Drink zo weinig mogelijk koffie tijdens de zwangerschap.
Als je zwanger bent of borstvoeding geeft is het aan te bevelen uw koffiegebruik te beperken. Dit wordt aangeraden door het gebruikersmagazine Test Gezondheid, na de resultaten van het jongste onderzoek inzake de risico's van koffiedrinken en de kans op onder andere miskraam.
Volgens bepaalde onderzoeken zou het drinken van 1 of 2 kopjes koffie per dag drinken tijdens de zwangerschap al een risico inhouden. Dit terwijl andere stellen dat dit pas vanaf 6 koppen per dag het geval is.
Bij een recent onderzoek, dat verschenen is in de New England Journal of Medicine, wordt wel degelijk over een verband gesproken maar dan alleen bij diegenen die veel koffie drinken. Bij vrouwen die gematigd koffie drinken, zou er geen risico zijn. Hoeveel "matig" juist is, kon men niet zeggen. Men was geneigd te denken aan 5 koppen koffie per dag.
Omdat cafeïne een invloed heeft op het hart, de bloedvaten en het zenuwstelsel en dus zo in het bloed van de foetus kan terechtkomen, raadt men in Test gezondheid aan dat zwangere vrouwen geen of maximaal 2 kopjes koffie per dag zouden drinken. Dit advies geldt tevens voor vrouwen die borstvoeding geven omdat de cafeïne ook in de moedermelk terechtkomt. Thee gaat echter ook niet vrijuit maar het bevat slecht de helft van de cafeïne die in koffie zit.
| Bron: Het laatste nieuws |
Meer artikels:
- Borstvoeding: voordelen
- Borstvoeding: bekende problemen
- Borstvoeding: enkele gouden regels
- Borstvoeding: je baby aanleggen
- Krant: Slimmer dankzij borstvoeding. (24 augustus 2001)
- Krant: Minder dikke kinderen dankzij borstvoeding. (21 mei 2001)
- Krant: Borstvoeding beschermt baby's tegen hartkwalen en diabetes. (30 januari 2001)
- Krant: Borstvoeding doet kans op allergieën en infecties fel afnemen. (28 januari 2001)
- Krant: Slechts 56% van Vlaamse baby's krijgt borstvoeding. (20 oktober 2000)
- Krant: Bij borstvoeding, geen water bijgeven. (23 juni 2000)
- Krant: Koffiegebruik tijdens de zwangerschap (31 maart 2000)
Reacties:
Door: Rilana Leloux op 22/04/2002 @ 17:11 

Ik heb nooit geweten dat koffie slecht is voor de zwangerschap, ik drink zo’n 6 koppen per dag en ben 6 weken zwanger loop ik nu een groot risico op een miskraam of iets dergelijks?Door: joke leloux op 06/06/2002 @ 22:00 

ik dronk minstens 10 koppen per dag , en ik heb nu zelfs twee kleinzonen, dus ik geloof er niet in. ik wens je een heel voorspoedige zwangerschap. joke leloux
Door: noeke op 06/09/2002 @ 09:07 

Hallo allemaal,
Tijdens mijn zwangerschappen had ik helemaal geen zin in koffie en als ik al koffie dronk dan was dat cafeine-vrije koffie. Van mijn 1e zwangerschap heb ik een heerlijke jongen overgehouden en van de 2e niets. jammer genoeg. Wat ik hiermee zeggen wil als het misgaat dan gaat het gewoon mis en waardoor het komt? Volgens mij weet alleen moeder natuur het. Dus maak je na het lezen van het bovenstaande stukje niet al te druk maar geniet van je zwangerschap, want eerlijk waar die 9 maanden zijn zo voorbij!!
Ik vraag me dan af of cola en cola light ook zo schadelijk is. Ik ben nu namelijk 1 maand ver en verslaafd aan cola light , ik drink zeker 1.5liter per dag. Het bestaat ook wel cafeinevrij, misschien moet ik dat dan kopen?
Liefs
ANXX
En allen nog veel succes met jullie zwangerschap of kinderen!
Ik vind dit echt klink klare onzin over die koffie, ik zou zeggen ga af op je gevoel en geniet van de zwangerschap, heb ik ook gedaan en ik heb een gezonde, vrolijke dochter, dus sla het stukje in de wind en ga af op je gezonde verstand.
Luister naar je lichaam.
Liefs Martine.
Ik ben nu 2 maanden aan het proberen zwanger te raken en de zin naar koffie neemt toe. Kan dit de kansen op bevruchting beïnvloeden ? Of drink ik gewoon koffie maar met maten ?
Beste Martine,
Ik ben het met je eens dat je op je gevoel af moet gaan en moet genieten van je zwangerschap. Dat jij dat ook gedaan hebt wil niet automatisch zeggen dat het dan ook goed moet gaan. Uit je verhaaltje maak ik op dat jij nog nooit een miskraam hebt gehad. Ontzettend fijn voor jou natuurlijk. Ik maak momenteel mijn tweede miskraam door en begin me toch af te vragen of het koffie drinken er niet aan bijgedragen heeft dat het fout gelopen is. Helaas geeft jouw visie geen garantie dat de zwangerschap goed voldragen wordt. Was het maar zo............zucht.

En je wil het graag delen met anderen?
Mail het ons dan: eva@9maand.com.
We zorgen dat het hier een plaatsje krijgt.











