijk met alle risico's vandien. Ik vroeg me gewoon af wat de meerderheid onder de forum-gangsters (en gangers) doet.

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 12:05
Kiddo

Dit is idd een moeilijk onderwerp.

Ik was 15 weken zwanger toen ik rondbelde voor opvang. Gemiddeld werd er gezegd 'vanaf april 2008' maar ik was voor april 2007 uitgerekend, dus 1 jaar opvangloos!

Uiteindelijk vielen we met ons gat in de boter. De om waar de jongste zus van mijn man (zij is nu pas 7!) ging kon ons een plaatsje geven.

'Vanaf november zeker, mss al vanaf september, dat hangt ervan af wanneer kindje x naar school zal gaan.'

Wij hebben toen ja gezegd, ze woont namelijk op slechts 400m van bij ons en is een superom.

Vanaf april bevallingsverlof, doe er ouderschapsverlof bovenop en dan nog verlof en tis snel november...

Uiteindelijk kon onze Rune er vanaf september al naartoe en ik moest pas begin oktober terug aan de slag, dus ideaal.

Onze om heeft ons al verschillende keren gezegd: 'als ge aan nog ene denkt, laat het mij dan asap weten hè!' Ze geeft voorrang aan broers en zussen, omdat ze het zelf te onnozel vindt dat broers en zussen niet samen zouden kunnen zijn. Bovendien zegt ze dat het ook moet klikken tussen haar en de ouders en als dat goed zit, waarom zou je dan geen tweede kind van die mensen willen.

Wij hebben haar laten weten dat we er in september terug invliegen. Ze heeft nog niet echt een plaats gereserveerd, maar eenmaal wij zwanger zijn voorziet zij wel plaats, desnoods ten koste van een andere plaats. Ze wacht uiteraard zo lang mogelijk om mensen te bevestigen.

Jaren op voorhand boekt ze toch niemand, ze vindt dat ook ni kunnen dat sommige mensen al plaats houden voor een kind da nog ni in de maak is.

Dus conclusie: bellen van de moment dat je weet dat je zwanger bent en duimen dat je plaats vindt.

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 12:32
julaho

beste, ik werk nu een tijdje als onthaalmoeder en uit ervaring weet ik dat ik hier koppels over de vloer krijg vanaf 8weken zwangerschap en meestal tegen de periode dat zij bevallen zijn en opvang nodig hebben zit alles vol. Kinderopvang is momenteel een immens groot probleem zo ondervond ik het vroeger zelf. Nu ik zelf als om werk weet ik pas echt hoe de vork aan de steel zit. Voor je zwanger bent je ergens inschrijven heeft geen nut, en normaal mogen ze het zelfs niet toestaan. Pas vanaf een bepaald aantal weken zwangerschap mogen wij iemand aanvaarden als geldige inschrijving omdat wij ook de zekerheid nodig hebben dat onze bezetting niet onder de minimum gaat maar ook niet over de maximum

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 12:48
ratje

Hier bij ons is het ook niet mogelijk om te reserveren voor je zwanger bent. In geen enkele creche eigenlijk.

Ik weet nu al dat wanneer we nu zwanger zijn we pas in januari 2010 een plaatsje hebben in de creche waar ons eerste kindje nu gaat. Dwz ook een tijdje opvangloos.

Link naar deze reactie
08/08/2008 @ 12:49

Ik heb indertijd bij Lonneke de kinderopvang vastgelegd toen ik 5 weken zwanger was (dus ongeveer begin april 2005 was dat), ik heb bij de derde crèche waar ik naar belde plaats gevonden vanaf januari 2006 (dus als ze twee maand oud was, is ze voor het eerst gegaan).
Deze keer heb ik in dezelfde crèche een plaatsje vastgelegd toen ik 4 weken en een paar dagen zwanger was, dus begin april 2008, de vroegste plaats die ik kon krijgen is mei 2009.
Ik zou dus zeggen dat het niet noodzakelijk hoeft, voor je zwanger bent een plaats vast te leggen, ALS je met je bevallingsverlof zover geraakt, ik geloof niet dat iedereen zomaar 6 maanden van zijn werk kan wegblijven, of ALS je een opvang alternatief hebt (grootouders bijvoorbeeld), dat zijn twee factoren waar je rekening moet mee houden.

Succes!

Link naar deze reactie

[Forumoverzicht] [Hoger Niveau]

[Reageer]