Vegetarische moeders hebben meer kans op meisjes.
Voor het eerst kon een onderzoek aantonen dat het bannen van vis en vlees uit de voeding, een duidelijk effect heeft op het nageslacht. Vrouwen die vegetarisch eten hebben namelijk een grotere kans om een dochter te krijgen. Dit bleek duidelijk uit een onderzoek naar een verband tussen het dieet van vrouwen en het geslacht van hun kinderen. Wetenschappers van de universiteit van Nottingham volgden hiertoe zo'n 6.000 zwangere vrouwen. De vegetarische moeders kregen voor elke 100 dochters, slecht 85 zonen. (Ter vergelijking: normaal worden er 106 jongens geboren per 100 meisjes.)
Pauline Hedson en Rosemary Buckley, de twee zwangerschapsspecialisten, zijn zelf heel verbaasd over de resultaten van hun studie. Vroegere studies hadden namelijk uitgewezen dat vrouwen die niet roken, meer kans hebben om een jongen op de wereld te zetten en doorgaans roken vegetariërs minder dan het gemiddelde van de bevolking.
Uit hun onderzoek bleek verder dat vegetarische vrouwen minder kans hebben op een vroeggeboorte, een doodgeboren baby of een baby met een (te) laag geboortegewicht.
De onderzoekers vonden geen sluitende verklaring voor dit fenomeen. Ze veronderstellen dat bepaalde chemische stoffen in planten (de zogeheten fyto-oestrogenen of stoffen die lijken op de vrouwelijke hormonen) aan de basis liggen van de grotere kans op een meisje.
Dit zou ook meteen een verklaring kunnen zijn voor een ander vrij recent onderzoek aan de universiteit van Bristol. Hier bleek dat de zonen van vegetarische moeders 5 maal zoveel kans lopen op een zeldzame genetische afwijking aan hun geslachtsorgaan.
| Bron: Het laatste nieuws |
Reacties:
Nou ik weet niet of dat waar is. Ik ken een paar vegetarische moeders en die hebben juist alleen maar jongetjes gekregen. Hoe kan dat dan?!
En je wil het graag delen met anderen?
Mail het ons dan: eva@9maand.com.
We zorgen dat het hier een plaatsje krijgt.












